ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

داروی دگزامتازون
علمی

داروی دگزامتازون احتمال مرگ بیماران مبتلا به شکل حاد کووید 19 را کاهش می دهد

طبق آزمایشات بالینی که نتایج آن روز گذشته تحت عنوان «دستاورد عظیم» منتشر شد، داروی استروئیدی دگزامتازون در کاهش خطر مرگ بیماران مبتلا به شکل حاد کووید ۱۹ بسیار موثر واقع شده است. البته این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

طبق آزمایشات بالینی که نتایج آن روز گذشته تحت عنوان «دستاورد عظیم» منتشر شد، داروی استروئیدی دگزامتازون در کاهش خطر مرگ بیماران مبتلا به شکل حاد کووید ۱۹ بسیار موثر واقع شده است. البته این دارو ظاهرا نقشی در بهبود حال بیماران با علائم خفیف کووید ۱۹ نداشته است.

تیمی از محققان با همکاری دانشگاه آکسفورد این داروی ارزان قیمت و بسیار در دسترس را روی بیش از ۲۰۰۰ بیمار کوویدی بد حال آزمایش کردند؛ در این میان، نرخ مرگ بیمارانی که از طریق ونتیلاتور قادر به تنفس بودند بعد از دریافت داروی دگزامتازون در حدود ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد و آمار مرگ در میان بیمارانی که صرفا اکسیژن دریافت می کردند هم بعد از دریافت این دارو ۲۰ درصد پایین آمد.

دگزامتازون نوعی داروی ضد التهاب است که برای درمان طیف وسیعی از واکنش های حساسیتی و همچنین آسم و رماتیسم مفصلی تجویز می شود.

داروی دگزامتازون

طبق گفته محققان آکسفورد مصرف دز روزانه از این داروی استروئیدی یک هشتم بیماران مبتلا به شکل حاد کووید ۱۹ را از مرگ نجات داده و از هر ۲۵ بیماری که به اکسیژن نیاز داشتند نیز یک نفرشان بعد از مصرف این دارو نجات پیدا کرده است.

در این آزمایش یک گروه کنترلی ۴۰۰۰ نفری هم که هیچ دارویی دریافت نمی کردند شرکت داده شد.

دگزامتازون اولین دارویی است که شانس زنده ماندن در میان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را افزایش داده است. پیتر هوربی پروفسور بیماری های عفونی نوظهور در دپارتمان پزشکی Nuffield دانشگاه آکسفورد در این باره گفت:

این نتایج بسیار خوشایند هستند. دگزامتازون داروی ارزانی است و در اغلب داروخانه ها وجود دارد. لذا میتوان آن را بلافاصله برای نجات جان بیماران مبتلا به شکل حاد کووید ۱۹ به کار برد.

گفتنی است نتایج این تحقیق تازه قرار است که در نشریه داوری همتا منتشر شود با این حال محققان بسیار در مورد آن خوشبین هستند.

مت هنکوک وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرده که بیماران در این کشور به زودی دگزامتازون را به عنوان داروی درمانی شان دریافت خواهند کرد. به گفته او بریتانیا ذخیره سازی دگزامتازون را از ماه مارس و بعد از انتشار نتایج اولیه تست آن آغاز کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

    همین چینی های کثیف اولش شایعه درست کردن که کورتون ها کورونا رو تشدید میکنه
    در حالی که الان میبینیم برعکسه و در درمان موثره

    • فراز
      فراز | ۱ تیر ۱۳۹۹

      مطمئن باش قبل از شروع پاندمی چین داروی درمان قطعی و صد در صد کرونا رو داشته و داره

  • ali_mlk
    ali_mlk | ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

    از امروز داروخانه های عزیز کل موجودی این دارو رو تموم شده میکنن و با قیمت خون پدرشون میفروشنش

    • Reza Molodi
      Reza Molodi | ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

      واقعا چرا بعضی از ما مردم، نسبت به هم نوع خودمون اینقدر بی رحم شدیم...

مطالب پیشنهادی