ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت تایوانی TSMC از فرایند تولید چیپ ۴ نانومتری رونمایی کرد

کمپانی TSMC که ارزشمندترین شرکت فعال در زمینه محصولات نیمه هادی دنیا به شمار می رود از توسعه فرایند تولید ۴ نانومتری خبر داده است که انتظار می رود به لطف آن عملکرد و بهره ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

کمپانی TSMC که ارزشمندترین شرکت فعال در زمینه محصولات نیمه هادی دنیا به شمار می رود از توسعه فرایند تولید ۴ نانومتری خبر داده است که انتظار می رود به لطف آن عملکرد و بهره وری چیپ ها به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کند.

این شرکت تایوانی سرمایه گذاری های هنگفتی را برای صدرنشینی جدول تولیدکنندگان تراشه در دنیا آغاز کرده است. همانطور که قبلا در خبرها خوانده بودید تولید انبوه نودهای ۵ نانومتری پیشتر از سوی این شرکت آغاز شده بود و حالا تایوانی ها از فرایند تولید ۴ نانومتری خود رونمایی کرده اند.

Liu Deyin مدیرعامل این شرکت در جریان نشست سهامداران آن اعلام کرد که TSMC روی چیپست جدید N4 خود کار می کند که براساس فرایند تولید ۴ نانومتری ساخته شده است و قصد دارد آن را جایگزین تراشه ۵ نانومتری N5P کند. به گفته Deyin تولید انبوه این تراشه نیز در سال ۲۰۲۳ آغاز می شود. اما تراشه ۴ نانومتری TSMC ضمن بهبود عملکرد و کاهش مصرف انرژی یک مزیت مهم دیگر هم دارد و آن سازگاری طراحی اش با لیتوگرافی ۵ نانومتری است؛ بدان معنا که کاربران به راحتی میتوانند به تراشه های جدید مهاجرت کنند.

فرایند تولید ۴ نانومتری

فرایند تولید ۴ نانومتری همچنین به شرکت ها امکان می دهد که بدون تغییر در طراحی چیپست های خود از لیتوگرافی پیشرفته تری استفاده کنند. پیشتر شرکت های انویدیا، اینتل، AMD، اپل و دیگر مشتریان TSMC اعلام کرده بودند که ممکن است در طراحی محصولات آتی خود این معماری را در نظر بگیرند.

گفتنی است این شرکت فریم ورک طراحی فرایند سه نانومتری را هم به اتمام رسانده است و میتوان انتظار داشت که چیپست های سه نانومتری برای آغاز مراحل تست در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ وارد مرحله تولید محدود شوند. این غول تکنولوژی تایوانی همچنین توسعه فرایند دو نانومتری را هم سرعت داده است و قصد دارد تولید انبوه نسل نخست چیپ های ۵ نانومتری را در سه ماهه چهارم امسال آغاز کند.

لازم به یادآوری است که TSMC با وجود برنامه های خوبی که برای آینده دارد به خاطر تصمیمات اخیر دولت دونالد ترامپ در قبال هواوی و اعلام ممنوعیت همکاری شرکت های سازنده چیپ با این شرکت چینی با مشکلات عدیده ای روبرو شده است. اگر این سناریو به قوت خود باقی بماند TSMC یکی از مهم ترین شرکای تجاری خود را از دست خواهد داد. هم اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد از درآمدهای سالانه TSMC از طریق هواوی تامین می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۳ خرداد ۱۳۹۹

    لعنت به این ترامپ، اگر دور دوم رای نیاره یک دنیا. رو خوش‌حال میکنه

    • Ahmad
      Ahmad | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      ساندیس خورها دچار توهم خود زیاد پنداری هم شدن

مطالب پیشنهادی