ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی راجع به شما چه می‌دانند؟

وقتی در حال گشت و گذار در وب‌سایت‌هایی هستیم که به صورت مداوم به آن‌ها سر می‌زنیم، مواجهه با تبلیغات شدیدا هدفمندی که گویا از زیر و بم زندگی و افکار ما باخبرند اتفاقی کاملا ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

وقتی در حال گشت و گذار در وب‌سایت‌هایی هستیم که به صورت مداوم به آن‌ها سر می‌زنیم، مواجهه با تبلیغات شدیدا هدفمندی که گویا از زیر و بم زندگی و افکار ما باخبرند اتفاقی کاملا نگران‌کننده است. طبیعتا با وقوع چنین اتفاقی، این سوال مطرح می‌شود که این سایت‌ها چطور چنین دانش عظیمی راجع به ما دارند؟‌ محققان اخیرا به پژوهشی جامع روی ۵ کمپانی غول حوزه تکنولوژی پرداخته‌اند و درباره اینکه آن‌ها چقدر راجع به ما اطلاعات دارند اندکی روشن‌گری کرده‌اند.

این تحقیق از سوی شرکتی به نام Signs انجام شده که یک موسسه تامین‌کننده خدمات تجارت الکترونیک به حساب آمده و در پژوهش خود این پرسش را مطرح کرده که غول‌‌های صنعت تکنولوژی دقیقا چقدر اطلاعات راجع به ما و شما جمع‌آوری می‌کنند.

این شرکت طی این پروژه خواسته به این پاسخ برسد که فیسبوک، اپل، مایکروسافت، گوگل و آمازون (شرکت‌هایی که به اختصار به آن‌ها فامگا می‌گوییم) چقدر راجع به شما اطلاعات دارند و از سوی دیگر پرسش‌نامه‌ای حاوی ۲۰ سوال تهیه کرده که نشان می‌دهد در عوض ما چقدر اطلاعات اندکی راجع به ۵ کمپانی مورد اشاره داریم. اما پیش از بررسی جامع موضوع،‌ بیایید اطلاعاتی کلی راجع به ۵ کمپانی را با یکدیگر مرور کنیم.

یافته‌های Signs نشان می‌دهد که براساس گزارش‌های مالی و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ میلادی، فیسبوک در هر دقیقه ۱۰۶ هزار دلار درآمدزایی کرده است. این کمپانی حدودا ۳۰ هزار کارمند داشته و چیزهای بسیار زیادی راجع به شما می‌داند.

فیسبوک می‌تواند براساس آی‌پی آدرس شما، پایش لوکیشن جغرافیایی از طریق موبایل هوشمندتان و همین‌طور اطلاعات لوکیشن دوستان‌تان، به خوبی حدس بزند که شما در کدام نقطه از جهان زندگی می‌کنید. یک سوم از پرونده‌های طلاق ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز حاوی کلمه «فیسبوک» بوده.

اپل که تقریبا در هر روز بالغ بر ۷۲۲ میلیون دلار درآمدزایی می‌کند، قادر به مشاهده شماره تلفن آیفون شما از طریق اپراتورهاست و به صورت میانگین در هر دقیقه ۳۱ دیوایس مک به فروش می‌رساند. بالغ بر ۱۲۳ هزار نفر در سراسر جهان برای اپل کار می‌کنند و در نیمی از خانه‌های آمریکا می‌توان حداقل یک محصول اپل یافت.

ردیابی تماس

مایکروسافت با بیش از ۱۳۱ هزار کارمند در سراسر جهان در هر ساعت ۱۲.۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده و سیستم عامل ویندوز ۱۰ آن نیز روی بیش از ۴۰۰ میلیون دیوایس یافت می‌شود. کاربران اپلیکیشن اسکایپ در هر روز بالغ بر ۳ میلیارد دقیقه تماس صوتی و تصویری برقرار می‌کنند و از هر ۵ کاربر اینترنت، یک نفر بینگ را به عنوان جستجوگر اصلی خود انتخاب کرده است.

گوگل بیش از ۳۰۲ میلیارد دلار ارزش داشته و در هر ثانیه، ۴۳۴۸ دلار روانه حساب‌های بانکی‌اش می‌شود. تعداد کارمندان این غول اینترنتی، ۸۵ هزار نفر در سراسر جهان است. بیش از ۱ میلیارد نفر از سرویس جیمیل گوگل استفاده می‌کنند و به احتمال بسیار فراوان، ایمیل آدرس اصلی شما هم از به کمک گوگل ساخته شده است.

گوگل می‌تواند فعالیت‌های آنلاین شما را از طریق ویدیوهایی که در پلتفرم یوتوب به تماشایشان می‌نشینید، تبلیغاتی که روی آن‌ها کلیک می‌کنید و همین‌طور وب‌سایت‌هایی که به آن‌ها سر می‌زنید پایش کرده و تشخیص دهد بیشتر از هر چیز به چه موضوعاتی علاقه نشان می‌دهید.

آمازون

آمازون تقریبا ۶۴۳.۵ میلیون دلار در هر روز درآمد کسب می‌کند که اگر بخواهیم به شکلی دیگر به موضوع نگاه کنیم، غول خرده‌فروشی با درآمد هر روز خود قادر به خرید ۲۶۱ هواپیمای بویینگ یا ارسال ۱۷ شاتل به فضا یا خرید اشتراک نت‌فلیکس برای ۲۷۱ میلیون سال است. این کمپانی ۴۳ درصد از تمام بازار تجارت الکترونیکی را مال خود کرده و با بیش از ۵۶۳ هزار کارمند در اقصی نقاط جهان، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حال حاضر به حساب می‌آمد.

کمپانی‌هایی که گروه فاگما را تشکیل می‌دهند، به عقیده همه جزو ارزشمندترین برندهای جهان هستند. فیسبوک به تنهایی درآمدی بیشتر از مجموع درآمد ناخالص مالی گرینلند، لیبی، هندوراس و آیسلند دارد و درآمد اپل هم از درآمد ناخالص ملی کشور نیوزلند پیشی می‌گیرد.

اما این شرکت‌ها چطور اینقدر ثروتمند شدند؟

اگر بخواهیم پاسخی کوتاه و ساده ارائه کنیم، باید بگوییم: از طریق دیتا. هرکدام از این کمپانی‌ها به انبوهی اطلاعات مختلف راجع به شما دسترسی دارند. تمام این کمپانی‌ها نام شما، شماره تماس‌تان و ایمیل آدرس‌تان را در اختیار دارند. از میان ۵ کمپانی، تنها اپل است که آدرس منزل شما را به صورت پیش‌فرض جمع‌آوری نمی‌کند، اما اگر این اطلاعات را در اکانت اپل آی‌دی خود وارد کرده باشید شرایط متفاوت می‌شود.

تمام کمپانی‌های فاگما قادر به یادگیری هابی‌ها و علایق شما هستند به جز آمازون. اما آمازون هم خریدها و رفتارهای کاربران هنگام پرسه زدن در فروشگاهش را پایش می‌کند و به این ترتیب ایده‌ای کلی از آنچه ترجیح می‌دهید بخرید و در نتیجه، کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید به دست می‌آورد.

آمازون و اپل اطلاعات چندانی راجع به خانواده و دوستان شما ندارند - مگر اینکه برای آن‌ها محصولاتی را به عنوان هدیه خریده و بفرستید.

فیسبوک این را پایش می‌کند که با کدام یک از دوستان‌تان بیشترین تعامل را دارید و همین به شرکت صاحب اینستاگرام اجازه می‌دهد که قادر به تشخیص دوستانی باشد که بیشترین نزدیکی را به آن‌ها دارید. فیسبوک ضمنا قادر به کشف ارتباطات و تمایلات عاطفی شما نیز هست.

هرکدام از این کمپانی‌ها دقیقا می‌دانند که از چه موبایل هوشمندی استفاده می‌کنید و جنسیت‌تان چیست. این شرکت‌ها حتی می‌توانند براساس تصاویر پروفایلی که در گذشته انتخاب کرده‌اید، رنگ چشمان‌تان را نیز تشخیص دهند. از سوی دیگر، خرید لینکداین از سوی مایکروسافت به این معناست که شرکت ردموندی به راحتی به اطلاعات شغل فعلی و مشاغل قبلی‌تان دسترسی می‌یابد.

تنها آمازون و مایکروسافت به اطلاعات روز تولد شما دسترسی ندارند و اپل و مایکروسافت و آمازون هم از دیدگاه‌های سیاسی شما باخبر نیستند. اپل، گوگل و آمازون ضمنا ظاهرا به سطح تحصیلات شما دسترسی ندارند.

تمام شرکت‌های فامگا قادر به پایش تاریخچه جستجوهای شما در سطح اینترنت هستند، اما در این بین، آمازون تنها می‌تواند وب‌سایت‌هایی که قبل و بعد از سر زدن به آمازون باز کرده‌اید را مشاهده کنید. از سوی دیگر، اگر از کارت‌های اعتباری بین‌المللی استفاده کنید، هر ۵ کمپانی اطلاعات مالی شما را ذخیره خواهند کرد.

گوگل، آمازون، مایکروسافت و اپل فرمان‌های صوتی‌ای که به دستیارهای صوتی‌شان می‌دهید را ذخیره می‌کنند و در این میان فیسبوک می‌گوید تنها زمانی به میکروفون موبایل شما دسترسی خواهد داشت که جواز آن را در دیوایس هوشمندتان صادر کرده باشید - این عکس شایعه‌هاییست که در آن‌ها آمده فیسبوک به صورت مداوم به مکالمات شما گوش می‌سپارد.

تمام این‌ها اطلاعاتی شوکه‌کننده هستند که مستقیما به تمایل سیری‌ناپذیر ما به متصل ماندن به مردم، خرید محصولات به صورت آنلاین و تهیه آخرین نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای در دسترس ارتباط دارند. به این ترتیب، شرکت‌های فاگما با گشتاوری پایان‌ناپذیر به رشد خود ادامه می‌دهند و تا جایی که چشم کار می‌کند، خبری از هیچ رقیب بزرگی نیست که رویکردهای سنتی آن‌ها را دگرگون کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

    میدونستم چیزه تازه ای نبود

  • طاها
    طاها | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    خوب بود

  • dastan
    dastan | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    ? ? ? ?

مطالب پیشنهادی