ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

سازمان استاندارد؛ ایمنی فعال و افزوده شدن سیستم خودران در دستورکار خودروسازان ایرانی

همانطور که احتمالا می دانید در چند ماه اخیر خبرهای زیادی در رابطه با قوانین جدید و سخت گیرانه سازمان استاندارد پیرامون صنعت خودروسازی منتشر شده است. سازمان استاندارد بر رعایت ضوابط مشخص‌ شده و ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

همانطور که احتمالا می دانید در چند ماه اخیر خبرهای زیادی در رابطه با قوانین جدید و سخت گیرانه سازمان استاندارد پیرامون صنعت خودروسازی منتشر شده است. سازمان استاندارد بر رعایت ضوابط مشخص‌ شده و استانداردهای 85‌ گانه در بازه زمانی خود تاکید دارد اما می‌ دانیم محدودیت ‌هایی که برای خودروسازان ایجاد شده، به روند تامین قطعات، تجهیزات و همکاری با شرکت‌ های اروپایی خدشه وارد کرده است.

اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌ نامه ‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای استاندارد خودرو از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده و از این پس استانداردهای 85‌ گانه ملاک می باشند.

استانداردهای 85‌ گانه

اشکان گلپایگانی، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص اجرای استانداردهای 85‌ گانه خودرویی گفت: سازمان استاندارد بر رعایت ضوابط مشخص‌ شده در بازه زمانی خود تاکید دارد اما می‌ دانیم محدودیت‌ هایی که برای خودروسازان ایجاد شده، به روند تامین قطعات، تجهیزات و همکاری با شرکت‌ های اروپایی خدشه وارد کرده است. سازمان استاندارد نیز قصد ندارد با رفتاری یک‌ طرفانه و بی‌ اثر، فشار بی‌ نتیجه ‌ای را به شرکت‌ های خودروساز وارد کند.

روز گذشته نیز جلسه ای میان مدیران صنعت خودروسازی و رئیس سازمان استاندارد برگزار شد و در این جلسه خودروسازان بار دیگر بر مشکلات خود تاکید کرده اند، با این حال رئیس سازمان استاندارد از ضرورت توقف تولید خودروهای غیر استاندارد سخن گفت اما همچنان جزییات زمانی اجرای استاندارد 85 گانه که پیش از این دی ماه 98 اعلام شده بود، به شکل دقیق روشن نیست و وزیر صنعت نیز توقف تولید پراید و پژو 405 را از سال 99 محتمل می داند. با این حساب مشخص است که احتمالا تولید پراید تا پایان سال 98 ادامه خواهد داشت و برنامه سال 99 نیز مطابق با شرایط کشور مشخص می شود.

تشریح اقدامات سازمان ملی استاندارد در زمینه استانداردهای خودرو [به روز رسانی] - خرداد 99

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد از تأکید استانداردهای جدید بر مبحث ایمنی فعال و سیستم های شبه خودران سخن گفت.

«وحید مرندی مقدم» در خصوص دلایل وزارت صمت برای تعویق استانداردهای 85‌ گانه مبنی بر اینکه این استانداردها نیازمند اعمال تغییرات در حجم مواد و قطعات هستند، گفت: «با توجه به مصوبه آخرین نشست شورای عالی استاندارد در سال گذشته که مورد تأیید وزارت صمت نیز بوده مقرر شد خودروهایی که از وضعیت ایمنی کمتری نسبت به سایر خودروها برخوردارند در سال جدید از چرخه تولید حذف شوند و همچنین اجرای استانداردهای 85‌ گانه طبق مصوبات مذکور و در توافق کامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت در موعد مقرر انجام خواهد شد.»

وی ادامه داد: «عملاً در ارتباط با استانداردهای ایمنی غیرفعال (استانداردهایی که پس از سانحه نقش خود را ایفا می کنند) به سقف اقدامات ممکن رسیده ایم و آن ها را اجرایی کردیم. در حال حاضر اقدامات طبق توافقات و در حال اجراست و وزارت صمت درخواست جدیدی نداشته است. استانداردهای جدید و استانداردهای آینده بیشتر بر مبحث ایمنی فعال تأکید می کنند و به طور کلی به دنبال سیستم های شبه خودران هستند تا در مواقع لازم به راننده کمک کنند. به این لحاظ سیستم ها و پلتفرم الکتریکی خودرو باید تغییرات زیادی بکند. این امر نیازمند استفاده از سیستم های هوشمند است و اگر در این راستا حرکت نکنیم به دلیل سرعت زیاد پیشرفت تکنولوژی در 10 سال آینده تنها تبدیل به مونتاژ کننده صرف خواهیم شد.»

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد با اشاره به لزوم اجرای استاندارد یورو 5 از سوی خودروسازان بیان کرد: «بر اساس قوانین و مقررات وضع شده در کشور از جمله قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و اخیراً قانون هوای پاک سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرای استانداردهای منابع آلوده کننده ثابت و متحرک از جمله وسائط نقلیه بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است و سازمان ملی استاندارد مقررات جداگانه ای برای وضع ضوابط و کنترل تولیدات خودروسازان ندارد.»

همچنین «خودروسازان وظیفه دارند بر اساس مصوبات دولتی نسبت به ارتقا سطح آلایندگی خودرو اقدام کنند و با توجه به تعویق چندباره اجرای سطح استاندارد آلایندگی یورو 5 سازمان محیط زیست با ارائه مهلت دوباره به خودروسازان مخالفت نموده است و این سازمان نیز معتقد است خودروسازان باید با تمهیدات مناسب از جمله پیش بینی دوره های تعویض کاتالیست خودرو پس از عرضه عدم تناسب احتمالی با نوع سوخت را جبران نمایند. از طرفی وزارت نفت نیز می بایست در تولید و عرضه سوخت مناسب با سطح یورو 5 اقدامات لازم را صورت دهد. بدیهی است نبود زیرساخت می تواند به هدر رفت هزینه ها و عدم نیل به مقصود منجر گردد.»

اما علیرغم این توضیحات معاونت سازمان استاندارد، هنوز زمان دقیق اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه و افزوده شدن تجهیزات کمک رانندگی نظیر ترمز ESP به شکل شفاف به رسانه ها اعلام نشده است و مشخص نیست که علیرغم حذف خودروهایی نظیر پراید و پژو 405، محصولاتی نظیر وانت زامیاد یا وانت کارا (نمونه ایرانیزه شده وانت مزدا) به چه نحو به حیات خود ادامه می دهند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

    ? ? ? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی