ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی تشخیص چهره در ایران؛ اعلام آمادگی پلیس راهور برای جریمه عابرین پیاده

جهان آکنده از هوش‌مصنوعی در انتظار ماست و اگرچه ما در ایران معمولا از مزیت های تکنولوژی باکمی تاخیر بهره مند می شویم یا حتی بعضا بهره مند نمی‌شویم، اما عیوب تکنولوژی را شاید حتی ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۵

جهان آکنده از هوش‌مصنوعی در انتظار ماست و اگرچه ما در ایران معمولا از مزیت های تکنولوژی باکمی تاخیر بهره مند می شویم یا حتی بعضا بهره مند نمی‌شویم، اما عیوب تکنولوژی را شاید حتی زودتر از سایر کشورها تجربه می‌کنیم و حالا نیز با پیشرفت هوش مصنوعی و فراگیر شدن دوربین‌های مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره در کشورهای شرقی و غربی، شاهد مطرح شدن ایده استفاده از این دوربین ها در ایران نیز هستیم.

این مطلب به اخبار و اطلاعات مربوط به استفاده از این تکنولوژی در ایران مربوط می شود.

پلیس راهور آمادگی جریمه عابرین پیاده را دارد [به روز رسانی] تیر 99

یک هفته پس از انتشار اخبار اولیه در این رابطه، صبح امروز «سردار سیدکمال هادیانفر» ، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این رابطه می گوید: «سامانه مذکور به کمک چهره زنی افراد را شناسایی و کد ملی آن ها را تشخیص می دهد. این سامانه در راستای جریمه عابران پیاده طراحی شده است. در واقع عابرین پیاده ای که حق تقدم را رعایت نکرده و برای آن اولویت قائل نیستند به کمک این سامانه شناسایی خواهند شد.»

همچنین:: «در این سامانه چهره افراد تشخیص داده شده و با پایگاه داده ای که از کد ملی و تصاویر کشور در اختیار داریم تطابق داده می شود و به این ترتیب عابرین پیاده شناسایی خواهند شد.، به عقیده ما اگر مردم بدانند که پلیس و دستگاه‌های مربوط مقید به اجرای این قانون است، معتقدم که بیش از  90 درصدشان،  قوانین را رعایت می‌کنند.»

به گفته سردار هادیانفر درباره مبلغ جریمه نیز گفت:‌ «مبلغ همان است که درقانون آمده است. مهم  نفس عمل است و مبلغ مهم نیست. مهم این است که ما شهروند قانونمدار را نسبت به شهروند قانون گریز بشناسیم.»

با توجه به گفته های هادیانفر طرح مذکور می تواند به کمک شهرداری در سطح شهر تهران به صورت پایلوت اجرایی شود.

تکنولوژی تشخیص چهره در ایران - خرداد 99

به گفته "سردار کمال هادیانفر" رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، «تکنولوژی مربوط به تشخیص چهره و انطباق با کد ملی افراد هم اکنون اماده است و از این تکنولوژی می‌توان در راستای جریمه کردن عابرین پیاده متخلف استفاده‌کرد.»

احتمال اجرایی شدن استفاده از این تکنولوژی به صورت پایلوت با همکاری شهرداری تهران نیز مطرح شده است، اما طبیعتا جزییات این طرح هنوز مشخص نیست.

جالب است بدانید که مجموعه تکنولوژی های تشخیص چهره در طی ماه های اخیر در سطح جهان بسیار خبرساز بوده اند و به تازگی حتی امکان تشخیص چهره و یافتن افراد خاطی از پشت سر نیز به قابلیت های این تکنولوژی مخوف اضافه شده است.

تشخیص چهره

البته باید اذعان کرد که در شرایط نبود فرهنگ ترافیکی مناسب و در شهر شلوغی مانند تهران که عابرین پیاده در بسیاری موارد به حقوق رانندگان خودروها توجهی ندارند، استفاده از روشی برای فرهنگ سازی در این خصوص می تواند مثبت تلقی شود، البته امید است که پلیس راهی برای ساماندهی تردد موتورسیکلت های فاقد پلاک نیز پیدا کند که همزمان حقوق عابرین پیاده و رانندگان خودروها را نقض می کنند و معمولا توجه چندانی نیز به قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند.

از سوی دیگر به نظر می رسد هنوز تعداد دوربین های کنترل سرعت در سطح شهرهای و جاده های کشور کافی نیست و شمار بالای تصادفات رانندگی ناشی از تخطی از سرعت غیر مجاز و وجود هزاران سرعت گیر در خیابان های درون شهری (در راستای کنترل سرعت حرکت خودروها) نیز شاهدی بر این مدعاست، از این رو شاید بهتر باشد که براساس اولیت سنجی، در گام نخست نسبت به تامین دوربین های کنترلی برای خودروها و موتورسیکلت ها اقدام شود و در مراحل بعدی نوبت به صدور جریمه برای عابرین پیاده برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • peyman pf
    peyman pf | ۴ تیر ۱۳۹۹

    هییییییییی مردم بی تفاوت

  • mohammadghomeyshi
    mohammadghomeyshi | ۴ تیر ۱۳۹۹

    شما کارت ملی مارو بده خودمون ببینیم عکسمون چیه بعد جریمه کن

  • noisymind
    noisymind | ۴ تیر ۱۳۹۹

    وقتی کفگیر حسابی به ته دیگ خورده و به هر دوز و کلکی هست باید از جیب مردم برداشت!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی