ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تایم لپس خیره کننده از فعالیت ۱۰ ساله خورشید در ۶ دقیقه [تماشا کنید]

ناسا ویدیویی زیبا از خورشید منتشر کرده که فعالیت این ستاره درخشان در طول ۱۰ سال را در قالب یک فایل ویدیویی ۶۱ دقیقه‌ای به تصویر می‌کشد. رصدخانه پویایی شناسی خورشید (SDO) که از سال ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

ناسا ویدیویی زیبا از خورشید منتشر کرده که فعالیت این ستاره درخشان در طول ۱۰ سال را در قالب یک فایل ویدیویی ۶۱ دقیقه‌ای به تصویر می‌کشد.

رصدخانه پویایی شناسی خورشید (SDO) که از سال ۲۰۱۰ توسط ناسا مأموریت رصد خورشید را بر عهده دارد، از ۲ ژوئن ۲۰۱۰ تاکنون بی وقفه خورشید را از مدار زمین آهنگ رصد کرده است. ماحصل تصویربرداری ده ساله این رصدخانه ۳۱۰۰ کیلوگرمی، یک فایل ۶۱ دقیقه است که در ادامه نمونه ۶ دقیقه‌ای آن را ملاحظه می‌کنید: (برای تماشای فایل اصلی یک ساعته روی این لینک کلیک کنید)

رصدخانه پویایی شناسی خورشید به منظور آشکار کردن خصوصیات مرموز خورشید و نحوه تأثیرگذاری فضا بر زندگی انسان‌ها بر روی زمین، فوریه ۲۰۱۰ به فضا پرتاب شد. این رصدخانه به تجهیزات علمی پیشرفته با توانایی ثبت اتفاقات درون و پیرامون خورشید از جمله ردیابی میدان مغناطیسی و بادهای خورشیدی مجهز شده است.

این رصدخانه در طول ۱۰ سال فعالیت خود در هر ۰.۷۵ ثانیه، یک تصویر از خورشید گرفته و در مجموع ۴۲۵ میلیون تصویر از این ستاره را در قالب ۲۰ میلیون گیگابایت به زمین ارسال کرده است. مهندسان ناسا با قرار دادن تصاویر گرفته شده در طول موج فرابنفش ۱۷.۱ نانومتر در کنار یکدیگر، ویدیوی مورد بحث را ساختند. در این طول موج می‌توان فعالیت اتمسفر فوق العاده داغ خورشید که تاج یا کرونا (Corona) نامیده می‌شود را دید.

تصویر سه بعدی از رصد خانه پویایی شناسی خورشید (SDO)

همانطور که ملاحظه کردید صدخانه SDO به طور ۱۰۰ درصد نتوانسته از خورشید تصویربرداری کند و در برخی مواقع موقتاً رصد را متوقف کرده تا با تغییر موقعیت از تجهیزات حساس محافظت کند؛ به همین دلیل در بعضی از فریم‌ها خورشید به طور کامل از صحنه محو شده و یا در مرکز صفحه قرار ندارد. در قسمت‌هایی از ویدیو می‌توان عبور سیارات از مقابل رصدخانه را نیز مشاهده کرد.

در مجموع در نیمه اول ویدیو فعالیت زیاد تاج‌های خورشیدی را می‌بینیم که رفته رفته کاهش پیدا می‌کنند. این‌ها جزوی از چرخه ۱۱ ساله خورشید است که در طی آن این ستاره بالاترین فعالیت موسوم به حداکثر (انرژی) خورشیدی (Solar Maximum) و حداقل (انرژی) خورشیدی (Solar Minimum) را تجربه می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sina
    sina | ۶ تیر ۱۳۹۹

    مرحبا??

  • keep quiet
    keep quiet | ۶ تیر ۱۳۹۹

    واقعا حیرت انگیزه...

مطالب پیشنهادی