ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا گرافین باتری موبایل‌ها را متحول خواهد کرد؟

مصرف انرژی قطعات موبایل و سیستم عامل اندروید با پیشرفت فناوری‌ها هر سال بهینه تر می‌شود. با این وجود هنوز هم باتری بسیاری از گوشی‌ها بیشتر از دو روز دوام نمی‌آورند و هنوز با عرضه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

مصرف انرژی قطعات موبایل و سیستم عامل اندروید با پیشرفت فناوری‌ها هر سال بهینه تر می‌شود. با این وجود هنوز هم باتری بسیاری از گوشی‌ها بیشتر از دو روز دوام نمی‌آورند و هنوز با عرضه گوشی‌هایی که تا یک هفته شارژدهی دارند فاصله داریم. حال چندین شرکت از جمله سامسونگ به دنبال انقلاب در باتری گوشی‌ها بوده و به دنبال جایگزین باتری لیتیوم-یون با گرافین هستند.

وسایل الکترونیکی از تبلت و گوشی گرفته تا اتومبیل برقی و دستگاه تنظیم ضربان قلب، همچنان از باتری لیتیوم-یون نیرو می‌گیرند و این نوع باتری تقریباً در تمام وسایل برقی به کار می‌رود. اما به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت‌هایی که محققان در زمینه تولید نسل بعد باتری‌ها دست یافته‌اند، باتری لیتیوم-یون در آینده نزدیک بازنشسته خواهد شد.

سازندگان به لطف پیشرفت فناوری توانسته‌اند گوشی‌های باریک تر را به باتری پرظرفیت تر مجهز کنند، ولی با این حال هنوز هم پیشرفت قابل توجهی در افزایش شارژدهی گوشی‌ها به وجود نیامده و برای چند ساعت بیشتر روشن ماندن گوشی، به لوازم جانبی سنگین و اضافه مثل پاوربانک و کیس‌های باتری دار نیاز است.

چندین شرکت و تیم‌های تحقیقاتی به دنبال افزایش ظرفیت باتری‌ها و کاهش زمان هستند. محققان علاوه بر باتری لیتیوم-یون، در مورد گرافین (Graphene)، آندهای مبتنی بر سیلیکون، الکترولیت‌های حالت جامد (Solid State) و گزینه‌های دیگر نیز در حال مطالعه هستند که برتری‌هایی نسبت به باتری‌ لیتیوم-یون دارند.

باتری گرافینی، یکی از اصلی ترین کاندیدهای جایگزینی باتری لیتیوم-یون است و از برتری‌های آن نسبت به این نوع باتری می‌توان به ذخیره سازی انرژی بیشتر، شارژ شدن سریع تر و طول عمر بسیار بیشتر اشاره کرد.

سامسونگ پیشرو آزمایش باتری‌های جدید برای گوشی هاست و بر اساس گزارشی که مرداد ماه سال قبل منتشر شد، در حال توسعه موبایلی است که باتری گرافینی آن در مدت زمان زیر ۳۰ دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود. برای مقایسه شارژ کامل گلکسی اس ۲۰ اولترا که باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از فست شارژ ۴۵ واتی دارد، ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

شارژر ۶۵ واتی VOCC 2.0 گوشی اوپو فایند X2 نیز که از آن به عنوان سریع ترین شارژر دنیای موبایل یاد می‌شود، باتری ۴ هزار و ۲۶۰ میلی آمپر ساعتی این گوشی را در مدت زمان ۳۹ دقیقه به طور ۱۰۰ درصد شارژ می‌کند.

سامسونگ در عرصه آزمایش باتری گرافینی تنها نبوده و هواوی نیز با آزمایش فناوری مشابه، پشت سر رقیب کره‌ای در حرکت است. اوایل دی ماه سال قبل شایعه شد که پرچمدار P40 پرو اولین گوشی دنیا با باتری گرافینی خواهد بود. با اینکه این شایعه درست از آب در نیامد، ولی پیش بینی شده این گوشی سال آینده با باتری گرافینی روانه بازار شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • behrozkiaei
    behrozkiaei | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

    dfgdfgdfg

  • حمید
    حمید | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    کلا اغراق در باره آینده تکنولوژی زیاده

  • khaledmohammadi
    khaledmohammadi | ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

    به نظر من اغراق میشه توی بحث گرافن و اونقد که میگن تحولی ایجاد نمیکنه توی این حوزه از فناوری

مطالب پیشنهادی