ناسا قرارداد ۱۸۷ میلیون دلاری ساخت سکونتگاه و پایگاه لجستیکی فضانوردان در پروژه «دروازه ماه» را به کمپانی «نورثروپ گرومن» واگذار کرد.

به لطف پشتیبانی دولت ترامپ از برنامه‌های فضایی ناسا کاملا روی بازگرداندن فضانوردان به ماه تمرکز کرده و برنامه آرتمیس خود را مرحله به مرحله به پیش می‌برد. این آژانس در کنار «اسپیس اکس» هفته گذشته فضاپیمای «کرو دراگون» را با موفقیت روانه ایستگاه بین المللی کرد و حالا پروژه دروازه فضایی را یک گام بلند به پیش برده است. این گام امضای قرار داد ۱۸۷ میلیون دلاری ساختن سکونتگاه فضایی در مدار با کمپانی نورثروپ گرومن» است.

سکونتگاه مذکور که با عنوان «HALO» شناخته می‌شود، ایستگاهی فضایی برای استقرار فضانوردان و تجهیزات مورد نیاز در سفر به اعماق فضا و به ویژه مریخ و ماه است. کابین HALO به اندازه یک اتاق کوچک است و همراه با فضاپیمای اوریون ناسا روانه ماموریت خواهد شد. طراحی نورثروپ گرومن بر پایه فضاپیمای «سیگنوس» صورت گرفته که برای ارسال تجهیزات به ایستگاه بین المللی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کابین HALO

این کابین روی زمین مونتاژ شده و توسط یک پیشرانه به حرکت درخواهد آمد. ناسا سال گذشته قرارداد ساخت ماژول پیشران با هزینه ۳۷۵ میلیون دلار را به کمپانی «Maxar» واگذار کرده بود. به گفته این آژانس فضایی پرتاب همزمان قطعات هزینه و ریسک‌های فنی را کاهش می‌دهد چرا که دیگر نیازی به اتصال آنها در مدار نخواهد بود.

پرداخت بودجه لازم برای تولید کابین به نورثروب گرومن اجازه می‌دهد طراحی تمام سیستم‌ها و زیرسیستم های نسخه اولیه را نهایی کند تا در پایان سال جاری مورد بازبینی قرار بگیرند. در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، ناسا قرارداد آتی را با آنها امضا خواهد کرد که به تولید و مونتاژ نسخه نهایی کابین HALO در سال ۲۰۲۳ منجر خواهد شد.