آرون فوثرینگام: کودک معلول مادرزادی که به ستاره حرکات نمایشی با ویلچر تبدیل شد

آرون فوثرینگام: کودک معلول مادرزادی که به ستاره حرکات نمایشی با ویلچر تبدیل شد

بسیاری بر این باورند که نشستن روی ویلچر به دنبال معلولیت مادرزادی یا حوادث، به معنای پایان رویاها و لذت زندگی است. اما یک جوان اهل لاس وگاس که از کودکی معلول بوده توانسته از این معلولیت برای خود یک فرصت ساخته و از زندگی اش نیز نهایت لذت را ببرد. تمام چیزی که لازم است در مورد آرون فوثرینگام بدانید همانی است که در بخش بیو حساب اینستاگرام او منتشر شده است: «کارشناس ترین فرد در زمینه تبدیل کردن لیمو به لیموناد».

حرکات نمایشی با ویلچر

فوثرینگام که به صورت مادرزادی با نقص مهره‌شکاف (spina bifida) – شکاف داشتن مادرزادی مهره ها- بدنیا آمده در سن ۸ سالگی زندگی روی ویلچر را برای همیشه پذیرفت. اکنون اما او یک جوان ۲۶ ساله شجاع و نترس با لقب «Wheelz» است که در واقع موفق به خلق یک ورزش جدید شده است، ورزشی که وی در رمپ های با ارتفاع چند ده متر به اجرای حرکات آکروباتیک و متهورانه در برابر چشم تماشاگران هیجان زده در سراسر جهان می پردازد.

حرکات نمایشی با ویلچر

برای این معلول جسمی که عضو کلیسای قدیس های روز آخرت عیسی مسیح بوده و به تازگی در لاس وگاس ازدواج کرده است، بهترین بخش کار او کمک به کودکان معلول برای کشف هیجان و لذت در زندگی است. آرون از طریق اخلاق دوستانه و بدلکاری های هیجان انگیز خود توانسته الهام بخش افرادی باشد که هیچگاه او را از نزدیک ندیده اند، از جمله یک خانواده در آریزونا.

فوثرینگام در مصاحبه ای در مورد فعالیت های بدلکاری خود چنین گفته است: «زندگی روی ویلچر بن بست نیست. بسیاری از افراد ویلچر را یک وسیله پزشکی می بینند که سرعت شما را می گیرد. چطور [یک ویلچر] می تواند سرعت شما را کم کند؟ این [ویلچر] چرخ دارد. ویلچر تنها یک وسیله پزشکی نیست، بلکه ابزاری برای کمک به شما به منظور موفقیت و بسیار لذت بخش است».

حرکات نمایشی با ویلچر

آرون فوثرینگام در مصاحبه ای دیگر در سال ۲۰۰۸ و در دوران نوجوانی در جواب سوال مجری در مورد تعریف او از بیماری مهره‌شکاف مادرزادی‌اش با لبخند گفت: «یک فرصت بزرگ». آرون یکی از شش کودکی است که توسط خانواده استیو و کایلین فوثرینگام به فرزندی پذیرفته شده اند. بعد دشواری های بسیار قبل از هشت سالگی برای راه رفتن و استفاده از عصا و آتل، آرون بالاخره روی ویلچر نشست. اما او دوست نداشت رفتار متفاوت با دیگر بچه های خوانده با وی شود و به گفت خودش اصرار داشت که خود را ناتوان و معلول نمی بیند.

حرکات نمایشی با ویلچر

مدت کوتاهی بعد در یک زمین اسکیت در نزدیک خانه، برادر بزرگ تر آرون، برایان، که در حال راندن یک دوچرخه نمایشی بی ام ایکس بود، برادر کوچکترش را تشویق کرد که همراه او وارد محوطه نمایش شود. آرون که می خواست برادرش را تحت تاثیر قرار دهد با خود گفت: «چرا که نه؟».

علیرغم زمین خوردن در اولین تلاش، آرون به تلاش خود ادامه داد، این موضوع را لذت بخش یافته و رفته رفته بهتر شد. نزدیک به دو دهه بعد او توانسته سبکی از حرکات ورزشی و بدلکاری با ویلچر را با نام اختصاری WCMX که به معنای موتورکراس با ویلچر است خلق کند که هیچ چیزی از اسکیت سواری و دوچرخه سواری نمایشی ندارد.

حرکات نمایشی با ویلچر

در سال ۲۰۰۶ و در سن ۱۴ سالگی، فوثرینگام با موفقیت اولین حرکت پشتک رو به عقب (backflip) خود را با موفقیت به انجام رساند که ویدیو آن به سرعت در یوتیوب دست به دست شد. در سال ۲۰۱۰، آرون که لقب «Wheelz» را بدست آورده بود اولین پشتک رو به عقب دوتایی خود را به انجام رسانده و شروع به نمایش توانایی خود در سراسر جهان در قالب تور سیرک نیترو (Nitro Circus Tour) کرد.

یک سال بعد آرون که می خواست چیز جدیدی را تجربه کند اولین پشتک از جلو خود را نیز انجام داد. در سال ۲۰۱۲، با ویلچر خود از یک شکاف ۵۰ فوتی پریده و با سلامت کامل در آنسوی این شکاف به زمین نشست، موفقیتی که آرون از آن به عنوان بهترین بدلکاری اش یاد می کند: «برای من، این [حرکت] در صدر فهرست قرار دارد».

حرکات نمایشی با ویلچر

آرون در حالی که با بهترین اسکیت سواران و دوچرخه سواران نمایشی جهان کار می کرد توانست اسپانسرهایی نیز برای خود دست و پا کند و بدنبال آن ویلچرهای خاص تر و محکم تر با بدلکاری های خلاقانه تر از راه می رسید. در این مسیر اما آرون فوثرینگام صدمات و جراحاتی نیز برداشته است. وی با خنده در این باره چنین می گوید: «زیاد درد ندارد! جراحات بسیار بیشتر از آنچه که انتظار دارید رخ می دهد. با آن ها کنار آمده ام، متاسفانه، چندین مورد ضربه مغزی، اما خوشبختانه شکستگی واقعی استخوانی نداشته ام. البته دندانم شکسته است. بدترین صدمه ناک اوت شدن بود».

حرکات نمایشی با ویلچر

علیرغم انجام ۲۳ جراحی برای حل مشکل مادرزادی مهره‌شکاف آرون، وی هنوز نتوانسته راه برود اما از مزیت های معلول بودن نیز چندان ناراضی نیست، مزیت هایی مانند پارکینگ معلولین که خود با خنده به آن اشاره می کند. در خارج از دنیای دوربین و رمپ و تشویق تماشاگران، آرون فوثرینگام بزرگ ترین دستاورد خود را  ازدواج با نامزدش چارلی ویلسون در اوایل سال جاری در کلیسایی در لاس وگاس می داند. ویلسون اولین بار در سال ۲۰۱۷ و در جریان یک فعالیت ازدواجی مربوط به فرقه قدیسان روز آخرت دیده بود. وی بسیار خجالتی بود و به همین دلیل به جای ملاقات حضوری، برای آرون یک پیام اینستاگرامی فرستاد و آرون نیز پاسخ او را داد. این دو از اکتبر گذشته نامزدی‌شان را اعلام کردند.

چارلی در مورد همسر معلولش و علت علاقمند شدن به وی چنین می گوید: «به نظر من او خیلی خوش قیافه بود. در ابتدا فکر اینکه در انظار عمومی رابطه ای داشته باشیم کمی ترسناک بود. این تنها چیزی بود که مرا نگران می کرد اما او را به خاطر نگاهش به معلولیتش تحسین می کردم. این [معلولیت] هیچ وقت مانع او در هیچ زمینه ای نشد. این موضوع باعث شد که درکی از شخصیت او پیدا کنم و این موضوع را بسیار تحسین کرده و واقعاً نظر مرا جلب کرد». از زمان ازدواج، یکی از سرگرمی های مورد علاقه چارلی دیدن حرکات نمایشی همسرش در زمین اسکیت با افراد معلول سوار بر ویلچر و امید دادن به آن ها برای لذت بردن بیشتز از زندگی است.

بیشتر بخوانید: مورد عجیب نیک ووییچیچ ؛ مردی که ثابت کرد برای کسب موفقیت نیازی به دست و پا نیست

داستان باورنکردنی وحید رجبلو؛ توان یاب کارآفرین با تاسیس صدها سایت

منبع: deseret
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود