ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان عربستانی برای اولین بار دسترسی به وای‌فای زیر آب را ممکن کردند

در حالی که می‌توان به راحتی از اینترنت بی‌سیم روی سطح زمین و فضا استفاده کرد، چنین موضوعی در رابطه با اعماق دریا صادق نیست، با این حال محققان اخیرا توانسته‌اند سیستمی را توسعه دهند ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

در حالی که می‌توان به راحتی از اینترنت بی‌سیم روی سطح زمین و فضا استفاده کرد، چنین موضوعی در رابطه با اعماق دریا صادق نیست، با این حال محققان اخیرا توانسته‌اند سیستمی را توسعه دهند که از ارتباط وای‌فای در اعماق دریا پشتیبانی می‌کند.

در حال حاضر غواصان برای ارتباط از سیگنال‌های دستی، رادیو، سیگنال‌های صوتی یا نور دیجیتالی استفاده می‌کنند که اگرچه برای ارتباطات عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهند اما محدودیت‌هایی دارند. سیگنال‌های صوتی از مسافت‌های طولانی پشتیبانی می‌کند اما نرخ دیتا بسیار محدودی دارد. نور مرئی می‌تواند حجم بالایی اطلاعات را در مسافت‌های طولانی منتقل کند اما به یک خط دید شفاف میان گیرنده و فرستنده نیاز دارد.

عدم وجود ارتباط مناسب زیر دریا، مانع از استریم زنده اکتشافات می‌شود. حالا تیمی از دانشگاه «علم و صنعت ملک عبدالله» در عربستان سعودی توانسته یک سیستم بی‌سیم زیر آب با نام «Aqua-Fi» تولید کند. این دستگاه وای‌فای از خدمات اینترنتی مانند ارسال پیام‌های مولتی مدیا توسط LED و لیزر پشتیبانی می‌کند. LED با مصرف کم انرژی می‌تواند در فاصله‌های کوتاه اطلاعات را منتقل کند، اما لیزر با مصرف انرژی بیشتر مسافت‌های طولانی‌تر را طی می‌کند.

ارتباط وای فای

این تیم برای تحقیق خود دستگاهی مجهز به LED سبز رنگ و لیزر ۵۲۰ نانومتری را توسعه داده که هردوی آن‌ها برای ارسال اطلاعات از یک کامپیوتر ساده و کوچک به کامپیوتر دیگری مجهز به یابنده نور استفاده می‌شود.

کامپیوتر اول تصاویر و ویدیوهای را به اطلاعات صفر و یک تبدیل کرده و سپس دستگاه تشخیص‌دهنده نور این اطلاعات را شناسایی و آن‌ها را به صفر و یک در زبان کامپیوتر تبدیل می‌کند. در نهایت این اطلاعات در اختیار کامپیوتر دوم قرار می‌گیرند.

در دنیای واقعی، Aqua-Fi از امواج رادیویی برای ارسال اطلاعات از گوشی هوشمند غواص به دستگاه «دروازه» متصل به تجهیزات استفاده می‌کند. این دروازه اطلاعات را توسط پرتو نور به کامپیوتر روی سطح زمین ارسال می‌کند که توسط ماهواره به اینترنت متصل شده است.

این تیم در آزمایش‌های خود توانست به حداکثر سرعت ۲.۱۱ مگابایت بر ثانیه با میانگین تاخیر ۱.۰۰ میلی ثانیه دست پیدا کند. به گفته این تیم، برای اولین بار امکان استفاده از اینترنت به صورت کاملا بی‌سیم در زیر آب فراهم شده است.

در حالی که ارتباط وای‌فای در زیر آب و اعماق دریا یک دستاورد چشمگیر است، موانعی در این میان وجود دارد که برای مثال می‌توان به کیفیت پایین ارتباط و سرعت نه چندان بالای انتقال اطلاعات اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Milad
    Milad | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    مشکلش سرعت پاینه؟ 2 مگابایت از سرعت روی زمین ایران بیشتره

  • Czif
    Czif | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    یعنی میشه ما هم یه روز با کل دنیا ارتباط داشته باشیم و دغدغه ما ها فقط مسائل مالی نباشه؟!
    یعنی میشه روزی برسه که دغدغه مون عقب نموندن از تکنولوژی و پیشرفت باشه؟!

    • سونیا پارسی
      سونیا پارسی | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      اون روز،روزیه که دولت و قانون دست از پوشش زنان برداره و به مشکلات رسیدگی کنه وگرنه با گیر دادن به زنان یک کشور چیزی درست نمیشه

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

    عربا خوب دارن پیشرفت میکنن تازه دارن مغز های دنیارو هم جمع می‌کنن تو کشور های خودشون کار آمریکا دارن میکنن . فقط ما داریم عقب می‌مونیم هه

    • آریا
      آریا | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

      دقیقا
      کشورهای عرب همسایه دارن راه آمریکا رو میرن ایران هم راه کره شمالی و کوبا و ونزولا رو. نتیجه اش هم معلومه
      بازنده اصلی هم طبق معمول مردم

      • itachi
        itachi | ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

        خوبه که کشور های خاورمیانه دست از جنگ کردن بردارن و به رقابت علمی مشغول شن

        • آریا
          آریا | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

          خیلی خوبه
          این رو باید به خیالپردازان امپراطوری شیعه و هلال شیعی بگی که با توهم صدور انقلاب منابع یک کشور رو خرج کردن آخرش هم به جز خرابی چیزی دستشون رو نگرفت

مطالب پیشنهادی