ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضانورد سابق ناسا به نخستین زن بازدیدکننده از عمیق‌ترین نقطه زمین بدل شد

برای اولین بار عمیق‌ترین نقطه زمین در اقیانوس توسط یک زن مورد بازدید قرار گرفت. فضانورد سابق ناسا، «کاترین سالیوان» توانست به عمق ۱۱ هزار متری اقیانوس آرام برسد. سالیوان از عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌های جهان، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

برای اولین بار عمیق‌ترین نقطه زمین در اقیانوس توسط یک زن مورد بازدید قرار گرفت. فضانورد سابق ناسا، «کاترین سالیوان» توانست به عمق ۱۱ هزار متری اقیانوس آرام برسد.

سالیوان از عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌های جهان، «گودال چلنجر» در «درازگودال ماریانا» بازدید کرده که فشار در این نقطه، ۱۰۰۰ برابر بیشتر از فشار در سطح دریا است. فضانورد سابق ناسا در این سفر توسط «ویکتور وسکوو»، کارآفرین و کاوشگر در اعماق دریا همراهی شد. مدت زمان سفر به عمیق‌ترین نقطه زمین کمتر از ۴ ساعت بوده است.

این سفر تاریخ‌ساز بخشی از برنامه «Ring of Fire» برنامه‌ریزی شده توسط شرکت تحت مدیریت وسکوو، «Caladan Oceanic» است. وسکو و شرکت Caladan علاوه بر این سفر، روی ۵ سفر به عمیق‌ترین نقاط زمین در سال ۲۰۱۹ نیز نظارت داشته‌اند. انتظار می‌رود سفر اخیر منجر به تولید اولین ویدیوی 4K از گودال چلنجر شود.

پس از بازگشت این افراد از گودال چلنجر، تماسی میان آن‌ها و ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) انجام شد تا درباره یکی دیگر از اکتشافات تاریخ‌ساز بشر صحبت کنند. همانطور که می‌دانید اخیرا پس از نزدیک به یک دهه فضانوردان ایالات متحده آمریکا از خاک این کشور و توسط کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس روانه ISS شدند.

سالیوان در بیانیه‌ای درباره این سفر اعلام کرده:

«به عنوان یک اقیانوس شناس و فضانورد، یک روز فوق‌العاده را تجربه کردم که تنها یکبار در زندگی اتفاق میفتد.»

وسکوو که بودجه ماموریت جدید را تامین کرده بود، در توییتی به سالیوان تبریک گفت.

سالیوان در یکی از ماموریت‌های تاریخی ناسا، STS-41-G، ششمین سفر شاتل فضایی «چلنجر» که برای اولین بار دو فضانورد زن روانه فضا شدند، حضور داشت. در سال ۱۹۸۴ سالیوان به عنوان اولین زن آمریکایی، به مدت ۳ ساعت و ۲۹ دقیقه در فضا پیاده‌روی کرد. در این سفر «سالی راید»، نخستین زن آمریکایی در فضا و «پاول اسکولی-پاور» حضور داشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی