ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شناسایی ماده‌ای که احتمالا سیستم ایمنی را در برابر HIV و کرونا تقویت می‌کند

پژوهشگران در مرکز تحقیقات «Yerkes National Primate» و مرکز واکسن «Emory» برای اولین بار یک ماده کمکی با نام «3M-052» را به نمایش گذاشته‌اند که باعث افزایش مدت زمان مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵

پژوهشگران در مرکز تحقیقات «Yerkes National Primate» و مرکز واکسن «Emory» برای اولین بار یک ماده کمکی با نام «3M-052» را به نمایش گذاشته‌اند که باعث افزایش مدت زمان مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس HIV می‌شود.

در این تحقیق پیش بالینی که در ژورنال «Science Immunology» به چاپ رسیده، از ۹۰ میمون رزوس استفاده شده است. 3M-052 یک مولکول مصنوعی کوچک و جدید است که گیرنده‌های خاصی با نام «TLR 7/8» را هدف قرار می‌دهد و سلول‌های پلاسمایی مغز استخوان زنده (BM-LLPCs) با خاصیت واکسن را تحریک می‌کند که نتیجه آن، تداوم مصونیت است.

در مشاهده‌ای قابل توجه، تحریک BM-LLPCs توسط 3M-052 یکسال پس از واکسیناسیون همچنان باقی ماند. این بازه طولانی مدت نه تنها بررسی تاثیرگذاری آن در آزمایش‌های پیش بالینی را امکان‌پذیر می‌کند، بلکه این اطلاعات می‌توانند برای انتخاب کاندیداهای واکسن نیز مفید باشد.

ویروس HIV

نویسنده اول این مقاله، دکتر «Sudhir Pai Kasturi» اعلام کرده:

«ما می‌دانیم که مواد کمکی مکمل‌های تقویت‌کننده مهمی برای سیستم ایمنی بدن هستند که به بهبود اثربخشی واکسن‌ها کمک می‌کنند. با این حال تا امروز مشخص نبود که کدام دسته از این مواد می‌توانند مصونیت پایدار و طولانی مدت در مدل‌های پستاندار ایجاد کنند. پژوهش ما چنین اطلاعاتی را فراهم می‌کند.»

نویسنده دوم این مقاله، دکتر «Rafi Ahmed» که مدیریت مرکز واکسن Emory را برعهده دارد، اعلام کرده:

«کلید اصلی موفقیت واکسن، دوام پاسخگویی سیستم ایمنی است. آنتی‌بادی‌ها اولین خط مقاومت در برابر پاتوژن‌ها را فراهم می‌کنند و سطح آنتی‌بادی با تولید سلول‌های پلاسما با عمر بالا که در مغز استخوان وجود دارند، حفظ می‌شود. تحقیق ما یک ماده کمکی را شناسایی کرده که می‌تواند در تولید سلول‌های پلاسما با عمر بالا در مغز استخوان موثر باشد. این یافته در تولید واکسن برای مبارزه با ویروس HIV و آنفولانزا و به ویژه کرونا می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

پیش از استفاده تجاری از این ماده، باید آزمایش‌های بالینی روی آن صورت بگیرد، بنابراین انتظار نمی‌رود در آینده نزدیک دانشمندان بتوانند از آن در واکسن‌های خود استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی