ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چگونه تصویری زیبا از غروب خورشید بلای جان گوشی‌های اندرویدی شد؟

چند روز قبل خبری در مورد از کار افتادن گوشی‌های اندرویدی بوسیله والپیپر منتشر کردیم. این تصویر که غروب زیبای خورشید را به تصویر می‌کشید، در عملکرد سیستم عامل اندروید تداخل ایجاد کرده و گوشی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

چند روز قبل خبری در مورد از کار افتادن گوشی‌های اندرویدی بوسیله والپیپر منتشر کردیم. این تصویر که غروب زیبای خورشید را به تصویر می‌کشید، در عملکرد سیستم عامل اندروید تداخل ایجاد کرده و گوشی را در چرخه روشن و خاموش شدن نمایشگر گیر می‌اندازد. حال عکاس این تصویر شناسایی شده و در گفتگویی با BBC داستان جالب خلق این تصویر را بازگو کرده است.

سال گذشته میلادی محقق و عکاس آماتوری به نام «Gaurav Agrawal» حین رسیدن به پارک ملی «گلیشر» (Glacier National Park) در ایالت مونتانا، تصویری زیبا از غروب خورشید ثبت کرده و در سایت اشتراک تصویر Flickr منتشر می‌کند؛ بی خبر از اینکه تصویرش به کابوس برخی گوشی‌های اندرویدی تبدیل خواهد شد.

«Agrawal» پس از گرفتن عکس آن را در نرم افزار Lightroom باز کرده و با فضای رنگی بسیار عریض HDR ذخیره می‌کند. این فضای رنگی در حالت معمول مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی موتور پردازش رنگ سیستم عامل اندروید ۱۰ نمی‌توانست فضای رنگی عریض تر این عکس را به درستی نمایش دهد. به همین دلیل با انتخابش به عنوان عکس پس زمینه در برخی گوشی‌ها (مخصوصاً سری پیکسل و گلکسی)، گوشی در چرخه ناتمام بوت و روشن و خاموش شدن گیر می‌افتاد و مشکل تنها با فکتوری ریست حل می‌شد.

«Agrawal» که تصویر مشکل سازش به مجله «نشنال جئوگرافیک» نیز راه یافته، در گفتگویی با BBC می‌گوید او اصلاً فکرش را هم نمی‌کرده ذخیره تصویر با فضای رنگی عریض تر برای کاربران دردسرساز شود. جالب آنکه او خودش اصلاً این تصویر را به عنوان پس زمینه انتخاب نکرده و به مشکل برنخورده است: «من یک آیفون دارم که تصویر پس زمینه‌اش همیشه عکس همسرم است.»

تصویر او آنقدر مشکل ساز شد که افشاگران بزرگ دنیای فناوری از جمله «Ice Universe» به کاربران هشدار دادند تا آن را ذخیره نکنند. این افشاگر پس از آپلود کردن عکس در شبکه اجتماعی Weibo متوجه تغییر فضای رنگی و از بین رفتن مشکل شد.

پس از این مشکل تعدادی از توسعه دهندگان سیستم عامل اندروید مشکل را شناسایی کرده و به روزرسانی نرم افزاری برطرف کننده آن را منتشر کردند. کاربرانی که نسخه بتای اندروید ۱۱ را نصب کرده‌اند، می‌گویند به دلیل اصلاح موتور پردازش رنگ در این نسخه، مشکل برطرف شده است.

«Agrawal» از اینکه تصویرش کاربران اندروید را به دردسر انداخته ناراحت است و می‌گوید زحمت زیادی برای ثبت آن کشیده است: «هوا ابری و تاریک بود و فکر می‌کردم ثبت غروب زیبا دیگر امکان پذیر نیست. داشتم آماده می‌شدم که بروم که ناگهان اوضاع تغییر کرد.»

او از این اتفاق درس گرفته و می‌گوید: «برای عکس‌های آینده از فرمت دیگری استفاده خواهم کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • navidrooshan
    navidrooshan | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    در لانچر مایکروسافت که درگوگل پلی هست هر عکسی جز عکس های موجود در خود برنامه انتخاب میشه رو برنامه بیرون میندازه???????

  • نیما
    نیما | ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

    گوشی S10+ از موقعی که اندروی 10 اومد با تصویر زمینه اولیه کارخونه همین مشکلات رو توی چرخ داشت اما هیچ وقت بوت نشد سامسونگ هم آپدیت داد و همه چی درست شد

  • Mohsen
    Mohsen | ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

    من خودم یک عکس پس زمینه طراحی کردم و به صورت ۱۶ بیت ذخیرش کردم، وقتی به عنوان والپیپر ازش استفاده کردم همین مشکل برام پیش اومد.

  • احسان چهری
    احسان چهری | ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

    اندروید اول یه باگ بوده بعد توسعه‌ش دادن

  • Hamed
    Hamed | ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

    بازم فناوری و باگهای باحال و مسخره⁦❤️⁩?

مطالب پیشنهادی