ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

امکان پورت کردن افزونه های کروم به سافاری برای توسعه دهندگان فراهم شد

اوایل این هفته که اپل در مراسم WWDC 2020 نسخه جدیدی از macOS با نام Big Sur را معرفی کرد زمان زیادی را به صحبت در مورد جزئیات آن اختصاص داد و از تلاش های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

اوایل این هفته که اپل در مراسم WWDC 2020 نسخه جدیدی از macOS با نام Big Sur را معرفی کرد زمان زیادی را به صحبت در مورد جزئیات آن اختصاص داد و از تلاش های تیم توسعه دهنده اپل برای مدرن سازی ظاهر این سیستم عامل گفت. این شرکت همچنین اطلاعاتی را درباره بهبودهای نسخه بعدی سافاری ارائه کرد که از آن جمله میتوان به سرعت لود شدن صفحات وب و بهبود پایش حریم خصوصی اشاره کرد.

اما یکی از قابلیت هایی که احتمالا معنای بیشتری برای کاربران سافاری دارد استفاده اپل از WebExtensions API است. به لطف این اقدام میتوان امیدوار بود که تعداد و تنوع افزونه های قابل نصب روی سافاری به عنوان مرورگر پیش فرض iOS بیشتر از قبل شود.

افزونه های کروم

از دیدگاه برنامه نویسی مهم ترین تفاوت میان اکستنشن های سافاری و افزونه های مختلفی (از قبیل مسدودکننده محتوا، اشتراک گذاری و ..) که اپل حالا پشتیبانی از آنها را فراهم کرده آن است که با استفاده از جاوا اسکریپت، HTML و CSS میتوان آنها را نوشت. در واقع دیگر نیازی نیست که توسعه دهندگان برای یادگیری Objective-C یا Swift که هر دویشان هم خارج از اکوسیستم اپل موارد مصرف محدودی دارند، از مسیر خود خارج شوند. علاوه بر این، توسعه دهندگان از این پس میتوانند افزونه های کروم، فایرفاکس یا اج را به راحتی از طریق کانورتر اپل به سافاری پورت کنند تا روند توسعه این افزونه ها سرعت بیشتری بگیرد.

از آنجایی که برخی افزونه ها پیش از اجرا به صدور چندین مجوز از جانب کاربر نیاز دارند اپل پیش از فعالسازی این اپ ها هشدارهای لازم را از بابت نقض احتمالی حریم خصوصی به کاربران می دهد. همچنین میتوانید یک افزونه خاص را به نحوی محدود کنید که صرفا روی برخی وبسایت های مشخص یا یک تب فعال اجرا شود. علاوه بر این میتوانید مشخص نمایید که در طول روز یک افزونه به چه مدت فعالیت کند.

سافاری با وجود کلیه مزیت هایش به خاطر محدود بودن اکوسیستم، با ضعف جدی در مقابل کروم روبرو بوده است و در واقع به همین خاطر است که برخی کاربران macOS ترجیح می دهند به جای آن از کروم یا Brave استفاده نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۶ تیر ۱۳۹۹

    مرورگر فقط یاندکس روسی و فایرفاکس،،، عالیین و درجه یک،،، هر دوتاش هم باید رو سیستم نصب باشه یکییش کفایت نمیکنه و بعد از اینها هم اپرا که هر۳ عالییییییییییینننن

مطالب پیشنهادی