ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به کنترل دیابت نوع یک

محققان و پزشکان دانشگاه علم و سلامت اورگن ایالات متحده روشی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که به بیماران مبتلا به دیابت نوع یک برای کنترل میزان گلوکز کمک می‌کند. افرادی که به دیابت ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

محققان و پزشکان دانشگاه علم و سلامت اورگن ایالات متحده روشی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که به بیماران مبتلا به دیابت نوع یک برای کنترل میزان گلوکز کمک می‌کند.

افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند توانایی تولید انسولین کافی را ندارند و به همین دلیل مجبور به استفاده روزانه انسولین از طریق پمپ یا تزریق هستند.

به گفته محققان الگوریتم‌های توسعه داده شده، بر اساس شبیه‌سازی‌های ریاضی توصیه‌هایی را ارائه می‌کنند که بسیار نزدیک به توصیه‌های متخصصان غدد است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که افراد مبتلا به دیابت معمولا هر ۳ تا ۶ ماه یکبار به متخصص مراجعه می‌کنند و در طول این مدت ممکن است به دلیل کاهش یا افزایش بیش از حد گلوکز با عواقب خطرناکی روبرو شوند.

به گزارش مدیکال اکسپرس داده‌های مورد نیاز برای الگوریتم توسعه داده شده توسط محققان بر اساس اطلاعات سیستم‌های پایش دائمی گلوکز و نیز قلم‌های بی‌سیم انسولین تنظیم شده است. به گفته محققان، پیشنهادهای الگوریتم در کنار اپلیکیشن گوشی‌های موبایل DailyDose در ۶۷.۹ درصد موارد با نسخه‌های پزشکان همخوانی دارد. پزشکان همچنین اعلام کرده‌اند که ۹۹ درصد از توصیه‌های الگوریتم مورد بحث برای بیماران مورد آزمایش ایمن بوده‌اند.

دیابت نوع یک

پژوهش اخیر شامل نظارت ۴ هفته‌ای بر ۱۶ فرد مبتلا به دیابت نوع یک بوده و مشخص کرده که از این طریق می‌توان به کاهش مشکل کمبود قند خون کمک کرد. مشکل کاهش قند خود حتی می‌تواند منجر به کما یا مرگ بیماران شود.

موتور الگوریتم مورد بحث در همکاری محققان مرکز بهداشت دیابت دانشگاه علم و سلامت اورگن با آزمایشگاه هوش مصنوعی برای سیستم‌های پزشکی توسعه یافته است. به گفته نویسنده ارشد این پژوهش، تاکنون الگوریتم‌های دیگری نیز با کاربرد مشابه توسعه یافته‌اند اما تعداد اندکی از آنها بر مطالعات بالینی مبتنی بوده‌اند و علاوه بر این در بیشتر پژوهش‌های دیگر، نتایج به دست آمده از الگوریتم‌ها با توصیه‌های پزشکان مقایسه نشده است.

محققان در سال‌های آتی قصد دارند آزمایش‌های بین ۸ تا ۱۲ هفته‌ای را انجام دهند و نتایج DailyDose را با دیگر استراتژی‌های درمان مبتنی بر انسولین (از جمله ارسال خودکار انسولین) مقایسه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی