اعمال نفوذ ولادیمیر پوتین در فوتبال روسیه؟ نتیجه عجیب بازی جنجالی روستوف و سوچی

اعمال نفوذ ولادیمیر پوتین در فوتبال روسیه؟ نتیجه عجیب بازی جنجالی روستوف و سوچی

یکی از بازی های کلیدی لیگ برتر فوتبال روسیه جنجالی شده است، بعد از اینکه یکی از تیم های برتر لیگ روسیه بدنبال قرنطینه شدن تمامی اعضای تیم اصلی به خاطر ویروس کرونا، مجبور شد تیم دوم و جوانان خود را روانه زمین کند. مسابقه بین دو تیم اف سی سوچی و اف سی روستوف علیرغم اینکه پیش از بازی در میان بازیکنان تیم روستوف ۶ مورد ابتلا به کرونا مشاهده شده بود، برگزار شد. این نتایج مثبت بدین معنا بود که تمام اعضای تیم اصلی و بزرگسال روستوف باید قرنطینه شوند و این موضوع بر اساس بیانیه باشگاه عامل اصلی در شکست ده بر یک تیم در برابر اف سی سوچی بوده است.

بازی روستوف و سوچی در لیگ برتر فوتبال روسیه

پیش از شروع بازی در استادیوم المپیک فیشت در شهر سوچی، تیم روستوف از بخت های حضور در لیگ قهرمانان اروپا بود در حالی که تیم شهر سوچی برای بقا تلاش می کرد. مقامات باشگاه روستوف از مسئولان سوچی می خواهند که مسابقه را به تعویق بیندازند اما تیم مقابل این پیشنهاد را نمی پذیرد و بدین ترتیب تیم روستوف مجبور می شود با تیمی جوان که بین ۱۶ تا ۱۹ سال سن دارند وارد زمین شود. تیم جوانان باشگاه در همان دقیقه اول یک گل زده و جلو می افتند، وقتی که رومان رومانوف ۱۷ ساله موفق به گلزنی شده و به جوان ترین بازیکن تاریخ باشگاه تبدیل می شود. او همچنین سومین گلزن جوان تاریخ لیگ برتر فوتبال روسیه به شمار می آید.

بازی روستوف و سوچی در لیگ برتر فوتبال روسیه

با این وجود، در پایان نیمه اول تیم سوچی چهار بر یک از حریف جوان خود جلو می افتد و بعد از زدن ۶ گل دیگر در نیمه دوم بازی با نتیجه ۱۰ بر ۱ به نفع تیم سوچی به پایان می رسد. در بیانیه باشگاه روستوف خطاب به هواداران در مورد این شکست و در اشاره به اینکه دنیس پوپوف دروازه بان ۱۷ ساله تیم در این مسابقه بدنبال ثبت رکورد ۱۵ سیو موفق، از جمله گرفتن یک پنالتی، به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد چنین آمده است: «این نتیجه کاملاً ناامید کننده بود. با این وجود می خواهیم که به نیمه پر لیوان نگاه کنید. می دانیم که شما نیز موافق خواهید بود که بازیکان ما برای هر سانتیمتر از زمین مسابقه مبارزه کردند- تک تک آن ها امروز نقش و بازی فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشتند».

بازی روستوف و سوچی در لیگ برتر فوتبال روسیه

حتی پیش از مسابقه نیز تیم سوچی به خاطر یک پست جنجالی که در صفحه اینستاگرامی تیمش قرار داده بود مورد انتقاد گسترده قرار گرفته بود. در متن این پست اینستاگرامی چنین آمده است: «کل کشور پسران مدرسه ای را تشویق می کنند! همه ما روزی پسر مدرسه ای بوده ایم. امروز بیایید فقط فوتبال بازی کنیم. زمین صاف است و توپ گرد. بازی می کنیم تا زمانی که مادر به خانه فرا بخواندمان». تیم سوچی بعدها این پست جنجالی را حذف کرد اما به خاطر مخالفت با به تعویق انداختن مسابقه و رفتاری که در ادامه با رقبای بسیار جوان خود در زمین مسابقه داشتند مورد انتقاد قرار گرفتند.

