ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از ارتباط میان طاسی و علائم شدید کرونا می‌گویند

تحقیق جدیدی علت این موضوع که چرا مردان به ویژه افراد طاس بیشتر از زنان با علائم شدید ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند را نشان می‌دهد. محققان در دانشگاه «براون» به «آندروژن»، گروهی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

تحقیق جدیدی علت این موضوع که چرا مردان به ویژه افراد طاس بیشتر از زنان با علائم شدید ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند را نشان می‌دهد.

محققان در دانشگاه «براون» به «آندروژن»، گروهی از هورمون‌ها که دلیل از دست دادن مو در مردان محسوب می‌شود، اشاره کرده‌اند. آن‌ها به این موضوع پی برده‌اند که آندروژن‌ها با علائم شدید کووید-۱۹ ارتباط دارند و پیشنهاد کرده‌اند که کشف آن‌ها به احترام اولین پزشکی که در ایالات متحده آمریکا قربانی این ویروس شد، «نشانه گابرین» نام‌گذاری شود. دکتر «فرانک گابرین» طاس بود.

سرپرست این تحقیق، دکتر «کارلوس وامبیر» اعلام کرده:

«ما فکر می‌کنیم آندروژن‌ها یا هورمون‌های مردانه دروازه‌ای برای ورود ویروس به سلول‌ها هستند. ما به این موضوع فکر می‌کنیم که طاسی می‌تواند علائم شدید کرونا را برای بیماران در پی داشته باشد.»

وامبیر و تیم وی برای بررسی این موضوع ۲ تحقیق در اسپانیا انجام داده‌اند. نتیجه یکی از این تحقیقات که در ژورنال «American Academy of Dermatology» به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که ۷۹ درصد از ۱۲۲ مردی که به ویروس کرونا مبتلا و در سه بیمارستان در مادرید بستری شده بودند، طاس بوده‌اند. تحقیق دیگری از ۴۱ بیمار در اسپانیا نیز مشخص کرده که ۷۱ درصد آن‌ها طاس بوده‌اند.

کرونا

در این میان یک سوال مهم وجود دارد: آیا آندروژن می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در بیماران خانم باشد؟ در تحقیقی که در American Academy of Dermatology به چاپ رسیده، با متن زیر روبه‌رو می‌شویم:

«مشاهده زنان بیمار با شرایط وخیمی که افزایش سطح آندروژن‌ها را تجربه می‌کنند، جالب است. برای مثال زنانی که سندرم متابولیک دارند یا از روش‌های کنترل بارداری با هورمون‌های «پروژستوژن» که به گیرنده آندروژن متصل می‌شود، استفاده می‌کنند. علاوه بر این، شرایط پزشکی بی‌شماری وجود دارند که باعث افزایش فعالیت آندروژن در زنان می‌شود و می‌تواند با افزایش آسیب‌پذیری در برابر ویروس کرونا ارتباط داشته باشد.»

تحقیق در این زمینه ادامه دارد و به اعتقاد وامبیر و همکارانش اگر چنین تئوری حقیقت داشته باشد، می‌توان از درمان‌های ضد آندروژن برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ استفاده کرد. به اعتقاد تیم این تحقیق، اگر واکسن کرونا تولید نشود، می‌توان با سرکوب آندروژن به عنوان یک درمان پیشگیرانه، علائم کرونا را کاهش داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی