ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات: 5G تا آخر شهریور به ایران می‌آید؛ چالشها چیست؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از راه اندازی اولین سایت 5G تا چهار هفته دیگر در 5 منطقه تاریخی ایران داد. «محمدجواد آذری جهرمی» به‌تازگی در اینستاگرام خود درباره وضعیت اینترنت نسل پنج در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از راه اندازی اولین سایت 5G تا چهار هفته دیگر در 5 منطقه تاریخی ایران داد.

«محمدجواد آذری جهرمی» به‌تازگی در اینستاگرام خود درباره وضعیت اینترنت نسل پنج در ایران نوشته و در این پست تصریح کرده که به گمان او اولین سایت 5G تا چهار هفته دیگر در ایران نصب شود: «مطابق برنامه تا شهریورماه، پنج منطقه تاریخی تهران زیر پوشش نسل پنجم تلفن همراه قرار می‌گیرد.»

به گفته وزیر ارتباطات، فناوری 5G فناوری غالب جهان در دهه آینده جهان خواهد بود و ایران نیز در حال آماده‌سازی شرایط و بسترهای لازم برای جذب این فناوری از طریق ایجاد زیرساخت‌ها و نیز افزایش آگاهی و علاقه مردم نسبت به کاربردهای متعدد و متنوعی است که این فناوری برای زندگی آن‌ها به ارمغان خواهد آورد.

محمدجواد آذری جهرمی سال گذشته درباره اینترنت نسل پنج‌ گفته بود مقدمات پیاده‌سازی 5G در ایران انجام شده است و از اجرایی کردن اولین نسخه 5G و ارائه خدمات اینترنت نسل پنج، به‌عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌وکارها در کشور خبر داده بود.

گفتنیست پیش تر معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان رگولاتوری کشور تاکید کرده بود که ایران در سال 99 به صورت محدود فناوری 5G را در کشور پیاده سازی خواهد کرد. در آن زمان اعلام شده بود که 5G به‌صورت محدود و هات اسپات در برخی نقاط اقتصادی ایجاد شود و به مرور زمان و با سرمایه‌گذاری اپراتورها و به‌روزرسانی شبکه، سرویس‌های مرتبط با این تکنولوژی ارائه شود. با اعلام وزیر ارتباطات درباره تعبیه شدن این فناوری در مناطق تاریخی ایران اما به نظر میرسد این برنامه فعلا دستخوش تغییراتی شده است.

باید گفت یکی از چالشهای اجرای فناوری 5G به طیف فرکانسی مناسب نسل پنجم ارتباطات برمیگردد که بتواند اینترنت بالای یک گیگابیت بر ثانیه را پوشش دهد. بر این اساس وزارت ارتباطات باید روی باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز و طیف فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز متمرکز شود؛ طیف فرکانسی که هم‌اکنون در اختیار صداوسیما است و با وجود صحبتهای اخیری که برای استفاده دولت از آن پیش آمده، هنوز این موضوع نهایی نشده است. اگرچه به نظر میرسد وجود این باندها برای توسعه 5G الزامی نیست اما استفاده از آنها، هزینه های راه اندازی این فناوری را به شدت کاهش خواهد داد.

مساله درآمدزایی اپراتورها از فناوری 5G نیز از مشکلات دیگری است که بارها پیرامون آن بحث شده و خود معاون رییس سازمان رگولاتوری کشور نیز در پنل گفتگو چالشهای 5G در ایران که سال گذشته در حاشیه رویداد شهر هوشمند برگزار شد؛ به آن اشاره کرده بود. «نسترن محسنی» معاون امور رادیوئی سازمان رگولاتوری تاکید کرده بود باید تقاضایی برای 5G باشد تا اپراتور به فکر راه اندازی این تکنولوژی بیفتد.

5G قرار است تاخیر ده میلی ثانیه داشته باشد و پایداری نزدیک به صد را در شبکه برای مشترکین ارمغان بیاورد. این فناوری فقط برای بهبود سرعت و کیفیت اینترنت امروزی نیست و از دل آن سرویسهای متعدد جدیدی بیرون می آید که با همین حساب، درآمدزایی از آن را به شکل B2B در میاورد چرا که کارکرد 5G در صنایع بیشتر به چشم می آید تا موبایلهای در دست مشترک نهایی که در حال حاضر درصد بسیار ناچیزی از آنها میتوانند از قدرت 5G استفاده نمایند. همچنین باید دیتاسنترهایی هم در کشور آنچنان وجود داشته باشد که بتواند پاسخگوی نیاز فناوری 5G باشد و تعداد آنها نیز در حال حاضر چندان زیاد نیست.

در هر حال باید دید که راه اندازی اولیه 5G در ایران با چه هدفی خواهد بود و آیا دولت میتواند با ایجاد این فناوری در کشور با کمک دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، درآمدزایی و توجیه اقتصادی برای آن پیدا کند یا خیر. ذکر این نکته الزامیست که بنا به گفته رییس رگولاتوری کشور، اپراتورها برای ارائه نسل پنجم شبکه موبایل نیازی به مجوز جدید ندارند و صرفاً باید هماهنگی‌هایی در این زمینه انجام شود.

شایان ذکر است سازمان GSMA یا سیستم جهانی برای ارتباطات تلفن همراه (Global System for Mobile Communications) در گزارش خود، تعداد اتصالات 5G را تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۴ میلیارد در کل جهان پیش‌بینی کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • سونیا پارسی
    سونیا پارسی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    اگه میخواد قیمتش بالاتر از این بسته های ۴ جی باشه و بازم مثل همین ۴ جی همه چی توش محدود و فیلتره،خیر ما نمیخوایم،اگه داخل ۵ جی شبکه های اجتماعی از فیلتر در بیاد ارزشش رو داره ولی اگه بخوان فیلتر بمونه پس همون نیاد بهتره چون هزینه الکی میدیم

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

    واقعا جالبه قبل اینکه ۴ جی وصل کنن،نت ۳ جی خوب بود،ولی الان که گاهی ۳ جی میشه گوشی یا اصلار کار نمیکنه یا در حد ۲ جی هستش،عجیبه واقعا چکارش کردن؟ احتمالا پهنای باندش رو پایین آوردن که بدن به ۴ جی،همش دلیلش زیرساخت داغون کشوره

    • hojat
      hojat | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

      زمانی که اینترنت اصلا 3جی هم نبود من با نت E وبگردی میکردم حتی من اکثر حساب ها و ایمیل هامو با نت E درست کردم
      وقتی 3جی اومد، 2جی عملا نابود شد
      4جی که اومد 3جی شد در حد 2جی
      الانم 5جی بیاد شک نکن 4جی میشه در حد 3جی الان

    • hojat
      hojat | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

      همش بازی پوله
      تو کشور ما فقط اسمش عوض میشه کاراییش همونه
      و پول بسته هاش گرون تر میشه
      اینم ی چیزی مثل خودروسازیمونه
      اول ده برابر گرون میشه مردم میگن اوه چه گرون شد
      بعد پنج تومن ارزون میشه میگن خوبه خداروشکر ارزون شد
      دیگه کسی فکر نمیکنه قبلا چقدر بوده

    • hojat
      hojat | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

      همش بازی پوله
      اینجا فقط اسمش عوض میشه کاراییش همونه
      و پول بسته هاش گرون تر میشه
      اینم ی چیزی مثل خودروسازیمونه
      اول ده برابر گرون میشه مردم میگن اوه چه گرون شد
      بعد پنج تومن ارزون میشه میگن خوبه خداروشکر ارزون شد
      دیگه کسی فکر نمیکنه قبلا چقدر بوده

  • حمید
    حمید | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

    خونمون هنوز Eه بعد بعد میخوان 5G بیارن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی