ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آخرین آمارها از عملکرد همراه اول؛ از گزارش درآمد تا هدف سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها

همراه اول در مجمع سالیانه این اپراتور اعلام کرد که آنها در سال گذشته در تمام زمینه‌های فروش و مالی به رشد خوبی دست یافته‌اند و درآمد اصلی این شرکت رقم ۱۸ هزار و ۱۲۰ ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۸

همراه اول در مجمع سالیانه این اپراتور اعلام کرد که آنها در سال گذشته در تمام زمینه‌های فروش و مالی به رشد خوبی دست یافته‌اند و درآمد اصلی این شرکت رقم ۱۸ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

«مهدی اخوان بهابادی»، مدیرعامل همراه اول اعلام کرد که سود خالص این اپراتور در سال ۹۸ به ۳۶۰۵ میلیارد تومان رسیده است. در این مجمع همچنین تصویب شد که سود به ازای هر سهم ۱۵۶۵ ریال تقسیم شود. در ادامه مروری داریم بر آمارها و برنامه‌هایی که از سوی مدیرعامل همراه اول اعلام شد.

آمارهای مالی

به گفته بهابادی  درآمد کل همراه اول در سال ۹۸ مبلغ ۱۸ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان در شرکت اصلی بوده که بیانگر ۲۳ درصد رشد نسبت به سال قبل است. همچنین روند رشد سود خالص سال ۹۷ مبلغ ۳۴۲۲ میلیارد تومان سود بوده که در سال ۹۸ به ۳۶۰۵ میلیارد تومان رسیده است. در زمینه میزان رشد درآمد از طریق دیتا نیز بهابادی می‌گوید:

«۸۸۱۳ میلیارد تومان درآمد مجموعه همراه اول از حوزه دیتا بوده و که به تفکیک ۶۸۸۴ میلیارد تومان این درآمد از طریق مشترکین دائمی و مشترکین اعتباری ۹۲۰۰ میلیارد تومان اخذ شده است. همچنین مبین نت ۱۴۲ میلیارد تومان درآمد را برای همراه اول محقق کرده است. درآمد خالص وس حدود ۳۱۵ میلیارد تومان بوده و دفاتر خدماتی ۸۹ میلیارد تومان و درآمد از طریق فروش مودم نیز ۳۱ میلیارد تومان بوده است.»

او می‌گوید ارزش بازار همراه اول در سال گذشته در بورس ۱۸۸۵۵ میلیارد تومان بوده و امروز ۷۰ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان است که بیانگر ۲۷۷ درصد رشد است: «در بازار سرمایه با توجه به تصمیم هیات مدیره محترم در سال جاری ورود شرکتهای زیرمجموعه همراه اول به بازار بورس خواهیم بود. شرکت‌های مذکور شناسایی شدند و فرایند ورودشان به بورس در حال پیگیری است.»

آمار مشترکین و خدمات به آنها

به گفته بهابادی این اپراتور در سال گذشته توانسته به آمار ۹۰ میلیون و ۲۴۰ هزار مشترک برسد که از این آمار حدود ۲۰ میلیون مشترک دائمی هستند و ۶۹ میلیون مشترک اعتباری. او می‌گوید در سال گذشته در عرض یک ماه توانستند به رکورد جذب ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک جدید برسند. به گفته بهابادی همراه اول حالا حدود ۶۰ درصد بازار درآمدی در بین اپراتورها را در اختیار دارد و ۳۳ میلیون و ۹۱۰ هزار مصرف‌کننده دیتا در بین مشتریانش دیده می‌شود که از این آمار نیز ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جزو کاربران 4G به حساب می‌آیند: «در حوزه دیتا در سال ۹۸ نزدیک به ۸ میلیون (به طور دقیق ۷.۹ میلیون) مشترک جدید جذب کردیم و از همه اهداف پیش‌بینی شده خود در حوزه مکالمه و دیتا و رومینگ و دیگر موارد گذر کردیم.»

به گفته بهابادی آنها ۱۹ میلیون مشترک در اپلیکیشن همراه من دارند که ماهانه ۱۲۰ میلیون تراکنش در ماه ایجاد می‌کنند و ۱۲ میلیون از این آمار جزو اعضای باشگاه مشتریان  همراه اول هستند. همچنین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تماس در ماه توسط مشترکین این اپراتور برقرار می‌شود.

آنطور که بهابادی در گزارش سالیانه مجمع می‌گوید خدمات حضوری همراه اول در سراسر ایران در ۱۲ هزار و ۹۶۶ نقطه انجام می‌شود و در ماه تقریبا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار خدمت به مشترکین توسط این مراکز و دیگر کانال‌ها صورت می‌گیرد.

سه حوزه فعالیت همراه اول

اخوان بهابادی می‌گوید که در سند چشم اندازی که قبلا در همراه اول شکل گرفته آنها به دنبال تحقق رویای دیجیتال هستند و امید دارند تا جزو رهبران بازار ICT منطقه بشوند و به توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال کشور کمک کنند. او می‌گوید آنها در سال جدید ۳ حوزه فعالیت را برای همراه اول در نظر گرفته‌اند: «بخش اول Core Business است که شامل مکالمه صوتی، SMS، دیتا و سرویس‌های دیجیتالی است. حوزه دوم، Near Core است که کسب‌وکار مستقیم و اصلی همراه اول تلقی نمی‌شوند اما به ما نزدیک هستند و ما در حال ورود به آن‌ها هستیم.»

او اعلام می‌کند که در بخش Near Core، آنها قصد ارائه خدمات مدیریت شده در حوزه ICT را دارند: «می‌توانیم به شرکت‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند سرویس‌های با کیفیت و با هزینه مناسب و با پایداری کامل ارائه کنیم. خدماتی نظیر اینترنت اشیا، خدمات سازمانی و امنیتی و همچنین خدمات ابری در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند.» بهابادی می‌گوید در این بخش ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که منجر به یک درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی برای آنها بشود.

سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها

حوزه سوم فعالیتی همراه اول برای رسیدن به رویای تحقق دیجیتال در کشور، حوزه Beyond Core نام دارد که در راستای تبدیل شدن این اپراتور به یک VC است. بهابادی می‌گوید که آنها می‌خواهند با سرمایه‌گذاری روی استارتاپ ها روی مواردی که از پیش تعیین شده (مانند حوزه‌های خدماتی، مالی، سفر،سلامت،آموزش و غیره) بیشتر و بیشتر وارد اکوسیستم استارتاپی کشور شوند. او دلیل ورود و تمرکز همراه اول و تعیین کردن یک سرمایه هزار میلیارد تومانی برای این کار را اینطور تشریح می‌کند:

«این درست است که با ما کسب‌وکار سنتی و اصلی همراه اول خود درآمد کافی را داریم ولی اگر به این کسب‌وکارهای نوین و بازار وارد نشویم، ممکن است در آینده نه‌چندان دور ویژگی رقابت پذیری خودمان را از دست بدهیم. نیاز است که در شرکت‌های چابک حوزه‌های مشخص شده ورود پیدا کنیم تا هم حفظ سودآوری داشته باشیم و هم تنوع درآمدی کسب کنیم. در این میان قطعا یک سری استارتاپ شکست می‌خورند ولی رشدهایی که برخی از آنها می‌کنند آنچنان بالاست که جبران شکست بقیه تیم‌ها را انجام می‌دهد. برآورد ما این است که سرمایه‌ درنظر گرفته شده برای اینکار در آینده ۳.۶ برابر شود.»

بهابادی با اشاره به ایجاد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول ماموریت این مرکز را شناسایی نیازمندی‌های سخت افزاری همراه اول می‌داند و می‌گوید آنها قصد دارند با شناسایی این نیازها، تولیدات بومی را در این راستا افزایش دهند تا جهش تولید ملی نیز صورت بگیرد:

«در راستای کاهش وابستگی به محصولات خارجی این کار را می‌کنیم و قصد داریم محصولات استراتژیک را بویم‌سازی کنیم. همچنین این مجموعه ماموریت دارد تا فناوری‌های جدید را به طور آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار دهد و با ارائه گزارش به همراه اول، ما بررسی نیم تا این فناوری‌ها را به طور گسترده استفاده کنیم یا نه.»

اخوان بهابادی با اشاره به تاسیس مجموعه دیگری به نام شرکت همراه کسب و کارهای هوشمند نیز ماموریت آن را در حوزه E Business تعریف می‌کند: «این مجموعه ماموریت دارد تا با سرلوحه قرار دادن رضایت مشتری به دنبال خلق کسب‌وکارهای باشد که زندگی دیجیتال را راحت‌تر سازد و باعث نوآوری در سطح ملی و جهانی شود.»

او می‌گوید خدمات متوعی نظیر شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان، چند رسانه‌ای، آموزش مجازی، خدمات مبتنی بر پرداخت، حمل و نقل، بازی و سرگرمی، سفر و گردشگری و بسیاری موارد دیگر در این دسته قرار می‌گیرند و برنامه همراه اول این است که با توسعه این سرویس‌ها بتوانند در فضای دیجیتال کشور سهم بیشتری را داشته باشند.

سال سخت ۹۸

«مهدی اخوان بهابادی» در سخنرانی تفصیلی خود در این نشست اعلام کرد که سال گذشته سال سختی برای همه بازیگران تجاری بوده، او با اشاره به سیلی که در فروردین سال گذشته رخ داد و کرونایی که سال ۹۸ با آن تمام شد، سال ۹۸ را در کنار تحریم‌های ظالمانه، سال پر از فراز و نشیب خواند که در آن همراه اول سعی کرده تا هم به مسئولیت‌های اجتماعی خود و هم سایر وظایف اصلی‌اش پایبند باشد. به گفته بهابادی آنها در ایام کرونا تماس رایگان را برای ۶۰ هزار به‌ورز ایجاد کردند و در خصوص ساخت بیمارستان سیار نیز مبلغ سی میلیارد ریال کمک مالی انجام دادند.

بهابادی با ذکر این نکته که حدود ۷۰ درصد گزارشی که امروز ارائه می‌کنیم برای زحمات مهندس «حمید فرهنگ»، مدیرعامل سابق همراه اول است، تاکید کرد که اقدامات آنها در ایام کرونا صرفا در حوزه بهداشت نبوده است. به طور مثال آنها به ۴۵۰ هزار معلم بسته‌های اینترنت رایگان اهدا کردند که ارزش این بسته تقریبا ۳۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

آمارها از پلتفرم «شاد»

همچنین او با اشاره به پلتفرم شاد که برای روزهای آموزش از راه دور دانش آموزان بوده به ارائه آمارهایی از این شبکه آموزشی مخصوص دانش آموزان که با همراهی وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شده پرداخت:

«بیش از ۱۴۷ هزار مدرسه به این شبکه متصل شدند و ۱۲ میلیون دانش آموز در این شبکه فعالیت دارند و قریب ۶۵۰ هزار معلم و ۱۲۴ هزار مدیر مدارس نیز از اعضای شاد هستند. دانش آموزان به طور میانگین روزانه ۴۱ دقیقه از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و بیش از ۷ میلیون کاربر فعال روزانه داخل اپلیکیشن شاد داشتیم. در نسخه وب هم تقریبا دو میلیون کاربر داریم که در مجموع باید گفت روزانه ۹ میلیون نفر از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند.»

او تاکید دارد که موضوع کرونا باعث شد بسیاری از برنامه‌هایی که قرار بود تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسند، در عرض یکی دو ماه به مرحله نهایی خود رسیدند چرا که نیاز اجرایی شدن آنها بیش از پیش حس شد: «همکاران ما در ایام تعطیلات به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز و در هفت روز هفته مشغول به توسعه سیستم بودند تا بتوانیم خدمات درستی را به مردم ارائه دهیم.»

اینترنت همراه اول در روستاها

بهبادی با تاکید بر اینکه صد درصد شهرهای کشور تحت پوشش نسل سه و چهار اینترنت همراه اول هستند می‌گوید که آنها به دنبال توسعه این موارد در روستاها هستند و آمار روستاهای ایران و دسترسی‌شان به اینترنت همراه اول را چنین برمی‌شمارد: «تقریبا ۴۵ هزار روستا مجهز به اینترنت نسل دوم هستند و کاربران ۵۷۰۰ روستا نیز به 3G وصل می‌شوند. بیش از ۴۷۰۰ روستا نیز تحت پوشش 4G قرار دارند و در سال جدید برنامه توسعه 4.5G را نیز در دستور کار داریم. همچنین در سال جاری بیش از ۱۰ هزار سایت نسل ۴ را فیبر نوری متصل کرده‌ایم.»

در سال گذشته همراه اول کاربران روزانه بیش از ۱۱ پتابایت مصرف دیتا داشته‌اند: «در حوزه دیتا در کل سال ۹۸ مصرف ۲۱۲۳ پتابایتی رقم خورده که ۱.۶۳ برابر رشد نسبت به سال گذشته داشته است.»

سایر آمارها

به گفته بهابادی آنها ۲۰۶۰ پرسنل به طور مستقیم در خود همراه اول دارند و در کل مجموعه گروه همراه اول نیز با ۴۳۸۶ همکاری می‌کنند: «۹۸ درصد این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. میانگین سنی نیروهای  همراه اول طی سالیان گذشته در حال کاهش است و الان میانگین سنی ۴۰ سال است و ترکیب نیروی انسانی از نظر جنسیتی ۵۹ درصد آقایان هستند و ۴۱ درصد بانوان.»

او همچنین می‌گوید که همراه اول در حوزه محیط زیست نیز با باغ گیاهشناسی تفاهمنامه‌ای داشته که آن را تمدید کرده و در همین حوزه محیط زیست برای مشکل آب شربی شهر آبادان نیز تامین آب شیرین کن را در همراه اول مد نظر قرار داده‌اند تا رسالت خود را در تمام زمینه‌ها پررنگ سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Riza
    Riza | ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

    از هر لحاظ افتضاح، سرعت اینترنتشم فکنم تا 2050 هم حل نشه.. ????

مطالب پیشنهادی