ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

مصونیت در برابر کرونا پس از ابتلا به بیماری مدت زیادی باقی نمی‌ماند

ویروس کرونا بزرگترین بحران کنونی بشر است که تحقیقات زیادی درباره آن صورت می‌گیرد. بر اساس پژوهشی جدید، واکنش سیستم ایمنی بدن که باعث مصونیت افراد در برابر کرونا پس از درمان می‌شود، تنها پس ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

ویروس کرونا بزرگترین بحران کنونی بشر است که تحقیقات زیادی درباره آن صورت می‌گیرد. بر اساس پژوهشی جدید، واکنش سیستم ایمنی بدن که باعث مصونیت افراد در برابر کرونا پس از درمان می‌شود، تنها پس از ۲ تا ۳ ماه ضعیف می‌شود، مخصوصا اگر فرد مبتلا علائمی نداشته باشد.

با وجود این یافته، هنوز نمی‌توان گفت که میزان مصونیت در برابر کرونا برای تمام افراد یکسان است و اینکه ضعیف شدن پاسخ سیستم ایمنی بدن به معنای ابتلای مجدد آن‌ها به بیماری خواهد بود. در حالت کلی هنوز ناشناخته‌های زیادی پیرامون کووید-۱۹ وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به میزان مصونیت بدن در برابر آن و افرادی که بیشترین مقاومت را از خود نشان می‌دهند، اشاره کرد.

با وجود چنین مواردی، محققان پژوهش جدید که در ژورنال «Nature Medicine» به چاپ رسیده، ادعا کرده‌اند که به میزان کافی مدارک برای افزایش نگرانی‌ها دست پیدا کرده‌اند. دانشمندان چینی پیشنهاد کرده‌اند تا زمانی که اطلاعات کافی درباره مصونیت بدن وجود ندارد، فاصله اجتماعی و سایر اقدامات پیشگیرانه ادامه پیدا کنند. در این مقاله عنوان شده:

«قدرت و مدت زمان مصونیت پس از ابتلا به کرونا، مسائل اساسی برای «سپر مصونیت» و تصمیم‌گیری درباره چگونگی و زمان کاهش محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی است.»

در این تحقیق دانشمندان واکنش سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به کرونا را پس از بهبود و همچنین ۲ تا ۳ ماه بعد مورد بررسی قرار دادند که در میان آن‌ها، افراد بدون علائم این بیماری نیز حضور داشتند. در این پژوهش افراد کمی حضور داشتند، ۳۷ بیمار بدون علائم که البته یکی از اولین تحقیقات در این زمینه محسوب می‌شود. هیچ‌کدام از این افراد علائمی نداشته‌اند اما نیمی از آن‌ها با ناهنجاری‌‌های ریوی مواجه شده بودند.

کرونا

در این پژوهش مشخص شده که افراد بدون علائم نسبت به سایر بیماران، مدت زمان بیشتری مواد ژنتیکی ویروس را در بدن خود نگهداری می‌کنند، با این حال همچنان بطور دقیق نمی‌دانیم که این افراد می‌توانند برای مدت زمان بیشتری ناقل باشند یا خیر.

محققان ۳ تا ۴ هفته پس از ابتلای این افراد به بیماری، آنتی‌بادی آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند که مشخص شد افراد بدون علائم نسبت به بیماران دیگر سطح آنتی‌بادی کمتری دارند. علاوه بر این، آن‌ها سیگنال‌های التهابی ایمنی کمتری نیز داشتند. پژوهشگران ۸ هفته پس از مرخص شدن افراد از بیمارستان دوباره سطح آنتی‌بادی را بررسی کردند که مشخص شد با کاهش شدیدی روبه‌رو شده‌اند.

۴۰ درصد افراد بدون علائم فاقد یک نوع از آنتی‌بادی، «IgG» بودند و ۱۳ درصد سایر بیماران نیز با چنین موضوعی مواجه شده‌‌اند. برای مقایسه باید بگوییم بیمارانی که در گذشته به انواع دیگر بیماری‌های ناشی از خانواده ویروس کرونا مبتلا شده بودند تا بیش از دو سال سطح پایدار IgG داشته‌اند.

مهم‌ترین پادتن‌ها برای مبارزه با کرونا، «آنتی‌بادی‌های خنثی کننده» نام دارند. این پادتن در تمام بیماران پس از ۸ هفته وجود داشته اما میزان آن در بیماران بدون علائم به میزان ۸۱ درصد و در سایر بیماران به میزان ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده است. با وجود این مقاله همچنان باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد چرا که پژوهش دیگری نشان داده که حتی سطح پایین آنتی‌بادی خنثی‌کننده نیز می‌تواند بسیار قدرتمند باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ahmad
    Ahmad | ۳۱ خرداد ۱۳۹۹

    این ویروس کوچولو بعد سه ماه هم خسته نشده و هر روز یه شگفتی و سورپرایز رو میکنه
    عقل سلیم میگه یکم باید به نحوه پیدایشش شک کرد
    گرچه خودمم به دست ساز بودنش شک دارم ولی هر روز شکم کمتر و کمتر میشه

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۳۱ خرداد ۱۳۹۹

    البته نقدی که به این تخقیقا وارده اینه که روی همه انتی بادیها تحقیق نشده و‌فقط دو‌انتی بادی که در ازمایشها اونارو‌مدنظر قرار میدن به دلیل صرفه جویی در زمان و‌هزینه تست شده ..

مطالب پیشنهادی