ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شیائوپنگ سایت تسلا را هم کپی کرد؛ خلاقیت به سبک چینی

چند ماهی می‌شود که شرکت تسلا و استارتاپ چینی شیائوپنگ (Xpeng) بر سر کپی‌کاری محصولات و سرقت کد منبع سیستم اتوپایلوت با هم دعوای حقوقی دارند. با آنکه هنوز پرونده این کشمکش‌ها بسته نشده، ولی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

چند ماهی می‌شود که شرکت تسلا و استارتاپ چینی شیائوپنگ (Xpeng) بر سر کپی‌کاری محصولات و سرقت کد منبع سیستم اتوپایلوت با هم دعوای حقوقی دارند. با آنکه هنوز پرونده این کشمکش‌ها بسته نشده، ولی شیائوپنگ دست‌بردار نبوده و اخیرا باز هم از تسلا کپی کرده است!

این بار ماجرا به صفحه فرود یا لندینگ پیجی (Landing Page) که در وبسایت شیائوپنگ برای سدان جدید P7 طراحی شده، مربوط می‌شود. این صفحه اخیرا حساسیت برخی از طرفداران تسلا را برانگیخته، چرا که آنها معتقدند در طراحی این صفحه هم چینی‌ها از لندینگ پیج مدل S کپی‌کاری کرده اند!

شیائوپنگ P7

مقایسه صفحات مربوطه در سایت‌های دو کمپانی نشان می‌دهد اعتراض طرفداران تسلا چندان هم بی‌راه نیست. لندینگ پیج طراحی شده برای شیائوپنگ P7 حاوی تصویری از این خودرو است که در یک جاده حرکت می‌کند. نکته تامل‌برانگیز اینکه زاویه و فضای کلی تصویر P7 شباهت فراوانی با عکس موجود در لندینگ پیج تسلا مدل S دارد.

علاوه‌بر این، برخی از قابلیت‌های کلیدی P7 به گونه‌ای درج شده که بسیار بعید به نظر می‌رسد طراحان وبسایت شیائوپنگ، لندینگ پیج تسلا مدل S را پایه و اساس کار خود قرار نداده باشند! هر چند برای تمایز هم که شده آنها اطلاعات بیشتری از P7 را در زیر تصویر اضافه کرده و رنگ فونت را از مشکی به سفید تغییر داده‌اند!

با رفتن به پایین صفحه اختصاصی P7 در سایت شیائوپنگ، کاربر با تصویری از شاسی خودرو به همراه بعضی از مشخصات اصلی مواجه می‌شود، درست مثل اتفاقی که در صفحه مربوط به تسلا مدل S می‌افتد!

صفحه مربوط به تسلا مدل S
صفحه مربوط به شیائوپنگ P7

چه کپی‌کاری چه الگوبرداری، نتیجه اقدامات شیائوپنگ حداقل روی کاغذ مطلوب از آب درآمده و سدان P7 از توانایی‌های حرکتی بسیار خوبی برخوردار است. این خودرو از پلتفرم الکتریکی و هوشمند کمپانی شیائوپنگ سود برده و در پنج نسخه متفاوت، با سیستم انتقال قدرت به محور عقب یا هر دو محور، قابل سفارش است. پیشرانه کامل‌ترین نسخه موجود از دو موتور برقی تشکیل یافته و در مجموع 424 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

استارتاپ چینی مدعی است P7 می‌تواند طبق استاندارد NEDC مسافت تقریبی 650 کیلومتر را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد. البته پیش‌بینی می‌شود بر اساس استاندارد واقع گرایانه‌تر WLTP این خودرو توانایی پیمایش 400 کیلومتر مسافت را داشته باشد. در توسعه شاسی این خودرو، چینی‌ها با شرکت آلمانی پورشه همکاری کرده‌اند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها روند تحویل شیائوپنگ P7 از اواخر این ماه میلادی آغاز خواهد شد. گفتنی است شیائومی، فاکسکان و علی‌بابا از سرمایه‌گذاران اصلی شرکت شیائوپنگ هستند. برای آشنایی بیشتر و بهتر با سدان P7 می‌توانید مطلب مربوطه را مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • peyman17
    peyman17 | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

    اگر این کارایی که چینی ها میکردن آمریکایی ها انجام میدادن افرادی از داخل خود آمریکا کفن پوش وارد والستریت میشدن ?

  • molavy
    molavy | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

    واقعا ایول دارن، سایت ولش، ماشین رو بچسب

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی