ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اینستاگرام قوانین کپی رایت آنلاین را بازنویسی می‌کند؟

اینستاگرام اخیرا اعلام کرده که برای جایگذاری پست‌ها در وب‌سایت‌ها به کاربران مجوز نمی‌دهد. این اقدام به کام کاربرانی که به جایگذاری یا امبد تصاویر اینستاگرام عادت دارند، خوش نخواهد آمد اما در برابر ادعاهای ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

اینستاگرام اخیرا اعلام کرده که برای جایگذاری پست‌ها در وب‌سایت‌ها به کاربران مجوز نمی‌دهد. این اقدام به کام کاربرانی که به جایگذاری یا امبد تصاویر اینستاگرام عادت دارند، خوش نخواهد آمد اما در برابر ادعاهای نقض کپی رایت از این شبکه اجتماعی محافظت می کند.

سخنگوی فیسبوک اعلام کرده:

«در حالی که شرایط ما این امکان را فراهم می‌کند که مجوز فرعی اعطا کنیم، چنین کاری را برای API جایگذاری انجام نمی‌دهیم. سیاست‌های پلتفرم ما اعلام می‌کند که اشخاص ثالث برای این کار نیاز به دریافت به مجوز از مالکان حقوق تصاویر دارند. این اقدام نشان می‌دهد که فرد برای اشتراک محتوا نیاز به مجوز دارد، مجوزی که شاید موردنیاز قانون باشد.»

به زبان ساده فیسبوک اعلام کرده که اگر می‌خواهید تصویر حاضر در صفحه یک کاربر را در وب‌سایت خود منتشر کنید، برای این کار باید مجوز بگیرید. اگر این کار را نکنید، شاید شما را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

این تغییر در سیاست‌های اینستاگرام به احتمال زیاد برای عکاسان حرفه‌ای خوشایند خواهد بود، چرا که آن‌ها می‌توانند در مذاکره با ناشران دست بالا را داشته باشند. با وجود این موضوع، این احتمال وجود دارد که تغییرات زیادی در فرهنگ دنیای وب ایجاد شود. تا به امروز افراد بدون هیچ نگرانی پست‌های اینستاگرام افراد مختلف را در وب‌سایت خود قرار می‌دادند اما شاید این موضوع در آینده تغییر کند.

اینستاگرام

اخیرا یک عکاس حرفه‌ای به نام «الیوت مک‌گاکن» موفق به ثبت تصویری از یک دریاچه موقت در «دره مرگ» شده است. این تصویر بسیار نادر است چرا که با یک دره خشک روبه‌رو هستیم که به علت باران‌های شدید، دریاچه‌ای درون آن ایجاد شده بود.

مجله «نیوزویک» برای استفاده از این عکس درخواست مجوز از مک‌گاکن کرد ولی این عکاس چنین درخواستی را قبول نکرد. این موضوع باعث شد که نیوزویک بجای انتشار تصویر، پست مربوط به آن را از صفحه مک‌گاکن بردارد و در صفحه خود جایگذاری کند. پس از این اقدام، مک‌گاکن از نیوزویک شکایت و اعلام کرد که این مجله مجوزی برای استفاده از این تصویر دریافت نکرده است.

نیوزویک در جواب این ادعا اعلام کرد که بدون نیاز به مجوز این عکاس می‌تواند تصویر را به صورت غیرمستقیم از اینستاگرام بردارد. در شرایط خدمات اینستاگرام عنوان شده که هر فردی که تصویری را درون اینستاگرام آپلود می‌کند، حق کپی رایت به این شبکه اجتماعی می‌دهد که شامل مجوزهای فرعی برای کاربران دیگر می‌شود. نیوزویک به همین موضوع اشاره کرده و گفته این قانون برای تعبیه پست‌ها نیز وجود دارد.

در ماه آوریل نیز وب‌سایت «مشبل» با پرونده مشابهی مواجه شد و توانست در آن پیروز شود، بنابراین نیوزویک برای پیروزی در پرونده امیدوار بود. قاضی دادگاه مشبل اعلام کرد که عکاس مجوز استفاده از تصویر را به اینستاگرام اعطا کرده و وب‌سایت مشبل نیز می‌تواند آن را به نمایش بگذارد. با وجود این موضوع، قاضی پرونده نیوزویک اعلام کرد که مدارک کافی برای تصمیم‌گیری ندارد.

با وجود تمام موارد بالا، موضع اخیر اینستاگرام می‌تواند به ضرر نیوزویک تمام شود. این شبکه اجتماعی با اعلام این موضوع که افراد برای جایگذاری تصاویر از اینستاگرام مجوز نمی‌گیرند، مانع استفاده افراد از استدلال مشبل می‌شود. زمانی که اینستاگرام به صراحت اعلام کرده که مجوز فرعی برای نمایش تصاویر صادر نکرده، نیوزویک به سختی می‌تواند قاضی پرونده را قانع کند.

اینستاگرام

اینستاگرام اعلام کرده که در حال بررسی راه‌هایی برای کنترل کاربران روی فرایند جایگذاری تصاویر روی وب‌سایت‌های مختلف است. در حال حاضر اگر بخواهید مانع از قرارگیری پست‌های خود در رسانه‌ها شوید، می‌توانید حساب خود را به پرایوت یا شخصی تغییر دهید، البته این اقدام باعث می‌شود که کاربران اینستاگرام نیز پست‌های شما را نبینند و به کسب و کار شما ضربه وارد شود.

هم اکنون این شبکه اجتماعی ویژگی برای کاربران درنظر نگرفته که توسط آن بتوانند پست‌های خود را به صورت عمومی منتشر کنند اما مانع از جایگذاری آن‌ها در وب‌سایت‌های خارجی شوند. به گفته «کیم آلمازان»، وکیل فعال در حوزه کپی رایت، امن‌ترین مسیر برای شرکت‌های رسانه‌ای کسب مجوز پیش از جایگذاری پست‌های اینستاگرام در وب‌سایت‌های خود است.

این احتمال وجود دارد که نیوزویک در دادگاه اینستاگرام را مقصر جلوه دهد. این شبکه اجتماعی با کدهای خود کاربران را قادر به جایگذاری پست‌ها درون وب‌سایت‌ها به صورت مستقیم از سرورهای اینستاگرام می‌کند. در چنین مواقعی «تست سرور» صورت می‌‌گیرد که البته بسیار نادر است.

در صورتی که تست سرور برای اینستاگرام انجام شود، شاید جایگذاری پست‌ها غیرقانونی تلقی شود. شاید نتیجه دادگاه باعث شود که افراد برای تعبیه پست‌ها، نیاز به دریافت مجوز پیدا کنند. با توجه به این موارد، بهترین شانس نیوزویک ظاهرا دفاع از تست سرور است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی