ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اختلال در گیت هاپ
تکنولوژی

گیت هاب اصطلاحات «مستر» و «اسلیو» را به خاطر ارجاع به برده‌داری حذف می‌کند

مدیرعامل گیت هاب اخیرا اعلام کرده که این شرکت بدنبال جایگزینی اصطلاح «مستر» با کلمات خنثی مانند «اصلی» است تا از هرگونه ارجاع به برده‌داری جلوگیری کند. این پرتال میزبان کد یکی از جدیدترین شرکت‌های ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۰

مدیرعامل گیت هاب اخیرا اعلام کرده که این شرکت بدنبال جایگزینی اصطلاح «مستر» با کلمات خنثی مانند «اصلی» است تا از هرگونه ارجاع به برده‌داری جلوگیری کند.

این پرتال میزبان کد یکی از جدیدترین شرکت‌های فناوری و پروژه‌های متن باز است که با حذف عبارت‌هایی که می‌تواند به عنوان یک توهین در میان توسعه‌دهندگان سیاه‌پوست تلقی شود، حمایت خود را از آن‌ها نشان دهد. گیت هاب قصد دارد مستر را با کلمات دیگری مانند «اصلی/پیش‌فرض/اولیه» و اسلیو را با کلمه‌ای مانند «ثانویه» جایگزین کند.

علاوه بر کلمات مستر و اسلیو (به معنی ارباب و برده)، گیت هاب قصد دارد بجای «بلک لیست» و «وایت لیست» به ترتیب از عبارت‌های «لیست مجاز» و «لیست انکار/محروم» استفاده کند. در میان فعالان این نگرانی وجود دارد که استفاده از چنین اصطلاحاتی، باعث تداوم تفکر نژادپرستانه شود. اساتید و فعالان دانشگاهی در ژورنالی در سال ۲۰۱۸ نوشته بودند:

«چنین اصطلاحاتی نه تنها نشانگر فرهنگ نژادپرستانه است، بلکه آن را تقویت می‌کند و قانونی و جاودانه نشان می‌دهد.»

با مرگ «جورج فلوید» و شروع اعتراضات «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» در سراسر ایالات متحده آمریکا، جامعه فناوری تلاش برای حذف کلمات نامناسب از سورس کد، برنامه‌های نرم افزاری و سرویس‌های آنلاین را شروع کرد.

گیت هاب

سیستم عامل اندروید، زبان برنامه‌نویسی «گو»، کتابخانه «PHPUnit» و ابزار دانلود فایل «Curl» اعلام کرده‌اند که قصد دارند کلمات وایت لیست و بلک لیست را با عبارت‌های خنثی جایگزین کنند. پلتفرم مدیریت فایل «OpenZFS» نیز کلمات مستر/اسلیو را با عبارت‌های دیگر جایگزین کرده است.

«گابریل ساپو»، مهندس نرم افزار در «لینکدین» نیز در توییتر اعلام کرده که در حال تلاش برای ثبت درخواستی جهت بروزرسانی و حذف بسیاری از عبارت‌های نژادپرستانه در کتابخانه‌های داخلی مایکروسافت است. بسیاری از پروژه‌ها، سورس کد خود را توسط نرم افزار «گیت» یا پورتال آنلاین گیت هاب مدیریت می‌کنند.

گیت و گیت هاب به صورت پیش فرض از کلمه اسلیو در مخزن سورس کد استفاده می‌کنند. توسعه‌دهندگان از نسخه مستر یک انشعاب برای خلق نسخه‌های ثانویه می‌گیرند، کد خود را به این نسخه پیش فرض اضافه می‌کنند و سپس تغییرات را دوباره درون مستر ادغام می‌کنند. در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های متن باز در حال تغییر نام مخزن پیش فرض گیت خود از مستر به کلمات دیگری مانند اصلی، پیش فرض، اولیه یا ریشه هستند.

بسیاری از نرم افزارها مانند «OpenSSL»، برنامه اتوماسیون «Ansible»، «پاورشل» مایکروسافت، کتابخانه جاوا اسکریپت «P5.js» بدنبال تغییر نام پیش فرض مخزن سورس کد خود هستند تا با حذف کلمات نژادپرستانه به نوعی حمایت خود از جنبش زندگی سیاه‌پوستان مهم است را نشان دهند.

در حالی که گیت هنوز رسما اعلام نکرده مستر را با کلمه دیگری جایگزین می‌کند، گیت هاب تصمیم به انجام چنین کاری گرفته است. روز جمعه یکی از توسعه‌دهندگان کروم به نام «Una Kravets» در توییتر اعلام کرد که پروژه کروم نیز تغییر کلمه مستر به اصلی را مدنظر دارد. این مهندس از گیت هاب درخواسته کرد که گوگل را همراهی کند که مدیرعامل این کمپانی، از چنین اقدامی خبر داد.

گیت هاب با این اقدام خود قصد دارد کلمات نژادپرستانه را از میلیون‌ها پروژه حذف کند و به چنین اقدامی مشروعیت ببخشد. بد نیست بدانید این اولین باری نیست که شرکت‌ها بدنبال حذف کلمات نژادپرستانه هستند چرا که در سال ۲۰۱۴ سیستم مدیریت محتوای «دروپال» تصمیم به جایگزینی کلمات «master/slave» با «primary/replica» گرفت.

این اقدام دروپال توسط زبان برنامه‌نویسی «پایتون»، کرومیوم، کامپایلر «Roslyn .NET» مایکروسافت، «PostgreSQL» و دیتابیس سیستم‌های «ردیت» دنبال شد. با وجود این تلاش‌ها، در سال‌های اخیر کلمات نژادپرستانه از دنیای برنامه نویسی و فناوری حذف نشده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

    it's so ridiculous

  • Tyler
    Tyler | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

    این مسخره بازی چیه دیگه
    فردا شنل بتمن هم صورتی میکنن!!

  • آریا
    آریا | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

    دیگه شورش رو در آوردن ? ? ? ? ?

مطالب پیشنهادی