ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

عبور خیره کننده سیارک 2002 NN4 از آسمان استرالیا [تماشا کنید]

شب گذشته عبور یک شیء درخشان و سبز رنگ از آسمان استرالیا شهروندان این کشور را شگفت زده کرد اما ستاره شناسان آنرا «سیارک 2002 NN4» می‌دانند که هفته پیش خبر نزدیک شدنش به زمین منتشر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

شب گذشته عبور یک شیء درخشان و سبز رنگ از آسمان استرالیا شهروندان این کشور را شگفت زده کرد اما ستاره شناسان آنرا «سیارک 2002 NN4» می‌دانند که هفته پیش خبر نزدیک شدنش به زمین منتشر شده بود.

ویدیوهای مربوط به عبور شی پرنور به سرعت در رسا‌نه‌های اجتماعی منتشر شد و کاربران حدس‌های مختلفی درباره ماهیت آن مطرح کردند. با این حال ظاهرا گمانه‌زنی های عجیب صحت نداشته و در واقع استرالیایی‌ها شاهد گذر سیارک 2002 NN4 بوده‌اند که قطر آن تقریبا ۶ برابر زمین فوتبال تخمین زده می‌شود.

هرچند در تصاویر سیارک بسیار نزدیک به زمین به نظر می‌رسد اما ۵.۲ میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد؛ به عبارت دیگر ۱۳ برابر ماه از زمین دور است و خطر چندانی برای بشر به شمار نمی‌رود. با این حال به گفته «Derek Buzasi»، استاد فیزیک دانشگاه Florida Gulf Coast University اگر کمی زاویه حرکتش به سمت ما تغییر می‌کرد، به خاطر ابعادی به اندازه یک استادیوم فوتبال و سرعت بیش از ۳۲ هزار کیلومتر بر ساعت فاجعه به بار می‌آورد.

به گفته ناسا عبور این نوع سیارک‌‌ها از کنار زمین پدیده‌ای رایج است اما برخورد آنها به زمین بسیار نادر است و در هر ۲ یا ۳ قرن تنها یکبار رخ می‌دهد. بزرگترین سیارک شناخته شده‌ای که دور خورشید می‌گردد، ۳۳ کیلومتر طول دارد.

در سال ۲۰۱۳ سیارکی با قطر تنها ۱۷ متر وارد جو زمین شده و بر فراز آسمان روسیه از هم پاشید. هرچند این شیء به شکل کامل به زمین برخورد نکرد اما انفجار آن باعث مصدومیت بیش از ۱۰۰۰ نفر شد و همین نشانگر قدرت مخرب این اجرام آسمانی است.

سیارک 2002 NN4 به این زودی‌ها دوباره در کنار زمین ظاهر نخواهد شد و علاقمندان به علوم فضایی برای رصد دوباره آن در این حوالی باید تا سال ۲۰۲۹ منتظر بمانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ala
    ala | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

    الله اکبر

مطالب پیشنهادی