ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلسکوپ فضایی جیمز وب
علمی

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به خاطر کووید ۱۹ باز هم به تعویق افتاد

سه دهه از پرتاب تلسکوپ هابل به فضا می گذرد و هنوز پرتاب جانشین آن در هاله ای از ابهام قرار دارد و حالا مدیر ناسا اعلام کرده که تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

سه دهه از پرتاب تلسکوپ هابل به فضا می گذرد و هنوز پرتاب جانشین آن در هاله ای از ابهام قرار دارد و حالا مدیر ناسا اعلام کرده که تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب بار دیگر به تعویق افتاده است.

فرایند ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب از سال ۱۹۸۹ میلادی آغاز شده و حتی قرار بود که در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شود اما تا به امروز ده ها بار تاریخ پرتاب‌ آن به تعویق افتاده و چندی پیش ناسا رسما اعلام کرد که این اتفاق در مارس سال ۲۰۲۱ رخ خواهد داد. با این حال وبسایت SpaceNews به نقل از توماس زوربوچن مدیر علمی ناسا خبر داده که به خاطر پاندمی کووید ۱۹ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در مارس سال آینده نیز اتفاق نخواهد افتاد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

زوبورچن در نشست اخیر هیئت مطالعات فضایی آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا گفته است:

ما قرار نیست این پرتاب را در ماه مارس انجام دهیم. این کار فعلا در برنامه های ما نیست و علت نه به خطای کسی ارتباط دارد و نه به خاطر سوء مدیریت است. این تیم همواره روی پروژه جیمز وب متمرکز بوده و با بیشترین سرعت ممکن پروژه را به جلو برده است اما ما زمان را از دست داده ایم. همه نیروها سر کارشان حاضر نبودند و تست کرونا برخی از کارکنان مثبت اعلام شد (البته در محوطه پیرامونی اجرای پروژه و نه در داخل سایت جیمز وب) و در نتیجه به جای دو شیفت کاری ما فقط یک شیفت داشتیم.

حالا ناسا و شرکت نورتروپ گرومن که پیمانکار اصلی این پروژه محسوب می شوند مشغول ارزیابی برنامه زمانی پیش رو برای پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب هستند. برای این منظور آنها باید ارزیابی کنند که چه زمانی میتوانند عملیات های کاری خود را به حالت عادی بازگردانند و تاریخ جدیدی را برای پرتاب اعلام نمایند.

زوربوچن در این باره گفت:

دیدگاهم در رابطه با پرتاب تلسکوپ فضایی در سال ۲۰۲۱ به شدت مثبت است هرچند که هنوز باید قله های بیشتری را فتح کنیم.

هزینه ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب ۹.۷ میلیارد دلار برآورد شده اما همانطور که اشاره کردیم پرتاب آن به خاطر برخی دشواری های تولید بارها و بارها عقب افتاده است؛ آینه ۶.۵ متری این تلسکوپ باید بعد از رسیدن به مدار ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین گسترده شود که خود این کار فرایندی بسیار پیچیده است. از طرف دیگر شبیه سازی شرایط فضا برای تست این تلسکوپ نیز چالش بزرگ دیگری برای ناسا بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی