ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیقی که هیدروکسی کلروکین را برای درمان کرونا خطرناک می‌دانست نامعتبر اعلام شد

تحقیقی که داروی هیدروکسی کلروکین را برای درمان کرونا خطرناک و مرگبار تلقی کرده بود، به دلیل ابهام در مورد صحت داده‌ها توسط محققان آن نامعتبر اعلام شد. پژوهشگران ماه گذشته میلادی تحقیقی در مورد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

تحقیقی که داروی هیدروکسی کلروکین را برای درمان کرونا خطرناک و مرگبار تلقی کرده بود، به دلیل ابهام در مورد صحت داده‌ها توسط محققان آن نامعتبر اعلام شد.

پژوهشگران ماه گذشته میلادی تحقیقی در مورد داروی هیدروکسی کلروکین انجام داده و آن را در ژورنال معتبر Lancet منتشر کردند. آن‌ها در این تحقیق نتیجه گرفتند مصرف هیدروکسی کلروکین به تنهایی یا با آنتی بیوتیک برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نه تنها هیچ تاثیری ندارد، بلکه خطر مرگ را افزایش می‌دهد.

انتشار این تحقیق سبب شد سازمان جهانی بهداشت تحقیقات خود در مورد داروی هیدروکسی کلروکین را متوقف کند که البته حالا با مردود اعلام شدن تحقیق یاد شده، مطالعات از سر گرفته شده‌اند.

محققان برای انجام این تحقیق داده‌های بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیش از ۶۰۰ بیمارستان دنیا را تحلیل کردند. داده‌ها توسط شرکتی به نام Surgisphere جمع آوری شده بودند که موسس آن نیز یکی از نویسندگان تحقیق بود.

به فاصله چند روز از انتشار این تحقیق، نگرانی‌هایی در مورد دقت داده‌ها به وجود آمد و انتقادات از آن شروع شد. بیش از صد پژوهشگر و پزشک در نامه‌ای سرگشاده از ژورنال Lancet درخواست کردند تا جزئیات داده‌های این تحقیق را منتشر کند و خواستار اعتبارسنجی مستقل تحقیق شدند.

ژورنال Lancet تحقیق مورد بحث را به شکل مستقل بررسی کرد و از شرکت Surgisphere خواست تا دیتابیس کامل خود را در اختیارش بگذارد. این شرکت با بررسی تحقیق موافقت کرد، ولی به دلیل نقض قرارداد مشتری و محرمانه بودن اطلاعات، تمام داده‌ها را در اختیار بررسی کنندگان شخص ثالث قرار نداد.

به دلیل عدم توانایی محققان در اعتبارسنجی مستقل، آن‌ها تحقیق خود را در مورد داروی هیدروکسی کلروکین از ژورنال Lancet برداشتند و اعلام کردند «دیگر نمی‌توانند صحت منابع داده‌های اصلی را تایید کنند.»

ژورنال Lancet با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مسائل مربوط به درستی مقالات علمی را «فوق العاده جدی» گرفته و سوالات بسیاری پیرامون شرکت Surgisphere و داده‌های استفاده شده در این تحقیق وجود دارند. این شرکت در واکنش بیانیه‌ای را منتشر کرد و قول شفافیت داد و گفت تمام ابهامات در مورد داده‌های تحقیق را رفع می‌کند.

NPR
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی