ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

منشا اولین انفجار سریع رادیویی در کهکشان راه شیری کشف شد

«انفجار رادیویی سریع» (FRB) یکی از رازهای جهان است که با کشف منشا یکی از آن‌ها در کهکشان راه شیری، به شناسایی آن‌ها نزدیک‌تر شده‌ایم. اخترشناسان توانسته‌اند مکان اولین FRB در کهکشان راه‌شیری را شناسایی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

«انفجار رادیویی سریع» (FRB) یکی از رازهای جهان است که با کشف منشا یکی از آن‌ها در کهکشان راه شیری، به شناسایی آن‌ها نزدیک‌تر شده‌ایم.

اخترشناسان توانسته‌اند مکان اولین FRB در کهکشان راه‌شیری را شناسایی کنند. این انفجار رادیویی سریع مربوط به مگنتار SGR1935+2154 می‌شود که ۳۲,۶۱۶ سال نوری از زمین فاصله دارد. مگنتار نوعی ستاره نوترونی است که میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی دارد.

در حالی که این ستاره نوترونی فاصله زیادی تا زمین دارد، نسبت به مگنتار بعدی که در فاصله ۴۹۰ میلیون سال نوری و در کهکشان دیگری قرار دارد، بسیار به ما نزدیک‌تر است. این انفجار برای اولین بار نزدیک به دو ماه پیش شناسایی شد. در تشخیص این انفجار از ماهواره‌ها و تلسکوپ رادیویی زمینی استفاده شد و کانادا و ایالات متحده آمریکا در آن نقش داشتند.

کشف اخیر می‌تواند اطلاعات بسیار بیشتری پیرامون طبیعت این انفجارها در اختیار دانشمندان قرار دهد. نزدیکی این انفجارها به زمین امکان شناسایی آن‌ها در سایر طول موج‌ها مانند پرتو ایکس را ممکن می‌کند. علاوه بر این می‌توان علت آن‌ها را نیز متوجه شد، شاید دلیل این انفجارهای رادیویی سریع مربوط به میدان‌های مغناطیسی باشد، البته این احتمال وجود دارد که بخشی درون این ستاره‌ نوترونی باعث انتشار این سیگنال‌ها شود.

انفجار رادیویی سریع

با وجود کشف اخیر همچنان ناشناخته‌های زیادی پیرامون انفجارهای رادیویی سریع وجود دارد. هنوز نمی‌دانیم چرا این انفجارها نسبت سایر انفجارها انرژی بیشتری دارند و همچنین چرا الگوی آن‌ها با آنچه از ستاره‌های نوترونی انتظار داریم، متفاوت است. با وجود این موارد، اخترشناسان با شناسایی منشا اولین انفجار سریع رادیویی در کهکشان راه شیری احتمالا به پاسخ بسیاری از سوالات پیرامون FRB و همچنین جهان دست پیدا خواهند کرد.

چند روز پیش نیز محققان متوجه این موضوع شده بودند که انفجارها یک سیکل  تکراری را طی می‌کنند و با یک الگوی تکرارشونده ۱۵۷ روزه روبه‌رو هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی