ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نمایشگر اولد
تکنولوژی

تولید نمایشگر اولد منعطف از موی انسان برای اولین بار [تماشا کنید]

در طول تاریخ موی بازیافت شده انسان‌‌‌ها برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته اما این اولین بار است که برای ساخت نمایشگرهای اولد به کار می‌رود. محققان دانشگاه فناوری کویینزلند استرالیا رشته موهای اهدا ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

در طول تاریخ موی بازیافت شده انسان‌‌‌ها برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته اما این اولین بار است که برای ساخت نمایشگرهای اولد به کار می‌رود.

محققان دانشگاه فناوری کویینزلند استرالیا رشته موهای اهدا شده توسط یک آرایشگاه را به نقطه‌های نانو کربنی‌ تبدیل کرده اند که امکان تولید نور را دارند. به گفته محققان، نور تولید شده به حدی روشن است که می‌تواند در نمایشگر دستگاه‌های هوشمند کاربرد داشته باشد.

نقطه‌های نانو کربن که با نام نقطه‌‌های کربنی یا کربن دات (یا به اختصار CD) نیز شناخته می‌شوند نوعی از نقطه‌های کوانتومی هستند. اگر تصویر تلویزیون‌های کوانتوم دات را مشاهده کرده باشید احتمالاْ متوجه رنگ‌های زنده و وضوح بالای تصویر آنها شده‌اید. دلیل این موضوع این است که نقطه‌های کوانتومی،‌نورهای تک رنگ‌ خالص قرمز،‌ سبز و آبی را تولید می‌کنند. در این تلویزیون‌ها ال‌ای‌دی‌‌ ها نور آبی رنگ را بیش از نور سفید تولید می‌کنند و در عوض نقطه‌های کوانتومی وظیفه تولید نورهای قرمز و سبز را به عهده دارند. نقطه‌های کربنی نیز به همین گونه عمل می‌کنند و در عین حال با محیط زیست سازگار هستند. علاوه بر این میزان سمی بودن آنها کم است و از نظر شیمیایی پایدار هستند.

در فرایند تبدیل مو به نانو کربن، نقطه‌‌هایی بسیار کوچک و یک شکل به اندازه یک میلیونیوم میلی‌متر تولید شده است. به این منظور موها ابتدا تکه تکه شده و سپس در دمای ۲۴۰ درجه سانتیگراد حرارت داده شده‌اند تا نمایشگرهای منعطف برای استفاده‌های متنوعی از جمله در گجت‌های هوشمند تولید شود.

به گفته محققان این پروژه موها منبع طبیعی از نیتروژن و کربن هستند و برای تولید نور نیاز به هر دو آنها است. زمانی که مو تحت دمای بالا قرار می‌گیرد ساختار ترکیب مولکولی کربن و نیتروژن حفظ می‌شود و همین موضوع موجب می‌شود مو برای چنین کاربردهایی ایده‌آل باشد.

البته باید اشاره کنیم که نقطه‌های کربنی تولید شده توسط محققان دانشگاه کویینزلند نور کافی برای استفاده در نمایشگرهای تلویزیون‌ها را تولید نمی‌کنند اما می‌توانند در نمایشگرهای ارزان قیمت و انعطاف‌پذیر در دستگاه‌های هوشمند کوچک یا لباس‌ها به کار بروند. به عنوان مثال می‌توان در بطری‌های شیر سنسوری تعبیه کرد که انقضای محصول را تشخیص دهد و تاریخ مصرف دقیق را از طریق یک نمایشگر روی بطری به کاربر اطلاع دهد. این گونه نمایشگرها را می‌توان از طریق کربن دات‌های تولید شده از موی انسان ساخت.

محققان قصد دارند در قدم بعدی از موی حیوانات برای تولید نمایشگرهای کربن دات استفاده کنند. شاید ساعت هوشمند بعدی شما از موی حیوان خانگی خودتان ساخته شده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

    اگه بشه موهامونو بفروشیم خیلی خوبه

    • Pedram php
      Pedram php | ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

      پشمامونم بفروشیم خوبه

مطالب پیشنهادی