بازی روستوف و سوچی در لیگ برتر فوتبال روسیه

واسیلی یوتکین از ورزشی نویسان شناخته شده روسیه گفته است که برگزاری این مسابقه یک «رسوایی واقعی» بوده است. او در یک پیام ویدیویی در کانال شخصی اش در یوتیوب گفته است: «تمام اروپا دارد به ما می خندد». وی برگزاری این مسابقه را برخلاف منافع لیگ فوتبال روسیه دانسته است. سرگئی سیلکین، بازیکن و مربی سابق تیم دینامو مسکو نیز از تیم سوچی به خاطر این رفتار انتقاد کرده است. او در مصاحبه با آژانس خبری دولتی ریا نووستی چنین گفته است: «چیزی که من در بازی سوچی-روستوف دیدم یک چیز مضحک بود. لیگ باید با تیم های آماده مسابقه برگزار شود. درست است که شرایط بسیار پیچیده و غیرطبیعی است اما رهبران باید به شیوه ای متفاوت این مرحله را پشت سر بگذارند».

بازی روستوف و سوچی در لیگ برتر فوتبال روسیه
بوریس روتنبرگ

با این وجود، بوریس روتنبرگ مالک باشگاه سوچی که از دوستان دوران کودکی ولادیمیر پوتین ، رییس جمهور روسیه است از رفتار تیمش دفاع کرده است. وی در مصاحبه با آژانس خبری تاس ادعا کرده که تیمش کاملاً حرفه ای بازی کرده و اینکه باشگاه ها پذیرفته اند به دلیل محدودیت های زمانی خواهان تغییر زمان بازی ها نشوند و بدین ترتیب هر تیمی به جای سوچی بود نیز این بازی برگزار می شد. روتنبرگ که در فهرست شخصیت های روسی تحریم شده توسط ایالات متحده قرار دارد در این مصاحبه تصریح کرده است: «بازیکنان آن ها فوق العاده هستند، آن ها مبارزه کردند اما ما هم چاره ای جز زدن هر تعداد گلی که می توانستیم نداشتیم، همانطور که یک بازی حرفه ای می تواند باشد. اگر برای این جوانان دل می سوزاندیم، آن ها این موضوع را درک نمی کردند زیرا وقتی با یک حریف قوی تر مبارزه می کنید، هر چه او تلاش بیشتری برای شکست دادن شما انجام دهد، شما فرصت های بیشتری برای پیشرفت خواهید داشت».

بازی روستوف و سوچی در لیگ برتر فوتبال روسیه
بوریس روتنبرگ و ولادیمیر پوتین

این اولین مسابقه دو تیم بعد از توقف بازی های لیگ فوتبال روسیه به دلیل شیوع کرونا بود و هنوز ۹ بازی دیگر از لیگ برای هر تیم باقی مانده است. این شکست سنگین بدین معناست که تیم روستوف اکنون با ۱۵ امتیاز فاصله نسبت به صدرنشین لیگ فوتبال روسیه، زنیت سنت پترزبورگ، در مکان چهارم جدول قرار دارد. سه تیم اول لیگ برتر فوتبال روسیه شانس حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده اروپا را دارند. شهر سوچی در واقع تامین کننده اصلی تیم زنیت است که تیم شهر ولادیمیر پوتین به شمار می آید. یوتکین در مورد رابطه دوستی طولانی بین پوتین و روتنبرگ ادعا می کند که اگر امکان تعویق این بازی وجود نداشته چگونه بازی بین دو تیم کراسنودار و دینامو مسکو به تعویق افتاده بود. لازم به ذکر است که بوریس روتنبرگ معاون رییس فدراسیون جودو روسیه، ورزش مورد علاقه ولادیمیر پوتین ، نیز هست.

بیشتر بخوانید: چگونه «ولادیمیر پوتین» برای رسیدن به قدرت مطلق و دائمی در روسیه برنامه ریزی می کند؟

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود