ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

نتیجه عجیب تحقیق IIHS: خودروهای کانورتیبل ایمن‌تر از خودروهای سقف ثابت هستند

خودروهای کانورتیبل یا همان سقف بازشونده به دلیل ارائه تجربه‌ای متفاوت از رانندگی، طرفداران خاص خود را دارند. اما برخی معتقدند این خودروها به خاطر نداشتن سقف فلزی ثابت، در تصادفات خطرآفرین بوده و ممکن ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

خودروهای کانورتیبل یا همان سقف بازشونده به دلیل ارائه تجربه‌ای متفاوت از رانندگی، طرفداران خاص خود را دارند. اما برخی معتقدند این خودروها به خاطر نداشتن سقف فلزی ثابت، در تصادفات خطرآفرین بوده و ممکن است صدمات بیشتری را به سرنشینان خود وارد کنند.

اگر چه این برداشت روی کاغذ درست و منطقی به نظر می‌رسد، ولی تحقیق اخیری که توسط موسسه بیمه و امنیت بزرگراه‌های آمریکا موسوم به IIHS انجام شده، کاملا خلاف آن را اثبات می‌کند. ارزیابی‌های این موسسه نشان می‌دهد خودروهای کانورتیبل نه تنها از مدل‌های دارای سقف ثابت فلزی چیزی کم ندارند، بلکه حتی ضریب اطمینان آنها اندکی بهتر است.

خودروهای کانورتیبل ایمن‌تر از خودروهای سقف ثابت

بر اساس آمار IIHS، در هر 10 میلیارد مایل مسافت پیموده شده، میزان مرگ و میر رانندگان خودروهای کانورتیبل به اندازه 11 درصد کمتر از مدل‌های سقف ثابت بوده است؛ همچنین این خودروها در هر 10 میلیون مایل 6 درصد تصادف کمتری داشته‌اند. نکته تامل‌برانگیز دیگر اینکه میزان صدمه در خودروهای کانورتیبل مجهز به سقف پارچه‌ای (نرم) در مقایسه با خودروهای سقف ثابت سه درصد کمتر بوده است.

خودروهای کانورتیبل ایمن‌تر از خودروهای سقف ثابت

همانطور که قابل پیش‌بینی است، در خودروهای کانورتیبل به خاطر نبود سقف احتمال پرت شدن راننده به بیرون بیشتر است. طبق آمار 21 درصد از افرادی که هنگام رانندگی با یک خودروی کانورتیبل جان خود را از دست داده‌اند، به بیرون پرت شده‌اند؛ این رقم برای خودروهای سقف ثابت فلزی 17 درصد اعلام شده است. در تصادفات منجر به واژگونی نیز، احتمال پرت شدن راننده یک خودروی کانورتیبل به بیرون از کابین 43 درصد و در یک خودروی مسقف معمولی 35 درصد برآورد شده است.

به گفته IIHS کمتر بودن میزان تصادفات و مرگ و میر خودروهای کانورتیبل در مقایسه با مدل‌های معمولی ریشه در چند عامل دارد. شاید بدانید که این خودروها دارای وزن بیشتری هستند و تحقیقات قبلی نشان داده‌اند در تصادفات مدل‌های سنگین‌تر ایمنی بهتری ارائه می‌کنند.

مساله دیگر اینکه کانورتیبل‌ها در مقایسه با اتومبیل‌های معمولی گران‌قیمت‌تر هستند. از این رو محققان عقیده دارند رانندگان چنین مدل‌هایی از نظر جایگاه اجتماعی و اقتصادی به طبقه‌های بالاتر تعلق داشته و از لحاظ سن نیز بالغ‌ترند. با توجه به این فاکتورها دارندگان خودروهای کانورتیبل هنگام رانندگی کمتر به انجام حرکات خطرناک اقدام می‌کنند.

علاوه‌بر موارد یاد شده، باید گفت نحوه استفاده از خودروهای کانورتیبل متفاوت از اتومبیل‌های معمولی بوده و مالکان بیشتر برای تفریح و لذت بردن از آنها استفاده می‌کنند تا جابجایی‌های روزمره، به همین جهت احتمال می‌رود این دسته بیشتر به اطراف خود توجه داشته و اتفاقات موجود را دقیق‌تر تحت نظر بگیرند.

عامل بعدی که IIHS به آن اشاره کرده اینست که خودروهای کانورتیبل معمولا در شرایط جوی مساعد مورد استفاده قرار می‌گیرند، در نتیجه از احتمال حضور آنها در آب و هوای بد و وقوع تصادف کاسته می‌شود.

آنطور که موسسه بیمه و امنیت بزرگراه‌های آمریکا اعلام کرده، داده‌های این تحقیق از تصادفات رخ داده بین سال‌های 2014 الی 2018 استخراج شده است. برای اینکه نتایج تحقیق قابل استنادتر باشد، فقط مدل‌هایی با عمر پنج سال که هم در نسخه کانورتیبل و هم در نسخه مجهز به سقف ثابت تولید می‌شوند، بررسی شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۶ تیر ۱۳۹۹

    اگر اینجوری باشه از سال بعد سایپا پراید کانور تیبل میسازه??

    • keep quiet
      keep quiet | ۷ تیر ۱۳۹۹

      لامصب این ایده رو بهشون نده...به زبون هم نیار...?

      • جانی سینز علیه حسن دزده
        جانی سینز علیه حسن دزده | ۷ تیر ۱۳۹۹

        آره وقتی سقفشون بازی بشه صندلی هم روی هوا اجکت میشن?

  • mohammad.zav
    mohammad.zav | ۶ تیر ۱۳۹۹

    ساده ترین دلیل برمیگرده به شرکت های تولید کننده که مثلن پورشه شرکت ریشه دار‌ ماشین های کبریوله هست و بدلیل لوکس بودن خب ساده برای قیمت ۲ برابریشون امکانات امنیتی بهتری هم میدن از اون سمت لوکس و اسپرت سازهای گروه فلوکس از بنتلی لامبورگینی و ائودی هم میتونن از همین فناوری قوی تر از حتی سقف ثابت به خاطر لوکس بودن استفاده کنن و رقیب هاشونم که نمیتونند مهمترین سگمنت خودرویی رو بدون رقیب سقف بازشو بزارن

مطالب پیشنهادی