ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

نگاه نزدیک دیجیاتو به آنر 20 لایت: میان رده دیگری برای دوستداران سلفی

خانواده آنر 20 حدود یک سال قبل با سه عضو اصلی معرفی شد: آنر 20 پرو به عنوان پرچمدار تمام عیار، آنر 20 در نقش پرچمدار خوش قیمت، و آنر 20 لایت که کوچک ترین ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

خانواده آنر 20 حدود یک سال قبل با سه عضو اصلی معرفی شد: آنر 20 پرو به عنوان پرچمدار تمام عیار، آنر 20 در نقش پرچمدار خوش قیمت، و آنر 20 لایت که کوچک ترین عضو خانواده و ارزان ترین آنهاست. آنر 20 لایت با طراحی زیبا، نمایشگر با کیفیت و دوربین سه گانه سرانجام با تأخیر قابل توجه وارد بازار کشورمان شد تا این شرکت چینی نماینده دیگری هم در دنیای میان رده های نه چندان ارزان قیمت بازار داشته باشد. در ادامه با این گوشی بیشتر آشنا می شویم.

مشخصات آنر 20 لایت
  • نمایشگر 6.21 اینچی IPS LCD با رزولوشن فول اچ دی
  • چیپست Kirin 710
  • 4 گیگابایت رم
  • 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین سه گانه با حسگر اصلی 24 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی
  • سیستم عامل اندروید 10
  • باتری 3400 میلی آمپر ساعتی
  • وزن 164 گرم
  • قیمت حدود 4 میلیون تومان

البته همانند اکثر گوشی های این شرکت، آنر 20 لایت همزادی به نام آنر 10i دارد که حدود یک سال قبل در دیجیاتو بررسی شد اما شاهد عرضه رسمی آن در بازار نبودیم. در کنار آنر 10i مدل های متعددی از جمله آنر 20i، آنر 20 لایت نسخه چین، آنر 20S و آنر 20e را هم داریم که مشخصات کم و بیش مشابهی دارند و حتمالاً وارد بازار ایران نمی شوند.

طراحی و کیفیت ساخت

آنر 20 لایت یکی از گوشی های خوش دست بازار محسوب می شود که به راحتی در دست می نشیند و با توجه به وزن 164 گرمی، در دست گرفتنش اصلاً خسته کننده نیست. توزیع وزن دستگاه هم کاملاً یکنواخت است. بنابراین از نظر ارگونومی می توان امتیاز کامل را به این گوشی داد.

طراحی گوشی کاملاً مدرن است. از نمای روبرو شاهد نمایشگر نسبتاً فول ویو با ناچ قطره ای هستیم که حدود 83 درصد از سطح را به خود اختصاص داده. پشت دستگاه میزبان ماژول دوربین سه گانه، فلاش، لوگوی آنر و حسگر اثر انگشت است که جایگاه خوبی دارد و انگشت اشاره به راحتی به آن می رسد.

رنگ بندی آنر 20 لایت شامل آبی فانتوم، قرمز فانتوم و مشکی جادویی است که هرکدام جذابیت های خاص خودشان را دارند. بدنه دستگاه از پلاستیک ساخته شده اما کیفیت خوبی دارد و به هیچ وجه، ارزان قیمت به نظر نمی رسد. البته بدنه ضد آب نیست و باید محافظت ویژه ای از آن به عمل بیاورید.

نمایشگر

یکی از نقاط قوت اصلی آنر 20 لایت را می توان نمایشگر 6.21 اینچی آن دانست. این نمایشگر از پنل LTPS IPS LCD با رزولوشن فول اچ دی پلاس (2340×1080 پیکسل) بهره می برد که 415 پیکسل را در هر اینچ به نمایش می گذارد. کیفیت صفحه از نظر غنای رنگ، کنتراست و زاویه دید واقعاً خوب است و در سطح بهترین گوشی های میان رده قرار می گیرد.

حداکثر روشنایی صفحه هم به 500 نیت می رسد تا در اکثر شرایط نوری بدون مشکل بتوانید با گوشی کار کنید. حتی در محیط خارجی و زیر تابش آفتاب هم می توانید با کمی زحمت، محتوای صفحه را ببینید. ناچ قطره ای بالای صفحه هم مزاحمت زیادی برای تماشای محتوا ایجاد نمی کند و کم کم به وجودش عادت می کنید.

اگر بررسی های دیجیاتو را خوانده باشید، می دانید که میان رده های هواوی و آنر از مشکل سایه اطراف نمایشگر رنج می برند. این مشکل در آنر 20 لایت شکل جدیدی گرفته و تقریباً یک سانتیمتر پایین صفحه به شکل محسوسی تاریک تر است. حتی همین سایه هم یکنواخت نیست و دو سانتیمتر سمت راست آن کاملاً خاکستری شده است. امیدواریم این مشکل به نمونه ای که در اختیار ما قرار گرفته محدود باشد.

نرم افزار و رابط کاربری

آنر 20 لایت با اندروید 9 به دست ما رسید اما پس از حدود یک هفته آپدیت اندروید 10 را به همراه EMUI 10 دریافت کرد. آپدیت امنیتی گوشی هم به ماه قبل میلادی بر می گردد. خوشبختانه این گوشی به طور کامل از سرویس های گوگل بهره می برد.

رابط کاربری EMUI 10 کاملاً سبک و ساده طراحی شده و امکانات متعددی برای شخصی سازی در اختیار شما قرار می دهد. یکی از مهم ترین قابلیت ها که با اندروید 10 به این گوشی آمده، حالت تاریک یا Dark Mode است که با استفاده از آن می توانید اندروید را در محیط تاریک تجربه کنید.

در مجموع آنر 20 لایت تجربه کاملاً روان و کم نقصی را از محیط اندروید در اختیار شما قرار می دهد و با تغییرات ظاهری EMUI 10 بعید می دانم کسی سراغ لانچرهای ثالث برود.

سخت افزار

ترکیب سخت افزاری آنر 20 لایت را در ده ها گوشی مشابه از این شرکت دیده ایم: چیپست 12 نانومتری و 8 هسته ای Kirin 710، چهار گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی. این چیپست به راحتی از عهده اجرای کارهای روزمره بر می آید ولی در زمینه بازی های حرفه ای و سنگین، چندان کارآمد نیست.

توان سخت افزاری دستگاه همان چیزیست که از این ترکیب انتظار داریم. امتیازهای به دست آمده در اپلیکیشن های اصلی بنچمارک یعنی آنتوتو و تری دی مارک را در دو حالت عادی و پرفورمنس در ادامه می بینید:

نتایج بنچمارک آنر 20 لایت در حالت عادی
نتایج بنچمارک آنر 20 لایت در حالت پرفورمنس

اعداد و ارقام فوق کاملاً مشابه گوشی هایی مثل هواوی Y9 پرایم 2019 (بررسی دیجیاتو) یا هواوی Y7p (بررسی دیجیاتو) هستند که از سخت افزار مشابهی بهره می برند. البته کارآیی گرافیکی این گوشی در مقایسه با دیگر محصولات مجهز به چیپست Kirin 710 کمی بهتر شده که این موضوع احتمالاً به بهینه سازی های نرم افزاری در اندروید 10 بر می گردد.

تجربه ما نشان داد سخت افزار آنر 20 لایت برای اجرای روان و کم نقص اندروید و رابط کاربری EMUI و اپلیکیشن های معمول کاملاً کفایت می کند و حتی می توانید بازی های نه چندان سنگین را هم روی آن به اجرا درآورید. با این حال انتظار اجرای روان بازی های سنگینی مثل آسفالت 9 و کال آو دوتی موبایل را روی این گوشی نداشته باشید.

دوربین

میان رده جدید آنر از ترکیب دوربین سه گانه در پشت بهره می برد که دوربین اصلی، دوربین فوق عریض و دوربین عمق سنج را شامل می شود. مشخصات دوربین های این گوشی را در ادامه می بینید:

  • دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی، ضریب اف 1.8، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4
  • دوربین عمق سنج 2 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی، سنسور 1/2.8 اینچی، ضریب اف 2.0

دوربین اصلی آنر 20 لایت اگرچه سنسور 24 مگاپیکسلی دارد ولی عکس های 12 مگاپیکسلی تحویل شما می دهد. در نور کافی عکس ها کاملاً قابل قبول هستند. فوکوس سریع و دقیق انجام می شود، جزئیات در بخش های مختلف تصویر مطلوب است و رنگ ها نیز با غنای مناسبی ثبت می شوند. حتی هنگام غروب نیز شاهد ثبت تصاویر روشن با جزئیات کافی توسط این دوربین هستیم. در ادامه چند تصویر ثبت شده با این گوشی در نور کافی را می بینید.

دوربین اصلی آنر 20 لایت در محیط تاریک هم عکس های خوبی می گیرد اما تمایل عجیبی به روشن کردن تصویر دارد. در واقع تصاویر این گوشی در محیط خارجی کم نور، به مراتب روشن تر از آن چیزیست که به چشم می بینید. این وضعیت در بعضی مواقع به کاهش جزئیات، غیرواقعی شدن رنگ ها و اشباع بیش از حد می انجامد. حالت مخصوص عکاسی شبانه هم در این گوشی وجود دارد که با استفاده از آن، رزولوشن عکس به 8 مگاپیکسلی کاهش می یابد و به خاطر افزایش بیش از اندازه شارپنس، نویز عکس هم به شکل محسوسی ازایش پیدا می کند. در ادامه تصاویر ثبت شده با این گوشی در محیط کم نور را می بینید.

دوربین فوق عریض هم مثل اکثر گوشی های هم رده، در نور کافی عکس های خوبی می گیرد. البته با دور شدن از مرکز تصویر، جزئیات هم به تدریج کاهش می یابد. این دوربین هم تمایل زیادی به روشن کردن محیط دارد و عکاسی شبانه را به خوبی درک نکرده است. افزایش روشنایی تصویر معمولاً به کاهش جزئیات و افزایش نویز منجر می شود. این دوربین فوکوس خودکار ندارد و برای عکاسی از سوژه های نزدیک طراحی نشده است. نکته دیگر اینکه کادر تصویر در مقایسه با آنچه روی صفحه موبایل و هنگام عکاسی می بینید، تا حد زیادی کراپ می شود. این کار باعث کاهش اعوجاج لبه های عکس شده اما مفهوم فوق عریض را زیر سؤال می برد. تصاویر زیر را ببینید.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی آنر 20 لایت در نور کافی فوق العاده است و چهره شما را با جزئیات فراتر از انتظار ثبت می کند. در واقع این گوشی را می توان یکی از بهترین گزینه ها برای دوستداران سلفی و فعالان شبکه های اجتماعی دانست. حالت پرتره هم به خوبی چهره شما را از پس زمینه جدا می کند، اما این کار به قیمت از دست رفتن جزئیات پس زمینه تمام می شود. در محیط تاریک اما با کاهش قابل توجه جزئیات و افزایش غیر ضروری روشنایی تصویر روبرو هستیم.

باتری و شارژ

آنر 20 لایت باتری 3400 میلی آمپر ساعتی دارد که با توجه به ابعاد گوشی، ظرفیت قابل قبولی محسوب می شود اما در مقایسه با دیگر گوشی های میان رده که اکثراً از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی بهره می برند، کم به نظر می رسد. با این حال بهینه سازی های نرم افزاری EMUI در اندروید 10 باعث شده تا شارژدهی این گوشی کاملاً رضایت بخش باشد. تجربه ما نشان داد این گوشی با استفاده عادی به راحتی یک و نیم روز را با شما همراهی خواهد کرد. تست باتری با اپلیکیشن PCMark با وای فای روشن و روشنایی 50 درصدی نمایشگر هم به رقم 10 ساعت رسید که نتیجه بسیار خوبیست.

از آنجا که در این گوشی خبری از شارژ سریع نیست، شارژ کردن کامل باتری با شارژر 10 واتی همراهش کمی بیشتر از 2 ساعت طول می کشد. درگاه میکرو USB را می توان مقصر اصلی این موضوع دانست که حضورش در سال 2020 قابل توجیه نیست.

جمع بندی

آنر 20 لایت یا همان آنر 10i تقریباً تمام انتظارات شما از یک گوشی میان رده را برآورده می کند. حالا اینکه قیمت میان رده ها به پرچمداران 3-2 سال قبل رسیده، دیگر تقصیر سازنده نیست و باید با این واقعیت کنار بیاییم. طراحی زیبا و ارگونومی بسیار خوب را می توان نقاط قوت اصلی این گوشی دانست. نمایشگر با کیفیت (به جز مشکل سایه لبه پایینی)، سخت افزار مناسب برای کاربری عمومی، اندروید 10 و ظرفیت بالای حافظه داخلی هم این مجموعه را کامل می کنند.

مسئله مهم این است که هواوی و آنر، گوشی های متعددی با سخت افزار تقریباً مشابه در بازار دارند. این رویکرد از طرفی می تواند حق انتخاب کاربر را افزایش دهد، اما از طرفی باعث ایجاد سردرگمی می شود. همین حالا با اندک هزینه بیشتر می توانید آنر 9X (بررسی دیجیاتو) را با رم بیشتر و دوربین بهتر بخرید که البته کمی بزرگ تر و بسیار سنگین تر است. در نهایت آنر 20 لایت را هم باید به عنوان یک گوشی نسبتاً کامل و کارآمد به ویترین محصولات این برند محبوب اضافه کرد. اگر قصد خرید این گوشی را دارید پیشنهاد می کنم بررسی کامل آنر 10i را نیز مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad8x
    Mohammad8x | ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

    من این گوشیو دارم و کالاف دیوتی و آسفالت 9 راحت و روون روش اجرا میشه

مطالب پیشنهادی