ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۷۰ درصد مبتلایان به کرونا آن را منتقل نمی‌کنند

ویروس کرونا هنوز بزرگترین بحران کنونی بشری شناخته می‌شود که شمار مبتلایان به آن با سرعت بالایی به مرز ۷ میلیون نفر نزدیک می‌شود. تحقیق جدیدی درباره کووید-۱۹ صورت گرفته که نشان می‌دهد ۷۰ درصد ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

ویروس کرونا هنوز بزرگترین بحران کنونی بشری شناخته می‌شود که شمار مبتلایان به آن با سرعت بالایی به مرز ۷ میلیون نفر نزدیک می‌شود. تحقیق جدیدی درباره کووید-۱۹ صورت گرفته که نشان می‌دهد ۷۰ درصد مبتلایان، این ویروس را به افراد دیگر منتقل نکرده‌اند و علت شیوع بالای این بیماری، انتقال آن از تعداد کمی به شمار بسیاری بالایی از مردم یا ابرناقل است.

این تحقیق که در هنگ کنگ صورت گرفته مشخص می‌کند که تنها ۲۰ درصد افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، مسئول ۸۰ درصد تمام سرایت‌های کرونا هستند و ابرناقل محسوب می‌شوند. یکی از نویسندگان این تحقیق، «بن کولینگ» در این زمینه اعلام کرده:

«انتقال بیماری توسط یک فرد به شمار بالایی از مردم فرایندی است که بیش از آنچه انتظار داشتیم رخ می‌دهد و تکرار این موضوع بیش از چیزی است که تصور می‌کردیم.»

نتایج این تحقیق هنوز منتشر نشده‌اند، اما آن می‌تواند اطلاعات مناسبی برای ایمن نگه داشتن مردم در اختیار سیاستمداران قرار دهد. کولینگ گفته:

«حالا ما می‌دانیم که کدام اقدامات ممکن است بیشترین فشار را روی شما ایجاد کنند. اگر ما بتوانیم فرایند ابرناقل را متوقف کنیم، بیشتر مردم سود می‌برند.»

افراد ابرناقل در سراسر جهان وجود دارند و توانسته‌اند تعداد بالایی از افراد را در طی حتی یک شبانه‌روز به این بیماری مبتلا کنند. برای مثال در ماه فوریه یک فرد در کره جنوبی توانسته بود ۴۳ نفر را به کرونا مبتلا کند و یک خواننده در کلیسایی در واشنگتن نیز مسئول ابتلای ۵۳ نفر به کووید-۱۹ شناخته شد. اگر این اعداد چندان بزرگ به نظر نمی‌رسند، یک وکیل در نیویورک مسئول انتقال این ویروس کشنده به بیش از ۱۰۰ نفر بود.

در تحقیق جدید بیش از ۱۰۰۰ مورد ابتلا به کرونا در فاصله ۳ بهمن تا ۹ اردیبهشت در هنگ کنگ مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان متوجه شدند که دلیل اصلی شیوع کرونا در شهر، ابرناقل‌ها هستند. ۳۵۰ مورد مربوط به شیوع کرونا در جامعه بود، در حالی که سایر موارد از کشورهای دیگر وارد شده بودند. در موارد مربوط به شیوع گسترده در سطح جامعه، بیش از نیمی از آن‌ها مربوط به ابرناقل‌ها بودند

کرونا

در موارد بررسی شده یک فرد ابرناقل توانسته بود حداقل ۶ نفر را به کرونا مبتلا کند. در حقیقت ۲۰ درصد افراد مسئول انتقال کرونا به ۸۰ درصد بیماران هستند. بیشتر این موارد مربوط به مراسم‌های بزرگ مانند عروسی‌ها و مراسم‌های مذهبی می‌شود. ۲۰ درصد ابتلاها تنها توسط ۱۰ درصد بیماران صورت گرفته بود.

به گفته کولینگ، این نتیجه تنها مربوط به هنگ کنگ نمی‌شود و به اعتقاد محققان تمام جوامع را دربرمی‌گیرد. این اولین باری نیست که چنین نتیجه‌ای بدست می‌آید چرا که تحقیقی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که ۲۰ درصد جمعیت مسئول ۸۰ درصد سرایت بیماری‌ها شامل مالاریا هستند و این موضوع با نام «قانون ۲۰-۸۰» شناخته می‌شود.

رویدادهای ابرانتقال چندین ویژگی مشترک دارند که برای مثال می‌توان به گردهمایی شمار بالایی از افراد در یک مکان سرپوشیده اشاره کرد. احتمال وقوع چنین موضوعی در مراسم‌‌ها، دفاتر و رستوران‌ها وجود دارد. اگر محیط سرپوشیده‌ای سیستم تهویه مناسبی نداشته باشد، احتمال انتقال ویروس کرونا افزایش پیدا می‌کند.

برخی کشورها مانند ژاپن و کره جنوبی با اقدامات سخت‌گیرانه خود مانند تعطیلی تمام مغازه‌ها، رستوران‌ها و مدارس توانسته‌اند در کنترل کرونا عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. این تحقیق نشان می‌دهد که فعالیت‌ها در محیط‌های باز خطر چندانی برای افراد ندارند، اما اگر در محیط‌های بسته انجام شوند، احتمال سرایت کرونا افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • TT-SBURN
    TT-SBURN | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

    وزیر بهداشت : موج دوم کرونا با شدت بیشتری نسبت به موج اول در ایران شروع شد

    روحانی : از اول تیرماه همه کنسرت ها و سینماها و نمار جمعه ها و ... بازگشایی میشود

    ( شبکه خبر ، ۱۷ خرداد ۹۹ )

    زیبا نیست ؟ ??????????????

  • peyman17
    peyman17 | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

    چین تو بدن هر کسی الان یک ویروس آزمایشگاهی کار گذاشته

مطالب پیشنهادی