ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

موتورسیکلت آپاچی 200؛ بررسی مشخصات فنی و نقاط قوت و ضعف

آپاچی 200 یکی از محصولات نسبتا جدید سومین خودروساز بزرگ هندوستان یعنی کمپانی TVS است که از سال ۲۰۱۶ در لیست تولیدات این شرکت موتورسیکلت‌سازی به عنوان نسخه جدیدتر مدل RTR180 جای گرفت. آپاچی 200 ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

آپاچی 200 یکی از محصولات نسبتا جدید سومین خودروساز بزرگ هندوستان یعنی کمپانی TVS است که از سال ۲۰۱۶ در لیست تولیدات این شرکت موتورسیکلت‌سازی به عنوان نسخه جدیدتر مدل RTR180 جای گرفت. آپاچی 200 یا دقیق‌تر بگوییم، TVS RTR 200 از اواخر سال ۱۳۹۶ شمسی مهمان کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای ایران شد.

این محصول که به عنوان رقیبی برای دیگر موتورسیکلت هندی بازار ایران یعنی پالس باجاج 200 در نظر گرفته شده، فروش نسبتا موفقی را در کشورمان تجربه کرده و یکی از محبوب‌ترین‌ها در این کلاس به شمار می‌آید. در ادامه مطلب قصد داریم تا نگاهی به مشخصات فنی و ظاهری این موتورسیکلت جذاب یعنی آپاچی 200 بیندازیم. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی و مشخصات ظاهری آپاچی 200

با نگاهی به نیم‌رخ موتورسیکلت آر تی آر ۲۰۰ متوجه می‌شوید که با یک محصول از سری آپاچی شرکت تی وی اس مواجه هستیم. آپاچی ۲۰۰ دارای ظاهری نسبتا مهیج و جذاب است که به اندازه کافی اندام‌های عضلانی در آن به چشم می‌خورد.

البته ظاهر این موتورسیکلت نسبت به مدل آپاچی ۱۸۰ خیلی تحولات گسترده‌ای را تجربه نکرده است. طرح کاسه‌چراغ جلو به حالت تندوتیز طراحی شده و از چینش داخلی لامپ‌های ال ای دی به شکل بومرنگ سود می‌برد. کمک‌های تلسکوپی طلایی‌رنگ و دیسک ترمز گلبرگی نیز نمای جلو را به شیوه‌ای نسبتا خوشایند تشکیل داده‌اند.

صفحه کیلومتر آپاچی ۲۰۰ از نوع دیجیتال با طراحی متقارن بوده و تا حدودی تحت تاثیر برخی مدل‎های بی ام و طراحی شده است. طراحی باک آپاچی دویست ظاهری خوش‌تراش را برای اجزا برای این موتورسیکلت رقم زده‌ و دیگر خبری از فلاپ های جانبی موجود در مدل ۱۸۰ نیست. گنجایش باک بنزین نیز حدود ۱.۵ لیتر نسبت به مدل ۱۸۰ کاهش یافته است.

طرح زیبای درب باک، استفاده از صندلی‌های جلو و عقب دو تکه غیر همسطح و همچنین دستگیره عقب با طراحی شبیه به لوگوی بتمن، از دیگر جاذبه‌های بصری آپاچی ۲۰۰ به حساب می‌آیند. طراحی منبع اگزوز نیز به صورت دوگانه و با دو خروجی انجام شده که گرچه در نوع خود جدید به نظر می‌رسد اما شاید در قیاس با ظاهر کلی موتورسیکلت آپاچی ۲۰۰ چندان هماهنگ جلوه نکند.

درون LCD صفحه کیلومتر شاهد نمایش داده‌هایی همچون سرعت، دور موتور، پیمایش مسافت، ساعت، نشانگر دنده و... هستیم که از خوانایی مناسبی برخوردار هستند. اهرم پایی تعویض دنده نیز از کیفیت ساخت بالا و پرداخت آلومینیومی سود می‌برد.

ناگفته نماند که رینگ‌های این موتورسیکلت از نوع ۱۷ اینچی بوده و عرض تایرها جلو و عقب هم به ترتیب برابر ۹۰ و ۱۳۰ میلیمتر است که نشان‌دهنده بدون تغییر ماندن پهنای لاستیک جلو بوده اما حدود ۲۰ میلیمتر افزایش پهنای تایر عقب را خاطرنشان می‌سازد. به طور کلی، طراحی عمومی تی وی اس آر تی آر ۲۰۰ (آپاچی ۲۰۰)، سبک عمومی زبان طراحی کمپانی هندی TVS را حفظ کرده و می‌تواند جوان‌ترها را تحت تاثیر قرار دهد.

مشخصات فنی موتورسیکلت آپاچی ۲۰۰

آپاچی آر تی آر ۲۰۰ از یک پیشرانه روغن‌خنک چهار زمانه، ۴ سوپاپ، تک سیلندر کاربراتوری یا انژکتوری و گیربکس ۵ دنده نیرو می‌گیرد. حداکثر قدرت انجین کاربراتوری این موتورسیکلت برابر ۲۰.۳ اسب بخار در 8۵۰۰ دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور آن به ۱۸.۱ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه می‎رسد.

قدرت نمونه انژکتوری نیز تقریبا در همین حد بوده و حداکثر توان خروجی آن برابر ۲۱ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه است. بیشینه گشتاور حاصل نیز ۱۷.۵ نیوتن متر در 7000 هزار دور در دقیقه است.

کلاچ آپاچی ۲۰۰ از نوع دستی بوده وزن خالص این موتورسیکلت به حدود ۱۴۸ کیلوگرم می‌رسد. حجم مخزن سوخت آن نیز 12+2.5 لیتر خواهد بود. شتاب ۰ تا ۶۰ موتورسیکلت آپاچی200 معادل ۳.۹ ثانیه است و حدود ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت درجا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

میزان مصرف سوخت این موتورسیکلت هندی‌تبار هم چیزی در حدود ۲.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. ‌پیرامون نوع سیستم تعلیق نیز باید عنوان کنیم که تعلیق جلو آپاچی ۲۰۰ از نوع تلسکوپی روغنی بوده و در سمت عقب نیز از سیستم تعلیق تنظیم شونده ۷ مرحله‌ای گازی بهره برده شده است.

این موتورسیکلت دارای طول برابر با ۲۰۵ سانتی متر است و عرض آن به ۷۹ سانتی‌متر می‌رسد؛ ارتفاع موتورسیکلت آپاچی ۲۰۰ نیز ۱۱۰ سانتی‌متر خواهد بود. همچنین ارتفاع زین این موتورسیکلت هندی نیز حدود ۸۰ سانتیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن ۱۳۰ سانتیمتر ارزیابی شده است. حداقل فاصله کف موتورسیکلت تا زمین نیز ۱۸ سانتی متر برآورد می‌شود.

امکانات و تجهیزات آپاچی

از جمله مهم‌ترین امکانات آپاچی ۲۰۰ می‌توان به استارت هندلی - برقی، صفحه کیلومتر دیجیتال به همراه کیلومترشمار – مسافت‌سنج - نشانگر بنزین – تایمر و...، رادیاتور روغنی، جک بغل، لامپ‌های LED، چراغ راهنما روی آینه‌ها، دیلایت، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و رینگ فولادی اسپرت اشاره کرد.

تجربه سواری با آپاچی 200

پس از باز کردن سوئیچ تمامی آمپرسنج‌های صفحه کیلومتر روشن شده و هشدار آماده‌باش به راننده می‌دهند. عملکرد استارت بسیار نرم بوده و موتورسیکلت به لطف برخورداری از ۴ سوپاپ به نرمی شروع به کار کردن می‌کند. سیستم کلاچ نیز از نوع روغنی و اهرم سیمی است که موجب عملکرد نرم مجموعه کلاچ می‌شود.

جعبه دنده 5 سرعته وظیفه خود را در تعویض دنده‌ها به نرمی انجام می‌دهد. میزان شتاب و چالاکی آپاچی ۲۰۰ در مقایسه با برادر قبلی خود یعنی آپاچی ۱۸۰ بهتر شده و رضایت بیشتر کاربران را به دنبال خواهد داشت. نحوه شتاب گیری تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت بسیار مهیج‌تر صورت می‌پذیرد اما این فرایند تا دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با کندی بیشتری به سرانجام می‌رسد. همچنین حدود ۲۴ تا ۲۵ ثانیه طول می‌کشد تا آپاچی ۲۰۰ به حداکثر سرعت خود یعنی حدود ۱۲۷ تا ۱۲۸ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

با توجه به پهنای بیشتر تایر عقب می‌توان چسبندگی مناسبی را در سر پیچ‌ها تجربه کرد و مسیرهای منحنی شکل را با اطمینان خاطر بیشتری طی نمود. سواری آپاچی 200 نسبتا نرم بوده و هندلینگ مناسبی را در سطح شهر در اختیار کاربران خود می‌گذارد.

