ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

CERN یک ابر برخورددهنده ۱۰۰ کیلومتری با بودجه ۲۰ میلیارد یورو می‌سازد

دانشمندان مرکز «سرن» (سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای) برای آینده پس از برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHC) برنامه‌ریزی کرده‌اند که به نظر می‌رسد در این برنامه‌ریزی از فلسفه هرچه بزرگتر، بهتر الهام گرفته‌اند. شورای سرن امروز پس از ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

دانشمندان مرکز «سرن» (سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای) برای آینده پس از برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHC) برنامه‌ریزی کرده‌اند که به نظر می‌رسد در این برنامه‌ریزی از فلسفه هرچه بزرگتر، بهتر الهام گرفته‌اند.

شورای سرن امروز پس از رای‌گیری رسمی اعلام کرد از طرحی برای ایجاد یک برخورددهنده جدید مدور ۱۰۰ کیلومتری حمایت می‌کند. این برخورددهنده در مقایسه با LHC تا ۴ برابر بزرگتر و تا ۶ برابر قدرتمندتر است.

ماشین مورد بحث که از آن به عنوان «برخورددهنده مدور آینده» (FCC) یاد می‌شود، برای دانشمندان امکان شکار ذرات و سایر پدیده‌ها حتی در سطح بالای انرژی را فراهم می‌کند. این برخورددهنده به دانشمندان CERN امکان مطالعه دقیق‌تر پیرامون بوزون هیگز را می‌دهد و همچنین باعث دستیابی به اطلاعات باارزشی درباره ماده تاریک خواهد شد.

«جان باترورث»، استاد «کالج دانشگاهی لندن» در جلسه شورای سرن اعلام کرده:

«این کاوش طبیعت در کوتاه‌ترین فاصله و جستو برای کوچکترین چیزهایی است که می‌توانیم ببینیم. این یک ماموریت اکتشافی واقعی است. همه موافق این موضوع هستند، اما سوالی وجود دارد: بهترین ماشین برای انجام آن کدام است؟»

سرن

سرن برای ایجاد این برخورددهنده جدید به کمک جهانی نیاز دارد. انتظار می‌رود هزینه این پروژه نزدیک به ۲۱ میلیارد یورو باشد. برنامه دو مرحله‌ای این مرکز تحقیقاتی در سندی با عنوان «استراتژی اروپا برای بروزرسانی فیزیک ذرات» منتشر شده است.

در قدم اول، سرن یک برخورددهنده الکترون-پوزیترون می‌سازد که در آن انرژی‌‌های برخورد برای ساخت بوزون هیگز به حداکثر می‌رسد که نتیجه آن، امکان مطالعه خواص با جزئیات فوق‌العاده بالا خواهد بود. در مرحله دوم، ماشین اول از دور خارج می‌شود و جای خود را به یک خردکننده پروتون-پروتون می‌دهد.

ماشین دوم انرژی‌های برخورد را به ۱۰۰ ترا الکترون‌ولت (TeV) می‌رساند که بسیار بیشتر از ۱۶ TeV در LHC است. تقریبا اکثر فناوری‌های موردنیاز برای تولید دستگاه دوم هنوز توسعه پیدا نکرده‌اند و همین موضوع بودجه ۲۱ میلیارد یورویی آن را چشمگیرتر نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی