ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاره‌ای شبیه زمین با خصوصیات منحصر به فرد در فاصله ۳ هزار سال نوری

محققان سیاره‌ای در فاصله ۳ هزار سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که رابطه آن با ستاره نزدیکش مثل رابطه زمین با خورشید توصیف شده است. به گفته آن ها اندازه این سیاره و نوع ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

محققان سیاره‌ای در فاصله ۳ هزار سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که رابطه آن با ستاره نزدیکش مثل رابطه زمین با خورشید توصیف شده است. به گفته آن ها اندازه این سیاره و نوع ستاره میزبان، خصوصیات منحصر به فردی هستند که آن را به گزینه قابل سکونت تبدیل کرده‌اند.

محققان موسسه تحقیقات منظومه شمسی ماکس پلانک آلمان (MPS) به رهبری «Rene Heller»، اخترفیزیکدان این موسسه، سیاره‌ای در سیستم ستاره‌ای «Kepler-160» واقع در صورت فلکی شلیاق (Lyra) در فاصله ۳ هزار سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که رابطه آن با این ستاره، مثل رابطه زمین با خورشید است.

محققان این سیاره را که «KOI-456.04» نامگذاری شده، «فراتر از یک سیاره احتمالا قابل سکونت» توصیف کرده و می‌گویند روزهای این سیاره، «شباهت بسیار زیادی به روزهای زمین دارند.» تناوب مداری (Orbital Period) این سیاره نیز شباهت زیادی به زمین داشته و حدودا دو برابر از زمین بزرگ تر است.

رابطه سیاره KOI-456.04 با ستاره Kepler-160، شباهت زیادی به رابطه زمین با خورشید دارد.

بیشتر سیارات فراخورشیدی شبیه زمین که توسط دانشمندان کشف شده‌اند، در نزدیکی کوتوله‌های سرخ (Red Dwarf) بوده و به خاطر خصوصیات این قبیل ستاره‌ها، معمولاً قابل سکونت نیستند. ستاره Kepler-160 اما از لحاظ اندازه و دمای سطح شباهت زیادی به خورشید دارد.

محققان تاکنون دو سیاره در سامانه Kepler-160 کشف کرده‌اند که به خاطر دمای بالای سطح از لیست قابل سکونت خط زده شده‌اند. آن‌ها سیاره KOI-456.04 را هنگامی که در حال مطالعه مدار یکی از این سیارات بودند، کشف کردند. محققان حالا از احتمال وجود چهار سیاره در این سیستم خبر می‌دهند.

آیا سیاره KOI-456.04 شمایلی شبیه زمین دارد؟ سوالی که در حال حاضر امکان پاسخ دادن به آن وجود ندارد.

فاصله سیاره KOI-456.04 با ستاره Kepler-160 به حدی است که آب در آن تبخیر نشده و آن را به سیاره‌ای قابل سکونت تبدیل می‌کند. «Heller» می‌گوید: «خصوصیات این سیاره که حدودا دو برابر بزرگ تر از زمین است و نوع ستاره میزبان، آن را بسیار منحصر به فرد و شبیه به زمین کرده‌اند.»

محققان نوع اتمسفر سیاره KOI-456.04 را تشخیص نداده‌اند و در مورد وجود آن نیز شک و تردیدهایی وجود دارد. موسسه پلانک می‌گوید ممکن است در محاسبات و اندازه گیری‌ها خطایی رخ داده باشه و این سیاره اصلا وجود خارجی نداشته باشد. ولی آن‌ها تخمین زده‌اند که این جرم به احتمال ۸۵ درصد یک سیاره است.

محققان امیدوارند به کمک تلسکوپ‌های فضایی آینده مثل تلسکوپ PLATO وجود این سیاره را به شکل قطعی تایید کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • هایزنبرگ
    هایزنبرگ | ۱۶ خرداد ۱۳۹۹

    وقتی این خبر ها رو می‌شنوم، پیش خودم میگم خودمون سیاره به این بزرگی داریم که عمرمون کفاف نمیده همه جاشو بگردیم، ولی بعنوان ی طراح همیشه برام اینطور اخبار جذابه.

  • Ali ghasemian
    Ali ghasemian | ۱۶ خرداد ۱۳۹۹

    با علم فعلی فیزیک هیچ امیدی به دیدن سطح این سیارات یا سفر به آنها وجود نداره، امیدوارم بشر با کشف پازل‌های دیگه از فیزیک قادر به سفر به این سیارات بشه ، یا حداقل سطح آنها رو ببینه، عمر ما که جوابگو دیدن این اتفاقات نیست متاسفانه...

    • pygra
      pygra | ۱۶ خرداد ۱۳۹۹

      دقیقاً در حال حاضر حتی سفر به مریخ ، هم سفر بی بازگشت تلقی میشه

  • mamad r€Za
    mamad r€Za | ۱۶ خرداد ۱۳۹۹

    قدرت خدا بی حدومرزه....

مطالب پیشنهادی