ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تاکسی هوایی
تکنولوژی

رونمایی از تاکسی هوایی Alia با طراحی شبیه بال پرندگان

استارتاپ تاکسی هوایی «BETA Technologies» اخیرا از هواپیمای جدید خود با نام «Alia» رونمایی کرده که طراحی منحصر به فردی دارد. «کایل کلارک»، موسس این استارتاپ اعلام کرده Alia با الهام از «پرستوی دریایی شمالگان» ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

استارتاپ تاکسی هوایی «BETA Technologies» اخیرا از هواپیمای جدید خود با نام «Alia» رونمایی کرده که طراحی منحصر به فردی دارد.

«کایل کلارک»، موسس این استارتاپ اعلام کرده Alia با الهام از «پرستوی دریایی شمالگان» که طولانی‌ترین مهاجرت سالانه را انجام می‌دهد، طراحی و پیکربندی شده است. این هواپیما از دم دوقلو با پشتیبانی توسط خرپاهای زاویه‌دار و بال‌های قوسی شکل و طاق‌دار بهره می‌برد.

این سبک طراحی امکان پرواز با مصرف بهینه انرژی و همچنین طی کردن مسافت‌های طولانی را برای این تاکسی هوایی به همراه دارد. مشتری اصلی این استارتاپ، «United Therapeutics» بدنبال توسعه عضوهای مصنوعی برای پیوند به انسان است و قصد دارد از هواپیمای Beta به عنوان یک سیستم توزیع کارآمد و دوستدار محیط زیست استفاده کند.

در حال حاضر مشخصات عملکردی Alia اعلام نشده، اما این استارتاپ از برد ۴۰۲ کیلومتری و امکان شارژ آن در کمتر از یک ساعت خبر داده است. طول بال این هواپیما به ۱۵ متر می‌رسد و وزن برخاست برابر با ۲۷۰۰ کیلوگرم است، البته وزن برخاست نمونه آزمایشی آن به ۱۷۲۳ کیلوگرم می‌رسد که علت آن عدم وجود باتری‌ها و سایر قطعات سنگین وزن است.

تاکسی هوایی

این تاکسی هوایی به چهار روتور افقی برای لیفت عمودی و یک پروانه برای افزایش سرعت در پروازهای مستقیم مجهز شده است. بال عریض این هواپیما برای پرواز مستقیم بهینه‌تر، نیروی لیفت تولید می‌کند. این وسیله حمل و نقل از فناوری‌های کنونی باتری‌ها استفاده می‌کند و می‌توان آن را توسط ایستگاه‌های شارژ در مراکز شهری، بیمارستان‌ها و مناطق دوردست شارژ کرد.

این استارتاپ می‌خواهد عملکردی فراتر از انتقال ارگان‌های بدن داشته باشد و در همین راستا بدنبال گسترش فعالیت‌های خود در زمینه حمل مسافر و همچنین محموله‌های تجاری است. این استارتاپ به همراه کمپانی «Joby Aviation» اخیرا توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا برای توسعه نسل آینده eVTOL در برنامه «Agility Prime» انتخاب شده‌اند.

Alia بجای روتورهای شیب‌دار، از چهار روتور ثابت استفاده می‌کند. چنین استراتژی نیازمند توسعه روتورهای جدید و بسیار بهینه است، البته باید آن‌ها را تنها برای پرواز عمودی بهینه‌ کرد و نیازی به بهینه کردن آن‌ها برای پرواز‌ افقی نیست. این سبک طراحی باعث افزایش قابلیت اطمینان هواپیما می‌شود و همچنین سریع‌تر می‌توان برای آن تاییدیه دریافت کرد. در کنار این موارد، استفاده از قطعات کمتر، کاهش قیمت آن را در پی دارد. استارتاپ Beta Technologies بدنبال شروع آزمایش انتقال از پرواز عمودی به افقی هواپیمای خود در تابستان سال جاری میلادی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی