ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

چطور از اندروید بدون گوگل استفاده کنیم؟

هواوی پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام تصمیم گرفته گوشی های جدیدش را وارد کشورمان کند؛ گوشی هایی که واقعاً جای خالی آنها در بازار بی سر و سامان و محدود ما احساس ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

هواوی پس از کش و قوس های فراوان، سرانجام تصمیم گرفته گوشی های جدیدش را وارد کشورمان کند؛ گوشی هایی که واقعاً جای خالی آنها در بازار بی سر و سامان و محدود ما احساس می شود. هرچه باشد، هواوی طی سال های اخیر همواره یکی از قطب های اصلی بازار ایران بوده و طرفداران زیادی هم برای خودش دست و پا کرده است؛ پس به این راحتی ها این بازار مهم را از دست نمی دهد.

وجه مشترک همه گوشی های جدید هواوی، از جمله هواوی Y7p که چند روز قبل در دیجیاتو بررسی شد را هم احتمالاً می دانید: بهره مندی از سرویس های موبایل هواوی (HMS) که قرار است جایگزین سرویس های موبایل گوگل (GMS) شوند. حالا این موضوع چه تأثیری روی من و شما به عنوان مصرف کننده دارد؟ هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است ولی بعد از چند هفته استفاده از اندروید 10 روی هواوی Y7p می خواهیم وضعیت را کمی شفاف تر کنیم.

شروع ماجرا

قصه از آنجایی شروع شد که رئیس جمهور آمریکا با ملغمه ای از اهداف سیاسی و تجاری، نام هواوی را به همراه ده ها شرکت کوچک و بزرگ دیگر چینی در لیست سیاه نوشت. گوگل از اولین شرکت هایی بود که به فرمان ترامپ گردن نهاد و تجارت با هواوی را متوقف کرد. نتیجه این شد که هواوی دیگر نمی توانست از سرویس ها و نرم افزارهای گوگل استفاده کند. البته این شرکت همچنان می تواند سیستم عامل اندروید را همراه گوشی هایش عرضه کند، چون اندروید یک پروژه متن باز محسوب می شود که توسط اتحادیه OHA توسعه یافته و تحت مجوزهای GNU GPL و آپاچی به شکل رایگان در اختیار همه قرار دارد. هواوی از اواخر سال 2008 عضو این اتحادیه است.

تولد HMS

میت ۳۰

هواوی با معرفی خانواده میت 30 سرویس های گوگل را کنار گذاشت و سرویس های موبایل خودش را جایگزین کرد. البته HMS سال ها در دست توسعه بوده تا به اینجا رسیده است. اطلاعات کامل در مورد HMS را می توانید در این پست بخوانید. به طور خلاصه مهم ترین بخش سرویس های موبایل هواوی در سمت کاربر، اپ گالری است که جایگزین گوگل پلی استور می شود. خوشبختانه ما در ایران مارکت بازار را هم داریم که برای رفع نیاز کاربران ایرانی، در حال حاضر به مراتب کامل تر از اپ گالری است و می تواند بخش اعظم نیازهای کاربران برای نصب برنامه ها را برآورده کند. پشت پرده هم سرویس های زیرساختی قرار دارند که مهم ترین بخش آنها HMS Core است. این برنامه، خدمات پایه و اساسی مثل مدیریت هواوی آیدی را انجام می دهد، ضمن اینکه قابلیت های ضروری مانند نمایش اعلان ها، پرداخت های درون برنامه ای، یادگیری ماشین و غیره را برای برنامه نویسان فراهم می سازد.

زندگی با HMS

حالا می رسیم به اصل مطلب، یعنی تجربه زندگی با سرویس های موبایل هواوی به جای سرویس های گوگل. ابتدا این سؤال هم برای ما مطرح بود که آیا می توان بدون GMS از گوشی استفاده کرد؟ چند هفته استفاده از گوشی هواوی Y7p به ما ثابت کرد که اندروید آنقدرها که فکر می کردیم به سرویس های گوگل وابسته نیست. در واقع با کمی تغییر در روش نصب برنامه ها و عادت های قبلی، می توان از تمام قابلیت های یک موبایل هوشمند استفاده کرد. البته همچنان مشکلاتی وجود دارند که رفع آنها به همت هواوی و توسعه دهندگان بستگی دارد.