قیمت و شرایط بازار آپاچی

به طور کلی آپاچی 200 گرچه از لحاظ فنی در قیاس با رقبایی همچون پولسار ای اس ۲۰۰ عملکرد فنی پایین‌تر و امکانات کمتری دارد اما به دلیل بهره‌مندی از مزایایی همچون: دینامیک بهتر، سواری نرم‌، ترمز قدرتمند همراه با سیستم ABS اختیاری، تعادل بهتر، انجین کم‌لرزش‌‌تر به ویژه در دورهای بالا و نیز بازار خرید و فروش مناسب، یکی از گزینه‌های معقول برای خریداران به ویژه جوانان در بازار بوده و می‌تواند نیازهای آنها را تا حد امکان و در حد معقول برآورده سازد. هرچند افزایش قیمت این مدل طی یکسال اخیر به حدود 70 میلیون تومان عملا انتخاب آپاچی را برای طیف وسیعی از علاقه مندان ناممکن کرده است.

نقاط قوت و ضعف موتور سیکلت آپاچی

مزایا
  • قدرت ترمزگیری
  • طراحی ظاهری
  • سطح تکنولوژی قابل قبول
  • خدمات پس از فروش مناسب
  • بازار خرید و فروش خوب
معایب
  • شتاب و حداکثر سرعت نسبتا ضعیف در مقابل رقبا
  • آلیاژ ضعیف پیشرانه
  • قیمت بالا
  • سواری نامناسب برای رانندگی طولای مدت و برون شهری
  • صدای اگزوز متوسط

سوالات متداول

نقاط قوت موتور آپاچی 200 چیست؟

قدرت ترمزگیری، طراحی ظاهری، سطح تکنولوژی قابل قبول، خدمات پس از فروش مناسب، بازار خرید و فروش خوب از جمله ویژگی های مثبت آپاچی 200 است.

قیمت موتور سیکلت آپاچی 200 چقدر است؟

این موتور بین 60 تا 70 میلیون قیمت گذاری میشود البته نسخه کارکرده آن قیمت کمتری بین 50 تا 40 میلیون به فروش میرسد.

نقاط ضعف موتور سیکلت آپاچی 200 چیست؟

شتاب و حداکثر سرعت نسبتا ضعیف در مقابل رقبا، آلیاژ ضعیف پیشرانه، قیمت بالا، سواری نامناسب برای رانندگی طولای مدت و برون شهری، صدای اگزوز متوسط از ویژگی های منفی این موتور سیکلت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Hossein MI
    Hossein MI | ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

    نکته اول اینکه این موتور سیکلت هندل نداره، دوم اینکه صدای اگزوز فوق‌العاده‌ای داره.
    پارسال تابستون گرفتم ۳۵تومن و ناراحت بودم چرا ۴ تومن گرون گرفتم!
    ۷۰میلیون؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ای خاک....

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

    به این موتور علاقمند شدم پولام جمع کردم بعدش پول موتور کامل شد رفتم گواهینامه ثبت نام کردم متاسفانه انقدر گواهینامه موتور سخته که هنوز گواهینامه نگرفتم قیمت موتور چند برابر شد پولم تو حسابم موند بی ارزش شد این موتور هم چند برابر شد قیمتش . متاسفم برای این حکومت

    • Milad
      Milad | ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

      حتما قرار نیست که به محض خریدن سوارشی. میخریدی میذاشتی خونه تا گواهینامت بیاد

      • حاجی اس ام
        حاجی اس ام | ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

        آفرین

    • حاجی اس ام
      حاجی اس ام | ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

      حکومت نه دولت

      • آریا
        آریا | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

        تو دیگه چقدر شوتی ?

    • __.__pouria__.__
      __.__pouria__.__ | ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

      شما اشتباه کردی اول گواهینامه گرفتی بعد بخری به زکاوتت ربط داره نه حکومت

مطالب پیشنهادی