ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامانه همتا نسبت به سودجویی کلاهبرداران هشدار داد

سامانه همتا یک بار دیگر اعلام کرده که برای انجام فرایندهای خود وجهی از کاربران دریافت نمی‌کند. مدیرعامل این سامانه با تاکید مجدد روی این موضوع، اشاره کرده این روزها پیامکی از طرف سامانه همتا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

سامانه همتا یک بار دیگر اعلام کرده که برای انجام فرایندهای خود وجهی از کاربران دریافت نمی‌کند. مدیرعامل این سامانه با تاکید مجدد روی این موضوع، اشاره کرده این روزها پیامکی از طرف سامانه همتا برای برخی مشترکین ارسال شده که از آنها درخواست پول می‌کند تا آنتن‌دهی‌ گوشی‌شان قطع نشود و این پیامک از سوی کلاهبرداران ارسال می‌شود.

به گفته مدیرعامل سامانه همتا، کلاهبرداران با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحا به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود.

«رحمان زارعیان» در گفتگو با ایرنا تاکید کرده که سامانه همتا تمامی اطلاعات خود را با سرشماره موسوم به HAMTA (با حروف بزرگ) ارسال میکند. به گفته زارعیان هر پیغامی که از شماره دیگر به دست کاربران رسید، باید نادیده گرفته شود و از دنبال کردن آدرس‌های ارائه شده در این پیامک‌ها باید خودداری شود:

«راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای استعلام رجیستر شدن گوشی همراه این است که ابتدا کاربر با شماره گیری *#۰۶# شناسه (IMEI) گوشی خود را استخراج کند و سپس با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* وضعیت ثبت بودن و ثبت نبودن گوشی همراه خود را مشاهده کند.»

به نظر می رسد سامانه همتا تقلبی یکی از حربه‌های کلاهبرداران است که پیامکی برای برخی مشترکین تلفن همراه ارسال کرده و یک لینک در آن گنجانده که کاربران با کلیک روی آن، به صفحه‌ای شبیه به سامانه همتا و سپس به یک درگاه پرداخت هدایت جعلی متصل می‌شود که پس از درج اطلاعات کارت بانکی، این اطلاعات فورا دزدیده می‌شود.

سامانه همتا تقلبی
تصویری از سامانه همتای واقعی

کانال رسمی آموزش و اطلاع‌رسانی ثبت تلفن‌همراه (رجیستری) هشدار داده که این روش، یکی از شیوه‌هایی است که کلاهبرداران برای دستبرد زدن به حساب بانکی افراد از آن استفاده می‌کنند. بنابراین ضروری است درصورت ملاحظه چنین مواردی، مراتب در اسرع وقت از طریق بخش گزارش مردمی درگاه اینترنتی پلیس فتا گزارش شود.

کاربران باید توجه داشته باشند هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه طرح ثبت تلفن‌همراه، از طریق سرشماره پیامکی HAMTA (با حروف بزرگ انگلیسی) انجام می‌گیرد. همچنین در صورت دریافت هرگونه پیامک با محتوای مشکوک، می‌توانید موضوع را با مرکز پاسخگویی سامانه همتا به شماره ۰۹۶۳۶۶ از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در ۷ روز هفته طرح کنید تا راهنمایی‌های لازم ارائه شود.

ازطرفی نباید فراموش کرد سایت رسمی سامانه همتا hamta.ntsw.ir و سایت اطلاع‌رسانی همتا hamtainfo.ntsw.ir است و سامانه همتا هیچ دامنه دیگری ندارد. علاوه بر این، سامانه همتا تاکید کرده برای انجام فرآیندهای خود‌ وجهی دریافت نمی‌کند و انجام همه فرآیندهای موجود در آن برای کاربران رایگان است.بنابراین لازم است پیش از هرگونه پرداخت حتما از اعتبار درگاه پرداخت مطمئن شوید، ویژگی‌های اولیه درگاه پرداخت معتبر شامل عبارت https و همچنین علامت تایید سرویس‌دهنده (معمولا به‌صورت قفل سبز رنگ) است که در ابتدای آدرس درگاه پرداخت وجود دارد.

سامانه همتا در اطلاعیه ای که پیش تر منتشر ساخته بود تاکید کرده بود درگاه پرداخت زیردامنه‌ای از دامنه shaparak.ir است و هرگونه ترکیب دیگری از کلمه shaparak و هر پسوند دامنه دیگری به غیر از ir. غیرمجاز است، به‌عنوان مثال ترکیب‌هایی نظیر shapaarak یا shaparack نامعتبر هستند. برای اطلاع از آدرس درگاه‌های پرداخت اینترنتی معتبر می‌توانید به تارنمای کاشف به آدرس kashef.ir مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره کلاهبرداری اینترنتی از نوع فیشینگ و جلوگیری از وقوع آنها می‌توانید به این لینک مراجعه نمایید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

    خب میتونن با یک سرویس دهنده پیامک هماهنگ کنند که با سرشماره عین همتا پیامک بفرسته، تنها از طریق مسیج سنتر قابل تشخیصه که تو گوشی های قذگدیمی تو قسمت اطلاعات پیامک نشون میداد ولی تو گوشی های جدید مخفی هستش و نشون نمیده ?

مطالب پیشنهادی