در مطلب قبلی سازگاری بیش از 50 اپلیکیشن پر کاربرد و محبوب بین کاربران ایرانی با HMS را بررسی کردیم. نتیجه این شد که اکثر برنامه ها و بازی ها بدون مشکل روی گوشی های فاقد GMS اجرا می شوند و به راحتی می توانید از آنها استفاده کنید. مشکلاتی که تاکنون به آنها برخوردیم را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • نمایش اعلان ها: یکی از قابلیت های اصلی اپلیکیشن های پیام رسان و شبکه های اجتماعی، نمایش اعلان یا نوتیفیکیشن است. محبوب ترین پیام رسان ها در ایران از جمله تلگرام و واتس اپ برای نمایش اعلان ها مشکلی ندارند و به درستی کار می کنند، ولی برنامه هایی مثل توییتر، لینکدین و اسکایپ و حتی پیام رسان ایرانی گپ توانایی نمایش نوتیفیکیشن ها را ندارند. این برنامه ها برای ارسال و دریافت اعلان از سرویس پوش گوگل استفاده می کنند. اگرچه جایگزین های زیادی برای سرویس پوش گوگل وجود دارد ولی بعید است شرکت هایی مثل فیسبوک یا مایکروسافت در این مسیر قدم بردارند. با این حال شرکت های ایرانی می توانند سرویس پوش خود را با نمونه های موجود از جمله سرویس پوش هواوی جایگزین کنند تا این مسئله رفع شود.
  • موقعیت مکانی: بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی برای شناسایی موقعیت مکانی شما با مشکل مواجه می شوند، چون از API گوگل برای این کار استفاده می کنند. این مسئله به راحتی قابل حل است و می توان روش جایگزینی برای دستیابی به لوکیشن گوشی پیاده سازی کرد. از آنجا که مسیریاب‌های نشان و بلد در این زمینه مشکلی ندارند، به نظر می رسد رفع این مسئله در دیگر برنامه ها کاملاً ساده و بی دردسر باشد. جالب اینجاست که اپلیکیشن گوگل مپس هم می تواند روی هواوی Y7p لوکیشن شما را پیدا کند.
  • همگام سازی بازی ها: اگر از جمله کاربرانی هستید که بازی های خود را با سرویس گوگل پلی گیمز همگام سازی می کنید، استفاده از گوشی های فاقد GMS برای شما مشکل ساز خواهد شد. البته بعضی از بازی ها اکانت مخصوص به خود دارند و به گوگل وابسته نیستند. بعضی دیگر به اکانت فیسبوک شما متصل می شوند و می توانید اطلاعات قبلی را از این طریق به گوشی جدید متصل کنید. نهایتاً اینکه هواوی هم سرویس مشابهی را برای جایگزینی گوگل پلی گیمز ارائه کرده که در بازی های پرطرفداری نظیر آسفالت 9 به درستی کار می کند. با توسعه بیشتر این سرویس و همکاری هواوی با سازندگان بازی، می توان انتظار داشت که بازی ها هم به مرور از قید و بند گوگل آزاد شوند.

در واقع اکثر مسائلی که هنگام کار کردن با هواوی Y7p به چشم می خورند قابل حل هستند، به شرط اینکه هواوی بتواند توسعه دهندگان را به همکاری با خود ترغیب کند و البته پلتفرم HMS را بیش از پیش توسعه دهد. اگرچه بعید است که گوگل سرویس های خودش را به اپ گالری اضافه کند، اما برای اکثر این سرویس ها، جایگزین داریم. حالا به این سؤال مهم می رسیم که چه کسانی می توانند با کمترین دردسر از گوشی های جدید هواوی استفاده کنند؟

سرویس های موبایل هواوی و کاربران مختلف

با توجه به تجربه ای که از HMS روی گوشی هواوی Y7p داشتم، می توانم وضعیت را برای سه دسته از کاربران به شکل زیر توضیح دهم.

دسته اول: کاربران اپ های ایرانی و مرسوم

اگر جزو کاربرانی هستید که اکثرا از برنامه های ایرانی و اپ های معمول (تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و ...) استفاده می کنید، سرویس های موبایل هواوی جواب نیاز شما را می دهد. طبق اعلام هواوی و با همکاری سازندگان اپلیکیشن ها، مشکلات جزئی مثل نمایش اعلان ها یا تشخیص موقعیت کاربر احتمالاً به زودی رفع خواهد شد ولی تا آن زمان، اپ های جایگزین یا روش های جایگزین برای اجرای بعضی برنامه ها وجود دارد.

دسته دوم: طرفداران هواوی

اگر از طرفداران قدیمی و پر و پا قرص هواوی هستید، می توانید به برند محبوب خود وفادار بمانید و با مشکلات فعلی کنار بیایید تا هواوی به عنوان دومین تولید کننده موبایل و یکی از بزرگ ترین شرکت های فناوری در جهان، روش هایی برای غلبه بر آنها پیدا کند. خودتان هم می توانید دست به کار شوید و با جستجو در اینترنت، راهکارهایی را برای دور زدن بعضی محدودیت ها پیدا کنید. بسیاری از طرفداران شیائومی مدتهاست که گوشی های این شرکت را با رام چینی می خرند و خودشان سرویس های گوگل را روی آنها نصب می کنند. احتمالاً روش های مشابهی برای گوشی های هواوی نیز وجود داشته باشد.

دسته سوم: کاربران وابسته به گوگل

اگر به شدت به گوگل وابسته هستید و روزانه از اپلیکیشن ها و سرویس های مختلف این شرکت استفاده می کنید، گوشی های جدید هواوی برای شما ساخته نشده اند. برای افرادی که هر روز از اسیستنت، مپس، شیتس، داکز، درایو، کیپ و کلندر استفاده می کنند و فقط برنامه های پلی استور را قبول دارند، ترک عادت و جایگزین کردن آنها با عادت های جدید دشوار خواهد بود.

جمع بندی

همان طور که گفتم، جای خالی بسیاری از گوشی های جدید هواوی در بازار ما احساس می شود. هواوی P30 پرو یکی از بهترین و کامل ترین گوشی هایی بود که در دیجیاتو بررسی کردم و به شدت علاقه مندم تا نسل جدیدش یعنی P40 پرو را نیز تجربه کنم. از طرفی توجه به این واقعیت ضروری است که هواوی به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار موبایل ایران، جایگاه خودش را به این راحتی ها از دست نمی دهد و تمام تلاش خودش را می کند تا در این بازار باقی بماند. بنابراین می توان امیدوار بود که با کامل تر شدن سرویس های موبایل هواوی و همکاری توسعه دهندگان، اپلیکیشن های بیشتری نیز با آن سازگار شوند و تمام کاربران بتوانند از این اکوسیستم استفاده کنند.

نکته مهم دیگری که باید به عنوان کاربران ایرانی به آن توجه کنیم این است که در نهایت شاید -تأکید می کنم، شاید- سرویس های گوگل برای همیشه به طور رایگان در اختیار ما قرار نداشته باشند. همان طور که اپل هر روز محدودیت های جدیدی را برای کاربران ایرانی وضع می کند و تحریم ها نیز از همه طرف گلوی کاربران ایرانی را می فشارند، شاید در آینده ای نامعلوم، سرویس های موبایل هواوی (یا هر شرکت دیگری) تنها راه تجربه کامل گوشی های هوشمند باشند. پس چه بهتر که همین حالا به فکر روز مبادا باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (60 مورد)
  • ami0012
    ami0012 | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    دوستان میون دعواتون
    دوتا گوشی نیاز دارم جفتشون نهایت 12 بشه
    هواوی وای 8 پی رو چک کردم الان 5700
    شیاومی نوت 8 هم 5800
    بدون تعصب وای 8 پی از به نوت 8 سرتره
    از جمله نمایشگر امولد رام 6 رم 128 دوربین خوش دستی
    ولی خب این گوگل همه چی رو خراب کرد .
    همچنین جفتمون اهل بازی نیستیم ولی بسته به شغل شبکه های مجازی (تمامشون) خیلی مهمه برامون
    الان نهایت مشکلی که پیش میاد برای این تحریم گوگل چی میتونه باشه ؟؟
    با اینکه کل بازار رو زیر و رو کردم اگر مدل دیگری که خلاصه سرش به تنش بیارزه بفرمایید
    ممنون از نگاهتون

  • GHAEM
    GHAEM | ۴ تیر ۱۳۹۹

    حالا هر موقع گوگل مارو تحریم کرد بعد یه خاکی به سرمون میریزیم

  • Reza12022
    Reza12022 | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

    تا جونت بدخواه ها دربیاد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی