ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت و شرایط فروش خودرو

شانس نامساوی شرکت کنندگان در قرعه‌کشی ایران‌خودرو و سایپا

قرعه‌کشی اساسا روشی برای توزیع موفقیت یا برتری براساس شانس است و پس از کش‌و‌قوس های فراوان در بازار خودرو کشورمان نیز، مسئولان امر تصمیم گرفتند تا در اقدامی بی‌نظیر در سطح جهان، نسبت به ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

قرعه‌کشی اساسا روشی برای توزیع موفقیت یا برتری براساس شانس است و پس از کش‌و‌قوس های فراوان در بازار خودرو کشورمان نیز، مسئولان امر تصمیم گرفتند تا در اقدامی بی‌نظیر در سطح جهان، نسبت به قرعه کشی محصولات خودروسازان اقدام نمایند تا زمینه برای توزیع تعداد اندک خودروهای تولیدی بین تعداد زیاد متقاضیان براساس شانس فراهم‌آید.

با این وجود با مشخص شدن نتایج قرعه کشی ایران خودرو و انتشار جداول نهایی، معلوم شد که برخلاف تصور، شانس یکسانی بین شرکت کنندگان این قرعه کشی وجود نداشته‌است و به نوعی نقض غرض روی داده‌است.

البته با توجه به حضور نهاد های ناظر به نظر می‌رسد که روند انجام قرعه کشی صحیح بوده‌است، اما آنچه در این زمینه مشکل ساز شده، تعداد نابرابر خودروهای عرضه شده توسط ایران خودرو است که باعث پخش نامتوازن تقاضای متقاضیان نسبت به خودروهای موجود شده‌است.

به عبارت دیگر با نگاهی به جدول اعلامی ایران خودرو می‌توان دریافت که تیراژ عرضه رانا (630 دستگاه) در حدود یک دهم تیراژ عرضه پژو 206 تیپ 2 (6370) دستگاه بوده‌است و با توجه به تعداد متقاضیان هر خودرو، شانس برنده شدن رانا برابر با 0.19 درصد ارزیابی می‌شود و این درحالیست که شانس برنده شدن برای پژو 206، برابر با 0.60 درصد بوده‌است.

قرعه‌کشی ایران‌خودرو

در خصوص متقاضیان پژو 405 نیز وضعیت مشابهی با ثبت نام کنندگان پژو 206 تیپ 2 وجود دارد ولی بازندگان اصلی را باید میلیون ها (2.3 میلیون نفر) ثبت نام کننده پژو پارس عنوان کرد که با عرضه تنها 4000 دستگاه خودرو از شانسی 0.16 درصدی برای برنده شدن برخوردار بوده‌اند.

شاید بهتر بود که پیش از آغاز ثبت نام، ایران خودرو تعداد خودروهای موجود در شرایط قرعه کشی را اعلام می کرد و یا به نسبت مساوی تعداد خودروهای موجود در قرعه کشی تعیین می‌کرد.

راهکار دیگر می‌تواند، پخش مساوی متقاضیان بین خودروهای موجود باشد تا شانس برنده شدن ارتباطی به خودرو ثبت نامی نداشته باشد. به خصوص که با توجه به نتایج جدول فوق، مشخص است که شانس برنده شدن پژو 206 تیپ 2، نزدیک به چهار برابر بیشتر از شانس برنده شدن متقاضیان پژو پارس بوده‌است.

اعلام نتایج قرعه‌کشی ایران‌خودرو

در نهایت قرار است نتایج قرعه‌کشی ایران‌خودرو توسط SMS به برندگان اعلام شود و امکان پیگیری نتایج نیز از طریق سایت ایران‌خودرو وجود داشته‌باشد. این درحالیست که به گفته «اصغر حق پناه» معاون مهندسی سازمان و سیستم‌های ایران‌خودرو: «از مجموع نفرات متقاضی پیش ثبت‌نام چهار محصول این شرکت خودروسازی، تعداد ۳۸۴ هزار و ۸۳۱ نفر به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف شدند.» به عبارت دیگر در حدود 4.6 میلیون نفر در قرعه‌کشی15000 دستگاه از محصولات ایران‌خودرو ثبت نام کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    ثبت نامی ها سفره ابوالفضل انداختن که برنده شن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی