ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عدم تامین و تحویل به موقع کالا، بزرگترین انتقاد مردم از فروشگاه‌های اینترنتی

اتحادیه کسب و کارهای مجازی گزارشی از روند سه ساله رسیدگی به شکایات مردمی از کسب‌وکارهای آنلاین منتشر ساخته که دربرگیرنده شکایت‌های مشتریان از عضوها و غیرعضوهای این اتحادیه را در برمی‌گیرد، بر اساس این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۵

اتحادیه کسب و کارهای مجازی گزارشی از روند سه ساله رسیدگی به شکایات مردمی از کسب‌وکارهای آنلاین منتشر ساخته که دربرگیرنده شکایت‌های مشتریان از عضوها و غیرعضوهای این اتحادیه را در برمی‌گیرد، بر اساس این گزارش عدم تحویل و تامین به موقع کالا جزو بزرگترین مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی به شمار می‌رود مردم نسبت به آن بیشترین انتقاد را داشته‌اند.

به گزارش دیجیاتو اتحادیه کسب و کارهای مجازی از سال ۹۷ تا به امروز در ۹ حوزه مختلف به ۸۲۴۵ مورد شکایت ثبت شده رسیدگی کرده است. باید گفت این اتحادیه علاوه بر شکایات ثبت شده در پنل سایت خود، شکایت‌های مردمی از اصنافی چون وزارت ارشاد، وزارت صمت، اتاق اصناف ایران و ای‌نماد را نیز مورد بررسی و پیگیری قرار داده است.

مشکلات فروشگاه‌های اینترنتی

از این میزان شکایات ۱۷۸ مورد به اتاق اصناف ایران مربوط بوده و ۵۴۵ مورد نیز از سوی وزارت صمت به این اتحادیه ارجاع داده شده است. همچنین از سمت نماد اعتماد الکترونیکی یا همان «ای‌نماد» تعداد ۲۱۷۵ فقره شکایت توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مورد بررسی و پاسخ قرار گرفته است. از بین تعداد ۲۱۷۵ فقره شکایت‌های مردمی از ای‌نماد، بیشترین حجم اعتراض‌ها به عدم ارائه خدمت یا تحویل کالا برمی‌گردد (۱۰۲۰ مورد). در ادامه مواردی چون مغایرت کالا و خدمت تبلیغ شده در وبسایت با کالا و یا خدمت دریافتی (۵۰۱ مورد) و عدم بازپرداخت وجه (۳۲۵ مورد) و دیرکرد در تحویل کالا یا خدمات (۱۷۲ مورد) از دیگر شکایات بوده است. در نهایت عدم ارائه خدمات پس از فروش کمترین حجم شکایت‌های کاربران را با ۱۵۷ مورد در برمی‌گیرد.

از آنسو شکایاتی که از سوی پنل خود سایت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در طول سالهای مختلف ارقام متفاوتی را تجربه کرده است، به عنوان مثال در سال ۹۸ بیشترین حجم شکایات (۲۶۷۷ مورد) ثبت شده و این آمار در سال ۹۹ تنها در سه ماهه ابتدایی سال به ۱۵۲۷ فقره شکایت رسیده که نشان از سالی پر شکایت از بازیگران تجارت الکترونیکی کشور دارد. در ادامه به بررسی موشکافانه‌ای از شکایات ثبت شده در پنل خود اتحادیه می‌پردازیم.

مشکلات فروشگاه‌های اینترنتی

در وهله اول باید گفت که در بخش ثبت شکایات در سایت اتحادیه، کاربران می‌توانند از کسب‌وکارهای آنلاین عضو و حتی غیرعضو شکایت به جا بیاورند. به طور کلی در بین اعتراضات پیرامون فعالیت «اعضای این اتحادیه» شکایات مردمی به این ترتیب دسته بندی می‌شوند: عدم تحویل به موقع کالا یا ارائه خدمت (۲۵ درصد)، عدم پاسخگویی شرکت به نارضایتی مصرف کننده طی سه روز کاری (۱۷.۲ درصد)، تحمیل شروط غیر منصفانه به مصرف کننده (۱۱.۷ درصد)، عرضه کالای غیر مجاز (۳.۴ درصد)، عدم تامین کالا یا ارائه خدمت (۳ درصد)، نقض حفاظت از داده‌های مصرف کننده (۱.۵ درصد) و ۲۷.۵ درصد مربوط به سایر مشکلات بوده است.

این آمار در شکایات ثبت شده از «اعضای غیر عضو این اتحادیه) کمی متفاوت است. در راس شکایات همچنان عدم تحویل به موقع کالا یا ارائه خدمت (۴۱.۲ درصد) قرار دارد. اما در ادامه شکایت مربوط به عدم تامین کالا یا ارائه خدمت بیشترین حجم شکایات را در برمی‌گیرد. همچنین مواردی چون عدم پاسخگویی شرکت به نارضایتی مصرف کننده (۱۲ درصد)، تحمیل شروط غیرمنصفانه به مشتری (۶.۵درصد) و نقض حفاظت از داده‌ها و عرضه کالا غیر مجاز (هرکدام ۲.۹ درصد) در دیگر دسته بندی شکایات قرار می‌گیرند. باید گفت ۱۴.۵ درصد از موارد نیز به دیگر موضوعات مربوط شده است.

همانطور که گفته شد شکایات ثبت شده در پنل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در سال ۹۷ به تعداد ۱۴۶۵ مورد می‌رسد که بیشترین مورد شکایات در این سال به عدم تامین کالا یا ارائه خدمت برمی گردد.در سال آینده که بیشترین شکایات را در پی داشته (تعداد ۲۶۷۷ مورد) همچنان موضوع عدم تامین کالا یا ارائه خدمت بیشترین حجم شکایات مردمی را تعریف کرده است و مانند همه سالها موضوع نقض حفاظت از داده‌های مصرف کننده نیز کمترین شکایت را در برمی‌گیرد، موضوعی که می‌توان از آن به عنوان یک شکایت تخصصی یاد کرد و احتمالا بسیاری از مردم نسبت به آن آگاهی و دانش لازم را ندارند تا شکایتی از کسب‌وکارها پیرامون آن داشته باشند.

آمار شکایات در سال ۹۸

در سال جاری و تا تیرماه ۹۹ نیز آمار به همین ترتیب پیش رفته و کماکان عدم تامین کالا یا ارائه خدمات بیشترین مشکل مصرف کنندگان است. گفتنیست ثبت ۱۵۲۷ فقره شکایت تنها در سه ماهه ابتدایی سال صورت گرفته، رقمی که از میزان شکایات در کل سال ۹۷ تجاوز کرده و به نظر می‌رسد سال جاری بیشترین حجم شکایات مردمی از کسب‌وکارهای مجازی را به همراه داشته باشد که بخشی از علت آن می‌تواند به شیوع ویروس کرونا مرتبط باشد؛ موضوعی که هم باعث شد تا مردم بیشتر از کسب‌وکارهای مجازی خدمت بگیرند و هم اینکه خود این کسب‌وکارها در شرایط شیوع کرونا به مشکلات زیادی برای ارائه سرویس برخورد کرده‌اند.

میزان شکایات در سال ۹۹ به چه مواردی مربوط می‌شود؟

با نگاهی اجمالی به مشکلات کاربران می‌توان گفت مشکلی چون عدم پاسخگویی به اعتراض مشتریان رو به کاهش است و این مساله نشان از جدی گرفته شدن هرچه بیشتر نظر کاربران و بلوغ کسب‌وکارها در زمینه پاسخگویی دارد اما از آن سو مواردی چون تبلیغات خلاف واقع رشد زیادی پیدا کرده و این مساله دلالت بر این دارد که پای برخی سودجویان به وادی تجارت الکترونیک باز شده و شکایات مردمی می‌تواند دست آنان را از این حیطه کوتاه کند. موضوع عدم تامین کالا و عدم تحویل به موقع کالا هم جزو مشکلات اصلی تمام مشتریان در طول سالهای مختلف است و که به ضعف لجستیک و دیگر موارد در کسب‌وکارها برمی‌گردد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد تمامی کسب‌وکارها باید در راستای بهبود آن تلاش مضاعفی داشته باشند.

شایان ذکر است در گزارشی که این اتحادیه منتشر ساخته اعلام شده که ۸۳ درصد از حجم شکایات مردمی مختومه اعلام شده و ۱۰ درصد از این مقدار نیز با صرف نظر کردن شاکیان، به صورت معلق در آمده است. برای مطالعه و دانلود فایل کامل PDF این گزارش روی این لینک کلیک نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Milad Salehi
    Milad Salehi | ۶ تیر ۱۳۹۹

    سلام و احترام
    ببنید توی کشوری که قیمت ها لحظه ای هستن‌ی چیز طبیعیه
    و نمیشه این همه جنس رو انبار کرد از چندین تامین کننده استفاده میکنند و مدیریتش واقعا خیلی مشکله

  • ali0047
    ali0047 | ۴ تیر ۱۳۹۹

    آشغال.اینقدر ضعیفن که نگو.هرچی گرفتم مشکل داشته.دیجی کالا.ایسام.یدک.دیگه آنلاین نمیخرم

  • Arsin
    Arsin | ۴ تیر ۱۳۹۹

    خیلی از اینها باید مجازاتی درست و حسابی داشته باشند تا مردم از خریدهای اینترنتی نارضایتی نداشته باشند. وقتی جنسی سفارش داده می شود و پولش هم پرداخت می گردد باید جنس با همان قیمت و کیفیت و در اسرع وقت ارسال گردد. بهانه های دیگر بهیچ وجه قابل قبول نیست.

  • کامی خان
    کامی خان | ۴ تیر ۱۳۹۹

    جدیدا دیجی کالا خیلی ضعیف شده، بعد ۱۰ روز ارسال میشه، بعدشم که میاد میبینی دوتا از سفارشا کمه و جدا فرستاده شده اونم یه هفته دیرتر میاد

    • peyman57
      peyman57 | ۴ تیر ۱۳۹۹

      دقیقن. دیگه میدونه رقیب نداره اصلن ول کرده. برا من جنس فیک بعد دو هفته ارسال کرد. بعد اعتراض کردم اصلن جوابمو هم ندادن

مطالب پیشنهادی