ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۹۴ درصد کاربران توییتر از حذف قیمت مسکن و خودرو در سایت «دیوار» ناراضی هستند

بر اساس آماری که پلتفرم زلکا (رصد محتوای شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری) استخراج کرده،‌ حذف قیمت مسکن و خودرو از سایت دیوار و عدم نمایش قیمت‌ها، باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شده و تنها ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۰

بر اساس آماری که پلتفرم زلکا (رصد محتوای شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری) استخراج کرده،‌ حذف قیمت مسکن و خودرو از سایت دیوار و عدم نمایش قیمت‌ها، باعث نارضایتی بسیاری از کاربران شده و تنها ۲ درصد از کاربران عقیده داشته‌اند که این کار باعث جلوگیری از فعالیت دلال‌ها خواهد شد.

پلتفرم زلکا که محتوای شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری را رصد می‌کند، در گزارشی آماری خبر داده بیش از ۹۴ درصد از مردم از حذف قیمت املاک در سایت های خرید و فروش ناراضی هستند.

در چند هفته گذشته قیمت املاک از سایت‌های دیوار، شیپور و دیگر پلت‌فرم‌های اینترنتی حذف شده. اتفاقی که باعث واکنش منفی مردم شده است.  برای اساس این گزارش، طولانی شدن زمان جستجو، افزایش هزینه‌ تماس برای قیمت‌گیری، عدم شفافیت قیمت، اجبار به مراجعه به بنگاه در روزهای کرونایی و... از دلایل اصلی واکنش منفی مردم به این اتفاق است.

۲۵ درصد کاربران در توییتر اعلام کرده‌اند که این روند باعث شده تا هزینه‌های بیشتری برای تماس جهت اطلاع از قیمت به آن‌ها تحمیل شود و ۲۰ درصد دیگر نیز از اتلاف وقت ناراضی بوده‌اند. ۱۰ درصد هم اعلام کرده‌اند که نارضایتی‌شان مربوط به عدم شفافیت قیمت‌هاست.

در این میان تنها ۲ درصد از کاربران توییتر اعلام کرده‌اند که از شرایط کنونی رضایت دارند. ۴ درصد هم به این موضوع خنثی بوده‌اند. در نتیجه ۹۴ درصد از کاربران به دلایل مختلف این موضوع را یک سیاست اشتباه می‌دانند و نسبت به آن معترضند.

البته حذف قیمت آگهی‌های مسکن و خودرو، در اردیبهشت ماه سال گذشته هم رخ داده بود و بر اساس مستندات مختلفی، و البته به سادگی توسط مقایسه قیمت‌های سال گذشته با امروز، می‌توان دید که چنین سیاستی برای کنترل قیمت‌ها کارساز نبوده است. سال گذشته با حذف تقریبا سه ماهه قیمت خودرو روی پلتفرم‌های اینترنتی، بازار مسکن و خودرو به جز بلاتکلیفی چیزی به خود ندید و خودرو نیز نه تنها ارزان نشد، بلکه در بیشتر موارد گران‌تر هم شد.

واکنش امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات به موضوع حذف قیمت‌ها.

حال به پلتفرم‌های ارائه آگهی دستور داده شده که نمی‌توانند نرخ‌های ارائه شده از سوی کاربران برای خودرو و مسکن به نمایش در بیاورد. این اقدام جدید با انتقاد بسیاری از کاربران در فضای مجازی و کارشناسان مواجه شده و آنطور که گزارش پلتفرم زلکا نیز نشان می‌دهد، مردم مشکلات متعددی را پس از حذف این موارد پیدا کرده‌اند.

حذف قیمت‌های مسکن باعث شده که هم کاربران و هم فعالان بنگاه‌های معاملات ملکی و مسکن سردرگم شوند؛ حالا باید برای دانستن قیمت آگهی‌ها، خریداران یک به یک با شماره‌ها تماس بگیرند و امکان مقایسه کردن نرخ‌ها در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف، عملا برای آنها فراهم نیست. بنگاه‌های معاملات ملکی نیز تبدیل به بنگاه‌های شبیه ۱۱۸ شده‌اند که در تمام طول روز مشغول دادن قیمت به کاربران سردرگم هستند. شلوغی این تماس‌ها و هزینه آنها از جمله مواردی است که در گزارش فوق، جزو موارد نارضایتی کاربران شمرده شده است.

از آن سو حذف قیمت کالایی چون خودرو نیز وضعیت مشابهی را ایجاد کرده است و هم گالری‌داران اتومبیل و هم شهروندانی که به دنبال خریداری خودرو هستند، بلاتکلیف مانده‌اند. بازارهای فیزیکی جایی برای چک کردن قیمت‌ها شده که در ایام شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از مغازه‌ها، خرید یک اتومبیل با قیمتی مناسب را تبدیل به کاری سخت کرده است.

گفتنیست سال گذشته نیز با حذف قیمت خودرو و مسکن در پلتفرم‌های فروش اینترنتی به مدت تقریبا سه ماه، مردم و فعالین این حوزه با وضعیتی مشابه به موقعیت امروز روبرو شدند. پس از بازگشت قیمت‌ها در تابستان سال گذشته، گزارش‌های پلتفرم‌ها و مشاهدات عینی کاربران نشان می‌داد که عملا تغییر خاصی در قیمت‌ها صورت نگرفته و شیب صعودی گرانی در انواع مدل‌های خودرو ادامه داشته است. این موضوع نشان می‌دهد که حذف قیمت خودرو، مسکن و یا هر کالای دیگری صرفا به عدم شفاف‌سازی و ایجاد یک بازار سیاه کمک می‌کند که در آن کماکان رشد قیمت‌ها وجود دارد، حتی شاید بیشتر از آگهی‌های درون خود پلتفرم‌ها و سایت‌های اینترنتی چرا که عملا نظارت خاصی روی آنها از سوی هیچ نهاد یا مجموعه‌ای صورت نمی‌گیرد.

پیش‌تر در دیجیاتو در قالب یک گزارش درباره عواقب این اقدام نوشته بودیم که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این اتفاق و حواشی پیش آمده پیرامون آن، به این لینک مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • ostaz ops
    ostaz ops | ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

    خب بلاخره یه افرادی که کارشناس اقتصادی اند باید فصا رو مدیریت کنن
    ولی چون نونشون در ناراضی کردن مردمه تا دار و دسته شون رای بیاره ،کاری نمیکنن
    اگر بهشون بگی میگن مجلس قانون بزاره و دادگاه محاکمه ....
    اون وقت وضع میشه مسدود سازی و ممنوعیت
    راه حل: راه حل اینه که در این مواقع به جای اینکه به مخالف های سیاسیمون پرخاش کنیم ، به اون هایی که ما طرفدارشونیم فشار بیاریم ....

  • علی
    علی | ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

    همین ساندیس خورها نبودن الآن داشتی به این فکر میکردی که داعشی ها الآن دارن با ...ت چیکار میکنن .ولی بازم اشکال نداره بنویس راحت باش!

    • ostaz ops
      ostaz ops | ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

      فصا مجازی هست ولی آدم ها واقعی اند. کمی مهربان تر....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی