ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شمارش معکوس برای پرتاب کاوشگر اماراتی به سوی مریخ

امارات متحده عربی کمتر از ۴۰ روز دیگر تبدیل به اولین کشور عربی می‌شود که ماموریت مریخ را آغاز می‌کند. این ماموریت بخشی از یک تلاش گسترده منطقه‌ای برای ایجاد دانش و فرصت به ویژه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

امارات متحده عربی کمتر از ۴۰ روز دیگر تبدیل به اولین کشور عربی می‌شود که ماموریت مریخ را آغاز می‌کند. این ماموریت بخشی از یک تلاش گسترده منطقه‌ای برای ایجاد دانش و فرصت به ویژه برای جوانان است.

«عمران شرف»، مدیر پروژه در مرکز فضایی «محمد بن رشید» (MBRSC) این ماموریت را نه فقط متعلق به امارات بلکه تلاش منطقه‌ای در راستای گسترش دانش و ایجاد فرصتی برای جوانان عنوان می‌کند. ماموریت «امید» روز ۲۴ تیر آغاز می‌شود و انتظار می‌رود بهمن ماه به سیاره سرخ برسد. این پروژه با بودجه سازمان فضایی امارات متحده عربی و توسط تیم اماراتی برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا می‌شود. MBRSC کاوشگر خود را با شرکای بین‌المللی شامل دانشگاه‌های «کلرادو»، «برکلی» و «آریزونا» توسعه داده است.

امارات متحده عربی

این کاوشگر به سه نوع سنسور مجهز شده که قادر به اندازه‌گیری اتمسفر پیچیده مریخ است. اولین نوع سنسور‌ها شامل دوربین‌های با رزولوشن بالا برای اندازه‌گیری گرد و غبار و ازون در سیاره سرخ می‌شود. نوع دوم، طیف‌سنج اینفرارد برای اندازه‌گیری بخش بالایی و پایینی اتمسفر مورد استفاده قرار می‌گیرد که توسط دانشگاه ایالتی آریزونا توسعه پیدا کرده. سنسور سوم طیف‌سنج فرابنفش است که برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن و هیدروژن کارایی دارد.

وزیر علوم پیشرفته امارات متحده عربی، «ساره امیری» در یک وبینار از اهمیت این پروژه برای امارات سخن گفت:

«امروزه امارات متحده عربی اقتصادی مبتنی بر خدمات، لجستیک و نفت و گاز دارد و در منطقه به عنوان یک اقتصاد متنوع شناخته می‌شود، با این حال بخش‌های علمی از اهمیت بالایی برای کشور برخوردارند و باید سازمان‌های دانش بنیان جدیدی تاسیس شوند. پرورش استعداد، ایجاد فرصت برای مهندسان، دانشمندان و محققان فعال در علوم طبیعی از اقدامات مهم بعدی کشور است.

مریخ ما را به چالش‌های ضروری مواجه کرده تا بتوانیم استعدادها در علوم مهندسی را پرورش دهیم. همچنین این سیاره میل ما را به ریسک را افزایش داده و البته ما توانستیم این ریسک را دور بزنیم و به سراغ ماموریت برویم. این پروژه به ما امکان می‌دهد تا فرصت‌های جدیدی برای مهندسان در امارات متحده عربی و افرادی که در زمینه علوم طبیعی فعالیت دارند، ایجاد کنیم.»

امارات متحده عربی

از سال ۲۰۱۴ که این پروژه راه‌اندازی شده، تیم مسئول فضاپیمای موردنیاز را طراحی کرده، توسعه داده و به تولید رسانده است و در این مدت چندین بار آن را در شرایط سختی که در مریخ با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، مورد آزمایش قرار داده است. از آنجایی که امارات متحده عربی محلی برای پرتاب کاوشگر خود ندارد، فضاپیمای این کشور دو ماه پیش راهی ژاپن شد که جلوتر از برنامه زمانی بود چرا که شیوع ویروس کرونا اعمال محدودیت‌ها را در پی داشت. برای پرتاب این کاوشگر از راکت ژاپنی نیز استفاده خواهد شد.

امیری در صحبت‌های خود خبر از این داده که اطلاعات این ماموریت دو ماه پس از شروع گردش فضاپیما به دور مریخ به صورت عمومی منتشر خواهد شد. تمام دانشمندان می‌توانند از این اطلاعات استفاده و آن‌ها را تحلیل کنند. تیم مدیریتی این پروژه شرایط آب و هوا در مریخ را به مدت یکسال مورد مطالعه قرار می‌دهد. در طی ۶۰ سال گذشته، تنها ۶ کشور موفق به ارسال کاوشگر به مریخ شده‌اند.

امارات متحده عربی

امارات متحده عربی تا به امروز دو ماهواره به فضا پرتاب کرده و یک فضانورد را روانه ایستگاه فضایی بین‌المللی کرده است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۱۱۷ روی مریخ خانه بسازند.

در ماه‌های آینده شاهد سه ماموریت دیگر برای سیاره سرخ شامل کاوشگر استقامت ناسا، پروژه Tianwen-1 چین و ExoMars با همکاری سازمان فضایی اروپا و روسیه خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    ارزوی موفقیت میکنم خیلی خوبه کشورهای بیشتری تو حوزه فضایی سرمایه گذاری میکنند

  • Ahmad
    Ahmad | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    اینو میشه گفت یک ماموریت واقعی و مهم در ابعاد جهانی
    نه مثل سیرک فضایی ایران صرفا برای جوگیر کردن ملت و چپوندن بودجه بیشتر برای کارهای بیهوده و تبلیغاتی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی