ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبیه ساز اندروید
تکنولوژی

جعبه ابزار: بهترین نرم‌افزارهای شبیه‌ساز اندروید در سال 2022

در جعبه ابزار این هفته بهترین امولاتورها برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های اندروید روی ویندوز و مک را معرفی می‌کنیم.

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۴ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

امروزه اجرای اپلیکیشن‌های اندروید دیگر تنها محدود به گوشی‌ها و تبلت‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل نیست و تقریباً می‌توان با اغلب دستگاه‌ها اقدام به اجرای برنامه‌های آن کرد. امولاتورهای اندروید یکی از راهکارهای محبوب و بدون دردسر برای اجرای اپ‌ها و بازی‌های اندرویدی روی کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز و مک اواس هستند که امکانات متنوعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. در مطلب پیش‌رو به معرفی بهترین شبیه ساز اندروید برای دسکتاپ و بررسی مزایا و معایب هرکدام خواهیم پرداخت.

بهترین شبیه ساز اندروید

امولاتورهای مختلف برای اجرای اپلیکیشن‌های اندروید روی کامپیوتر توسعه یافته‌اند که هرکدام از آن‌ها روی زمینه خاصی تمرکز دارند. برای مثل برخی از این امولاتورها توجه ویژه‌ای روی ارائه قابلیت‌های مرتبط با بازی دارند؛ در‌نتیجه ممکن است محیط پر زرق و برق آن‌ها برای همه کاربران چندان خوشایند نباشد. به همین دلیل انتخاب بهترین شبیه ساز اندروید بدون در نظر گرفتن نیازهای کاربر، غیرممکن است؛ اما شما می‌توانید با امتحان کردن موارد اشاره شده در ادامه مطلب، امولاتور دلخواه خود را پیدا کنید.



۱. امولاتور اندروید BlueStacks

احتمالاً تاکنون نام برنامه BlueStacks به گوشتان خورده است. بسیاری از افراد لقب بهترین شبیه ساز اندروید برای بازی را به این برنامه داده‌اند و از محبوبیت بالایی در نزد کاربران برخوردار است. خوشبختانه در کنار نسخه مخصوص ویندوز، شاهد انتشار آن برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مبتنی بر مک اواس نیز هستیم و دارندگان محصولات اپل هم می‌توانند از امکانات آن بهره ببرند. همچنین قابلیت‌های جانبی بسیاری برای بهبود تجربه بازی‌های موبایل در کامپیوتر داخل این امولاتور به چشم می‌خورد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار BlueStacks، ابزار Keymapping است که به کاربر اجازه می‌دهد کلیدهای مختلف را برای عملکردهای گوناگون در بازی‌ها شخصی‌سازی کند. امکان اجرای همزمان چندین امولاتور در کنار هم نیز به لطف این برنامه وجود دارد و می‌توان چند بازی را به شکل یکجا تجربه کرد؛ اگرچه برای بهره‌مندی از این ویژگی به پردازنده و حافظه رم نسبتاً قدرتمندی نیاز خواهید داشت. حالت‌هایی هم مثل Eco Mode در آن قرار گرفته است که امکان کاهش اشغال منابع سیستمی را می‌دهد تا حتی بتوان سنگین‌ترین بازی‌های اندروید را روی کامپیوترهای ضعیف اجرا نمود.

اما برنامه BlueStacks ایرادات اساسی هم دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها، انبوهی از تبلیغ افزارها و بازی‌های فریمیوم از پیش نصب شده روی آن است که راه چندانی هم برای خلاصی از دست آن‌ها وجود ندارد. همین مسئله موجب شده است تا اجرای امولاتور روی سیستم‌های قدیمی حتی در حالت عادی هم کمی کند به نظر برسد. البته توسعه‌دهندگان وعده داده‌اند که این مشکل در نسخه‌های اخیر بهبود یافته است. شایان ذکر است که این نرم افزار در دو نسخه رایگان و پولی در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد و در صورت نیاز می‌توانید نسخه کرک شده آن را هم از سایت‌های غیر رسمی دریافت کنید.

دانلود برنامه شبیه ساز اندروید BlueStacks

۲. نرم افزار NoxPlayer

یکی دیگر از بهترین شبیه ساز های اندروید، برنامه NoxPlayer است که توانسته است با برقراری تعادل میان امکانات مناسب برای بازی و رابط کاربری ساده، محبوبیت قابل قبولی در نزد کاربران بدست آورد. آخرین نسخه از این نرم افزار قادر است تا اندروید ۹ را به شکل بتا روی کامپیوتر اجرا نماید و از پایداری مناسبی هم در این زمینه برخوردار است. فرایند نصب آن هم در مقایسه با رقبا نسبتاً آسان‌تر است؛ اگرچه توصیه می‌شود هنگام نصب از حذف گزینه‌های اختیاری اطمینان کسب کنید.

اغلب قابلیت‌های کاربردی بلواستکس در نرم افزار NoxPlayer هم به چشم می‌خورد که از میان آن‌ها می‌توان به ابزار تغییر عملکرد کلیدها اشاره نمود. همچنین کاربران می‌توانند در صورت علاقه، به امکانات متنوعی از طریق نوار ابزار برنامه دسترسی داشته باشند که شامل ثبت اسکرین شات، ضبط ویدئو و... می‌شود. با‌این‌حال نسخه اصلی (Stable) این برنامه هنوز مبتنی بر اندروید ۷ است و مشخص نیست که توسعه‌دهندگان در چه زمانی به‌صورت کامل به اندروید ۹ مهاجرت خواهند کرد. خبر خوش این است که نسخه مخصوص مک این امولاتور هم به رایگان در دسترس قرار دارد و از فروشگاه گوگل پلی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

دانلود برنامه شبیه ساز اندروید NoxPlayer

۳. شبیه ساز اندروید GameLoop

امولاتور GameLoop در رتبه دوم لیست بهترین شبیه ساز اندروید برای بازی پس از بلواستکس قرار دارد که به شکل تخصصی روی اجرای روان و بدون نقص بازی‌های اندروید روی کامپیوتر تمرکز دارد. حتی شرکت Tencent این امولاتور را به‌عنوان شبیه ساز اصلی برای اجرای کال آو دیوتی موبایل روی ویندوز معرفی کرده است؛ اگرچه این مسئله چندان دور از ذهن نیست، زیرا در مالکیت همان شرکت قرار دارد.

متأسفانه نرم افزار GameLoop از گوگل پلی پشتیبانی نمی‌کند؛ اگرچه امکان دانلود امکانات مورد نیاز جهت اجرای گوگل پلی روی آن وجود دارد. با‌این‌حال امولاتور مذکور از پایداری کمتری در مقایسه با رقبای خود برخوردار است و برخی اوقات نصب بازی‌ها در آن با دردسر فراوان همراه می‌شود. همچنین نباید فراموش کرد که این امولاتور بیشتر برای بازی طراحی شده است؛ در‌نتیجه اگر به‌دنبال اجرای برنامه‌های اندروید روی کامپیوتر خود هستید، بهتر است سایر گزینه‌های اشاره شده در این لیست را امتحان کنید.

دانلود برنامه شبیه ساز اندروید GameLoop

۴. نرم افزار AndY

برنامه AndY یکی دیگر از بهترین شبیه ساز های اندروید برای کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز و مک اواس است که به دلیل فرایند نصب دشوار،‌ محبوبیت کمتری در میان کاربران دارد. ناگفته نماند که حجم آن هم در مقایسه با رقبا نسبتاً بیشتر است و حدود ۳ گیگابایت فضا را اشغال می‌کند. همچنین در صورت انتخاب نصب گزینه‌های اضافی، این مقدار به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد. این امولاتور مبتنی بر نرم افزار ماشین مجازی VMWare است و امکانات متعددی در زمینه بازی مثل پشتیبانی از کنترلرهای ایکس باکس و پلی استیشن در کنار تبدیل صفحه نمایش گوشی به کنترلر را در اختیار علاقه‌مندان به تجربه بازی‌های موبایل روی کامپیوتر می‌گذارد.

یادگیری محیط و قابلیت‌های نرم افزار AndY هم کمی دشوار و زمان‌بر است؛ اما نباید فراموش کنیم که ویژگی‌های قرار گرفته در آن در مقایسه با سایر عناوین اشاره شده در این لیست، بسیار گسترده‌تر است. برای مثال می‌توان اقدام به روت‌کردن ماشین مجازی اندروید کرد و به برخی امکانات اختصاصی که تنها با روت ارائه می‌شوند، دسترسی داشت. به‌طور کلی اگر تا‌به‌حال تجربه استفاده از امولاتورهای اندروید روی کامپیوتر را نداشته‌اید، بهتر است به‌سراغ AndY نروید؛ اما اگر تجربه قبلی در این زمینه دارید، امتحان کرد امولاتور مذکور را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پشتیبانی از گوگل پلی، ذخیره کردن ابری فایل‌ها و تغییر عملکرد کلیدها از دیگر نقاط قوت آن به شمار می‌روند.

دانلود برنامه شبیه ساز اندروید AndY

۵. شبیه ساز اندروید MuMu Player

برنامه MuMu Player یکی از امولاتورهای نسبتاً جدید اندروید محسوب می‌شود؛ اما با‌این‌حال توانسته است مسیر خود را به لیست بهترین شبیه ساز های اندروید برای بازی پیدا کند. همان‌طور که از نام این امولاتور مشخص است، تمرکز توسعه‌دهندگان روی ارائه امکانات مرتبط با تجربه بازی‌های موبایل روی کامپیوتر قرار داشته است و برای ارائه بهترین عملکرد، قادر است قابلیت مجازی‌سازی پردازنده را فعال کند. ویژگی مذکور روی پردازنده‌های هر دو شرکت اینتل و AMD قابل استفاده است و از گرافیک مجتمع پردازنده هم به خوبی پشتیبانی می‌نماید.

گوگل پلی به شکل پیش‌فرض روی نرم افزار MuMu Player ارائه نمی‌شود؛ اما با کشیدن و رها کردن فایل APK برنامه‌های مختلف، از جمله خود گوگل پلی، به داخل آن به‌راحتی می‌توانید فرایند نصب را آغاز کنید. نسخه اصلی و پایدار این امولاتور از اندروید ۶ بهره می‌برد؛ اما علاقه‌مندان می‌توانند به‌سراغ نسخه‌های آزمایشی با اندروید ۹ و ۱۱ نیز بروند. یک نسخه سبک‌تر از نرم افزار مذکور تحت عنوان MuMu Nebula هم منتشر شده است که عملکرد بهتری را در کامپیوترهای قدیمی با سخت افزار ضعیف ارائه می‌کند. پشتیبانی از گیم‌پد جانبی و ضبط ویدئو از صفحه نمایش را هم باید به لیست امکانات برنامه افزود.

دانلود برنامه شبیه ساز اندروید MuMu Player

۶. شبیه ساز اندروید روی ویندوز 11

احتمالاً می‌دانید که مایکروسافت قابلیت اجرای برنامه‌های اندروید را به‌صورت داخلی در ویندوز 11 تعبیه کرده است. به‌لطف این قابلیت دیگر نیازی به نرم افزارهای جانبی برای تجربه اپلیکیشن‌ها یا بازی‌های محبوب اندرویدی خود روی ویندوز نخواهید داشت؛ اگرچه برای راه‌اندازی آن باید مراحلی را طی کنید. برای مشاهده نحوه راه‌اندازی قابلیت گفته شده می‌توانید به‌سراغ مطلب آموزشی «چگونه برنامه‌های اندرویدی را روی ویندوز 11 نصب کنیم؟» بروید.

توجه داشته باشید که نصب آخرین آپدیت منتشر شده برای ویندوز جهت استفاده از قابلیت مذکور در کنار فعال بودن قابلیت مجازی‌سازی پرازنده ضروری خواهد بود. همچنین مایکروسافت برخی پیش‌نیازهای سخت افزاری را جهت اجرای برنامه‌های اندروید روی ویندوز 11 در نظر گرفته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حداقل ۸ گیگابایت حافظه رم و حافظه داخلی SSD اشاره کرد.


سؤالات متداول

بهترین شبیه ساز اندروید برای اجرای برنامه‌ها روی کامپیوتر کدام است؟

امولاتور NoxPlayer یکی از بهترین نرم افزارها برای اجرای اپلیکیشن‌های اختصاصی اندروید روی رایانه‌های مبتنی بر ویندوز و مک اواس به شمار می‌رود.

بهترین شبیه ساز اندروید برای بازی کدام است؟

امولاتورهای BlueStacks و GameLoop به‌صورت تخصصی روی اجرای بازی‌های اندروید روی کامپیوتر تمرکز دارند و امکانات گسترده‌ای را در این زمینه ارائه می‌کنند.

بهترین شبیه ساز کامپیوتر برای اندروید چیست؟

برنامه‌های BlueStacks و NoxPlayer به‌ترتیب بهترین گزینه‌ها برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های اندروید روی کامپیوتر هستند. همچنین امولاتور AndY هم امکانات زیادی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

سبک‌ترین شبیه ساز کامپیوتر برای اندروید کدام است؟

امولاتور MuMu Nebula یکی از سبک‌ترین شبیه ساز های اندروید برای کامپیوتر است که جهت اجرای بازی‌های موبایل روی کامپیوترهای قدیمی با سخت افزار ضعیف توسعه یافته است.

این مطلب توسط «امین بیگ‌زاده» نوشته شده و در تاریخ 24 آذر 1401 توسط «امیر امام جمعه» به‌روزرسانی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • میلاد حسینی
    میلاد حسینی | ۱۵ آذر ۱۴۰۰

    سلام خسته نباشید من برنامه بلو استیکس رو نصب کردم نسخه جدیدشو و میام وارد برنامه میشم که میخواد مچ بشه با گوگل مینویسه کمی منتظر بماند بعد یه دقیقه دو باره مینویسه اتصال به گوگل
    windows 10 enterprise

  • saber mogaddam
    saber mogaddam | ۹ آذر ۱۴۰۰

    سلام ببخشید منLDPlayerرو از هر سایتی نصب کردم ولی میگه این نسخه قدیمیه و بیشتر از 50درصد پر نمیشه من باید چکار کنم

  • esi.ghaedi
    esi.ghaedi | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

    با سلام خدمت حضرتعالی
    میخواستم بپرسم ازتون که بهترین نرم افزار شبیه ساز آندروید که واسه ویندوز 32بیتی و رم پایین بدرد بخوره و مرتب هنگ نکنه چیه
    کم حجم و کار راه انداز باشه
    آخه من بلواستکس و یکی دوتای دیگه که نصب کردم کلا سرعت سیستممو میگیره و مرتب هنگ میکنه به هیچ عنوان نمیشه باشون کار کرد و فورا حذفشون کردم/ البته میدونم که ایراد از سیستم منه و همه چیم پایینه ولی اگه برنامه کم حجم و کار راه انداز سراغ دارید بهم بگید

    اگه میشه راهنماییم کنین باتشکر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی