ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

سرعت شارژ در برابر ظرفیت باتری؛ کدام مهم‌تر است؟

در سال‌های اخیر شرکت‌ها در کنار بالا بردن ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند، سرعت شارژ آن‌ها را نیز افزایش داده‌اند، البته همچنان نمی‌توان از شارژدهی این دستگاه‌ها رضایت کامل داشت. یکی از موضوعاتی که در این ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

در سال‌های اخیر شرکت‌ها در کنار بالا بردن ظرفیت باتری گوشی‌های هوشمند، سرعت شارژ آن‌ها را نیز افزایش داده‌اند، البته همچنان نمی‌توان از شارژدهی این دستگاه‌ها رضایت کامل داشت. یکی از موضوعاتی که در این میان مطرح می‌شود، میزان اهمیت سرعت شارژ در برابر ظرفیت باتری است.

با وجود اینکه بسیاری بر این باورند که ظرفیت باتری اهمیت بالاتری نسبت به سرعت شارژ دارد، اما در واقعیت شاید این موضوع متفاوت باشد. شکی نیست که داشتن دستگاهی با شارژدهی بالای یک روز برای ما خوشایند است، اما تصور کنید که گوشی خود را در زمان مناسبی به شارژ نزده‌اید و باتری آن رو به اتمام است.

در این موقع ظرفیت بالای باتری دیگر اهمیتی ندارد چرا که اگر بخواهید سریعا گوشی خود را شارژ و از آن استفاده کنید، با مشکل مواجه می‌شوید. در حال حاضر بسیاری از ما در بهترین حالت می‌توانیم در طول روز از گوشی خود استفاده کنیم و آن را شب موقع خواب به شارژر وصل می‌کنیم، اما اگر یک گوشی داشته باشید که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی کند، احتمالا تغییراتی در این روند ایجاد می‌شود.

برای مثال گوشی شیائومی Mi 10 پرو از فناوری شارژ سریع فوق‌العاده سریع پشتیبانی می‌کند که می‌توان توسط آن ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در مدت زمان ۳۰ دقیقه شارژ کرد. با توجه به این موضوع اگر باتری گوشی شما رو به اتمام باشد، می‌توانید آن را به شارژر وصل کنید و با کمتر از نیم ساعت شارژ، از آن برای چندین ساعت استفاده کنید.

تصور کنید در هنگام خواب شارژ گوشی شما در حال اتمام باشد و نمی‌خواهید تا صبح در شارژ باقی بماند، در این موقع می‌توانید آن را به برق بزنید و سپس سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید. تنها در چند دقیقه نزدیک به ۵۰ درصد ظرفیت باتری گوشی شما شارژ می‌شود. اگرچه تا به اینجای کار به مزیت‌های فناوری شارژ سریع اشاره کردیم، اما این تکنولوژی می‌تواند به ضرر شما نیز تمام شود.

زمانی که گوشی خود را با استفاده از فناوری شارژ سریع، شارژ کنید با افزایش دمای باتری مواجه می‌شوید و همانطور که می‌دانید، این گرما طول عمر باتری را کاهش می‌دهد. اگر جزو افرادی نیستید که هر سه یا چهار سال یکبار گوشی خود را عوض می‌کنید، فناوری شارژ سریع شاید چندان برای شما مناسب نباشد.

با وجود این موضوع، اگر عمر باتری شما کاهش پیدا کند و کمتر از گذشته شارژ نگه دارد، با استفاده از این فناوری می‌توانید سریع‌تر آن را شارژ کنید، البته در حقیقت درون یک چرخه معیوب گیر افتاده‌اید. با افزایش استفاده از فناوری شارژ سریع، ظرفیت باتری کاهش پیدا می‌کند، بنابراین بیشتر آن را به شارژ می‌زنید و این روند ادامه پیدا می‌کند.

یکی دیگر از معایب فناوری شارژ سریع، عدم امکان دسترسی به شارژر با قابلیت پشتیبانی از آن در تمام موقعیت‌ها است. اگر این شارژر در جعبه دستگاه شما وجود نداشته که وضعیت بدتر هم می‌شود چرا که باید با پرداخت مبلغ جداگانه آن را خریداری کنید. آداپتور با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع معمولا ابعاد بزرگی دارد که همین موضوع حمل آن‌ را سخت می‌کند.

با تمام این موارد به نظر می‌رسد کفه ترازو به سمت فناوری شارژ سریع سنگینی می‌کند. با وجود اینکه فناوری‌های زیادی مانند رفرش ریت بالای نمایشگر در حال ورود به دنیای گوشی‌های هوشمند هستند، اما به نظر نمی‌رسد هیچ کدام از آن‌ها مانند فناوری شارژ سریع بتوانند زندگی ما را بهبود دهند.

در رقابت میان فناوری شارژ سریع و ظرفیت باتری شما در کدام سمت قرار دارید؟ به نظر شما کدام یک از آن‌ها اهمیت بالاتری دارد و می‌تواند در نحوه استفاده ما از گوشی‌های هوشمند تاثیر بیشتری داشته باشد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • armin.falahati
    armin.falahati | ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

    بنظر من ظرفیت باتری مهمتره چون اگر ظرفیت بالا باشه و گوشی رو حتی با استفاده سنگین تا شب ساپورت کنه میشه از شارژ غیرسریع استفاده کرد و شب تا صبح باتری فول شه و از اون طرف هم عمر باتری بخاطر شارژ سریع کم نمیشه و ظریفتش زود کاهش پیدا نمیکنه

  • ℳԊT
    ℳԊT | ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

    این دیگه چه سوالیه ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی