کمالگرایی استیو جابز و دردسرهای زندگی با او؛ خرید یک کاناپه ۱۰ سال طول می کشید

کمالگرایی استیو جابز و دردسرهای زندگی با او؛ خرید یک کاناپه ۱۰ سال طول می کشید

استیو جابز بنیانگذار اپل علاقه بی حدی به کمالگرایی داشت و این کمالگرایی را در کوچک ترین جزئیات نیز دنبال می کرد و البته روشن است که همین مشخصه باعث شد برخی از مهم ترین و پرطرفدارترین محصولات الکترونیک دنیا توسط اپل ساخته شود.

اما طبق آنچه در بیوگرافی استیو جابز به قلم والتر ایزاکسون آمده است کمالگرایی استیو جابز زندگی با او را برای همسرش به کابوس بدل کرده بود و از او فردی وسواسی ساخت که از بی اهمیت ترین موضوعات مربوط به خانه جنجالی بی پایان می ساخت.

استیو در بخش اعظمی از زندگی اش از تجمل و تجمل گرایی دوری میکرد و خانه اش هیچوقت مبلمان نداشت و صرفا چند قلم لوازم ضروری از جمله یک دراور چند کشو و رختخواب در آن دیده می شد؛ چند عدد صندلی تاشو نیز برای مهمان ها تدارک دیده شده بود که آنها هم به ندرت باز می شدند.

وقتی استیو جابز با لارن پاول ازدواج کرد و در آستانه پدر شدن قرار گرفت، تصمیم گرفت ملزومات راحتی خانواده اش را خریداری کند و از سبک زندگی همیشگی اش فاصله بگیرد.

اما ظاهرا حتی انتخاب یک مبلمان ساده هم کاری به شدت دشوار برای او بود و علت وسواس و توجه بیش از اندازه استیو جابز به جزئیات بود. برای مثال وقتی قرار شد که استیو و لارن چیدمان اتاق پذیرایی خود را انجام دهند نتوانستند حتی بر سر انتخاب کاناپه با هم به توافق برسند.

همسر استیو جابز

پاول در این باره می گوید:

ما برای هشت سال در مورد مبلمان با هم بحث کردیم. زمان زیادی را صرف پاسخ دادن به این سوال کردیم که هدف از خریدن یک کاناپه چیست؟

توجه بیش از اندازه جابز به جزئیات همچنین به لوازم برقی خانه نیز تعمیم یافته بود. طبق مقاله ای که در سال ۱۹۹۶ میلادی در وایرد منتشر شد استیو و لارن بخش اعظمی از زمان خود را به جای آنکه صرف صحبت از موضوعات عاشقانه کنند به این موضوع اختصاص می دادند که ماشین لباسشویی شان باید ساخته کدام کشور باشد.

استیو جابز به وایرد گفته بود:

ماشین لباسشویی نداشتیم و برای همین مجبور شدیم در یک بازه کوتاه در مورد آن تصمیم بگیریم. به نظر می رسید که ماشین لباسشویی های آمریکایی خوب نبودند و در عوض نمونه های اروپایی خیلی بهتر بودند. اما مدت زمانی که طول می کشید لباس ها را بشویند دو برابر انواع آمریکایی بود و یک چهارم نمونه های آمریکایی آب مصرف میکردند و در انتها هم اثری از مواد شوینده روی آنها نبود. مهم تر اینکه آسیبی به لباس ها نمی زدند. آب و شوینده کمتری مصرف میکردند و لباس را بهتر می شستند.

ما زمان زیادی را در خانه صرف این کردیم که تصمیم بگیریم بهترین انتخاب کدام است و در نهایت حرف های زیادی پیرامون طراحی این ماشین ها میانمان رد و بدل شد و حتی حرف از ارزش های خانواده به میان آمد. آیا شستن لباس هایمان در یک ساعت تفاوتی با یک ساعت و نیم داشت؟ آیا مصرف کمتر آب برایمان مهم بود؟ دوهفته هر شب و روز در مورد این موضوع صحبت کردیم و بعد به طراحی می رسیدیم.

البته همسر جابز هم از این بحث ها خسته نمیشد و ظاهرا با علاقه با جایز پیرامون این موضوعات صحبت می کرد.

 

این مطلب را هم بخوانید:

از اپل تا گوگل؛ شرکت های بزرگ چطور کار خود را از یک گاراژ شروع کردند

دیجیاتو
یک نظر

ورود