ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضانوردان ناسا: سفر با راکت فالکون ۹ کاملا متفاوت از شاتل فضایی بود

چند روز پیش فضانوردان ناسا توسط راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس با موفقیت روانه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شدند. حالا این فضانوردان از سفر خود با موشک شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک سخن گفته‌اند. در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

چند روز پیش فضانوردان ناسا توسط راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس با موفقیت روانه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شدند. حالا این فضانوردان از سفر خود با موشک شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک سخن گفته‌اند.

در تاریخ ۱۰ خرداد، دو فضانورد ناسا با نام‌های «باب بهنکن» و «داگ هارلی» پس از نزدیک به یک دهه و برای اولین بار توسط کپسول کرو دراگون و راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس از خاک ایالات متحده آمریکا به سمت ISS فرستاده شدند.

این اولین باری نیست که این دو فضانورد راهی فضا می‌شوند، البته تا به امروز تجربه سفر به فضا توسط راکت اسپیس ایکس را نداشته‌اند و توسط شاتل فضایی سفر کرده بودند. حالا آن‌ها در مصاحبه‌ای از تفاوت احساس خود در هنگام سفر با این راکت سخن گفته‌اند. هارلی اعلام کرده:

«از زمان روشن شدن موتورها، اولین دو و نیم دقیقه همانطوری بود که انتظار داشتیم، البته شما هرگز نمی‌توانید گرانش‌ها را شبیه‌سازی کنید، بنابراین زمانی که ایجاد می‌شوند، می‌توانید آن‌ها را احساس کنید. به این فکر می‌کردیم که چقدر نسبت به موتورهای «مرلین» حساس هستیم. روشن شدن موتورها واقعا منظم بود و شما می‌توانستید عبور از سرعت ۱ ماخ را حس کنید.»

راکت فالکون ۹

هارلی ادامه داده:

«ما نیازی نداشتیم که سرعت را نگاه کنیم. شما می‌توانستید تنها با احساس خود به سرعت پی ببرید، بنابراین فالکون ۹ یک ماشین پرواز ناب است. شاتل فضایی موشک‌های تقویت‌کننده‌ جامد برای شروع حرکت دارد. فعالیت آن‌ها در دو و نیم دقیقه اول بسیار خشن است. اولین مرحله با فالکون ۹ شامل ۹ موتور مرلین بود که عملکرد بسیار روان‌تری نسبت به شاتل داشتند که دلیل آن کاملا واضح است. این موتورها از سوخت مایع استفاده می‌کنند.»

موتورهای مرلین از ترکیب نفت سفید فوق‌العاده سرد و سوخت موشک کرایوژنیک‌ اکسیژن مایع استفاده می‌کنند. پس از مرحله اول روان، فضانوردان با مرحله دوم خشن‌تری روبه‌رو شدند. بهنکن در این زمینه اعلام کرده:

«بزرگترین تفاوت تنها دینامیک است که شامل ارتعاش می‌شود. ما احساس کردیم که سوار بر یک موشک واقعی هستیم. کسب اطلاعات از اسپیس ایکس پیرامون این موضوع که چرا مرحله دوم سفر با فالکون ۹ کمی سخت‌تر از شاتل فضایی با سه موتور اصلی بود، جالب خواهد بود.»

در حالی که کپسول اسپیس ایکس برای اولین بار فضانوردان ناسا را با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسانده، این سازمان فضایی در حال همکاری با بوئینگ برای توسعه کپسول این شرکت است و انتظار می‌رود اوایل سال آینده پرتاب شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی