شکایت جدیدی علیه گوگل مطرح شده مبنی بر اینکه این شرکت فعالیت های آنلاین کاربرانش را حتی در مُد Incognito یا ناشناس نیز دنبال می کند. در متن این شکواییه آمده است که غول تکنولوژی آمریکایی با استفاده از ابزارهایی نظیر Google Analytics، Google Ad Manager، اپلیکیشن های مخصوص موبایل و پی سی و همچنین پلاگین های وبسایتی کاربران را حتی در مواردی که روی تبلیغات تحت حمایت گوگل کلیک نمی کنند، هم تحت نظر می گیرد. همچنین گفته شده که میلیون ها کاربر که از یکم ژوئن ۲۰۱۶ با استفاده از مد Incognito کروم فعالیت های آنلاین خود را انجام داده اند احتمالا زیر ذره بین گوگل بوده اند.

در بخشی از این پرونده شکایت آمده است:

گوگل سوابق مرور وب کاربران و دیگر دیتای مربوط به فعالیت های اینترنتی‌ آنها را جمع آوری کرده و فرقی نداشته که این افراد از چه مکانیزم های امنیتی برای حفاظت از حریم خصوصی خود استفاده کرده اند. گوگل با دنبال کردن اطلاعات حتی زمانی که کاربران در مد Incognito کروم فعالیت میکردند تعمدا کاربران را فریب داده تا این ذهنیت را در آنها ایجاد کند که روی اطلاعات خود کنترل دارند.

نسخه ۸۱ کروم

طبق گزارش رویترز، در این پرونده شکایت از گوگل خواسته شده که بابت هر فردی که حریم خصوصی اش نقض شده مبلغ ۵۰۰۰ دلار (مجموعا ۵ میلیارد دلار) را پرداخت نماید.

جوزه کاستاندا سخنگوی گوگل در مصاحبه ای که با نشریه نیویورک تایمز انجام داده است اظهار داشته که این شرکت قویا ادعاهای مطرح شده را رد می کند و از خود در برابر آنها دفاع می کند. او همچنین اظهار داشت:

مد Incognito کروم این انتخاب را به شما می دهد تا اینترنت را بدون آنکه فعالیت هایتان در مرورگر یا حافظه دستگاه ذخیره شود مرور نمایید. همزمان به طور شفاف اعلام می کنیم که هر زمان شما یک تب incognito جدید باز می کنید وبسایت ها ممکن است همچنان بتوانند اطلاعات شما را در طول هر سشن جمع آوری کنند.

در سال ۲۰۱۹ گوگل آپدیت جدیدی برای کروم منتشر کرد که مانع از دنبال شدن کاربران توسط وبسایت ها در مد Incognito کروم می شد. این مد پس از فعال شدن حفره ای که وبسایت ها از آن برای شناسایی وضعیت سرچ کاربران استفاده می کنند را می بندد.