ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیروس عسگری
تکنولوژی

دانشمند ایرانی در بند در آمریکا به کشور بازگشت

سیروس عسگری، پروفسور متالوژی و استاد مهندسی مواد دانشگاه شریف که در سال ۲۰۱۶ به اتهام فروش اسرار علمی یکی از دانشگاه های آمریکا به زندان محکوم شده بود بعد از چهار سال از زندان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۹

سیروس عسگری، پروفسور متالوژی و استاد مهندسی مواد دانشگاه شریف که در سال ۲۰۱۶ به اتهام فروش اسرار علمی یکی از دانشگاه های آمریکا به زندان محکوم شده بود بعد از چهار سال از زندان آزاد شد و به کشور بازگشت. آقای عسگری در ماه نوامبر (آبان ماه گذشته) از سوی یکی از دادگاه های فدرال آمریکا تبرئه شد.

ماه گذشته خبرگزاری های سراسر جهان گزارش دادند که آقای عسگری بعد از بهبودی از کووید ۱۹ به ایران بازگردانده می شود و امروز صبح او در حالی که ماسک بر چهره داشت وارد فرودگاه بین المللی تهران شد.

پیشتر برخی گمانه زنی کرده بودند که پرفسور عسگری در چارچوب طرح مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا به کشور بازگشته اما هر دو کشور این گمانه زنی را رد کرده اند.

سیروس عسگری

این استاد دانشگاه ۵۹ ساله که از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف هم هست پیشتر از سوی بازرسان آمریکایی به سرقت اسرار تجاری مرتبط با یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه Case Western Reserve در اوهایو برای نیروی دریایی آمریکا متهم شده بود.

آقای عسگری نیز مرتبا این اتهام را رد می کرد تا اینکه نهایتا اواخر سال گذشته قاضی دادگاهی در آمریکا او را از اتهاماتش تبرئه کرد.

سیروس عسگری به خاطر تحقیقاتش در حوزه باتری های لیتیومی یونی شهرت دارد و هم اکنون استاد تمام دپارتمان مهندسی مواد دانشگاه شریف است. او در سال ۱۳۷۱ پس از کسب مدرک کارشناسی ارشد مواد و متالوژی دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت کرد و مدرک دکترای خود را در همین رشته از دانشگاه درکسل دریافت کرد. عسگری پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و در دانشگاه شریف مشغول تدریس شد.

تا به امروز خبرگزاری بین المللی از جمله گاردین و اسوشیتد پرس گزارشات متعددی را در رابطه با وضعیت آقای عسگری در بازداشت منتشر کردند و اشاره کرده اند که پلیس فدرال آمریکا با وجود صدور حکم تبرئه، مرتبا این فرهیخته ایرانی را به شهرهای مختلف و بازداشتگاه های گوناگون برده و از بازگرداندن او به ایران خودداری کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

    باز تعجب از این دولت که یک کار تونست انجام بده
    آمریکا هم دو ماه ادامه پیدا کنه مشده سوریه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی