ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیق جدید از تاثیر رطوبت هوا در احتمال ابتلا به کرونا خبر می‌دهد

مطالعه‌ای که در ماه‌های اولیه شیوع ویروس کرونا در سیدنی استرالیا انجام شده، از رابطه بین کاهش رطوبت هوا با افزایش احتمال ابتلا به کووید ۱۹ خبر می‌دهد. محققان دریافتند کاهش ۱ درصدی رطوبت هوا ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

مطالعه‌ای که در ماه‌های اولیه شیوع ویروس کرونا در سیدنی استرالیا انجام شده، از رابطه بین کاهش رطوبت هوا با افزایش احتمال ابتلا به کووید ۱۹ خبر می‌دهد. محققان دریافتند کاهش ۱ درصدی رطوبت هوا می‌تواند موارد ابتلا به این بیماری را تا ۶ درصد افزایش دهد.

«مایکل وارد» (Michael Ward)، همه‌گیرشناس از دانشگاه سیدنی در همکاری با محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه فودان چین (Fudan University) در مورد رابطه میان آب و هوا و بیماری کووید ۱۹ در نیمکره جنوبی تحقیق کردند. «وارد» در این رابطه می‌گوید:

«کووید ۱۹ احتمالا یک بیماری فصلی است که با کاهش رطوبت شیوع آن افزایش پیدا می‌کند. ما باید این طور فکر کنیم که با شروع فصل زمستان، شیوع این بیماری هم آغاز می‌شود.»

تحقیقاتی که در گذشته انجام شده‌اند از وجود رابطه میان آب و هوا و افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در هنگ کنگ و چین و همچنین افزایش موارد ابتلا به بیماری مرس (MERS) در عربستان خبر داده‌اند. مطالعه‌ای که به تازگی در چین انجام گرفته نیز رابطه‌ای میان نرخ انتقال بیماری کووید ۱۹ و دمای روزانه و رطوبت پیدا کرده است.

رطوبت کم هوا احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می دهد

وارد با اشاره به اینکه رطوبت کمتر نسبت به هوای سردتر تاثیر بیشتری در شیوع بیماری دارد، می‌گوید ممکن است ریسک ابتلا به بیماری کووید ۱۹ با کاهش رطوبت حتی در فصل تابستان هم وجود داشته باشد.

به گفته این محقق زمانی که رطوبت کاهش پیدا می‌کند، هوا خشک تر است و این عامل سبب می‌شود تا ذرات معلق در هوا کوچک تر شوند. زمانی که فرد بیمار در این هوا سرفه یا عطسه می‌کند، ذرات بیماری زای خارج شده از دهان او برای مدت زمان بیشتری در هوا معلق می‌مانند که ریسک مبتلا شدن اطرافیان را افزایش می‌دهد. ولی وقتی هوا مرطوب است، ذرات معلق بزرگ تر و سنگین تر می‌شوند و زودتر روی زمین فرود می‌آیند.

محقق یاد شده اضافه می‌کند با اینکه آمار ابتلا به ویروس کرونا در کشورها کاهش یافته ولی با کاهش رطوبت هوا باید مراقب شیوع دوباره این بیماری بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی