ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سیستم جدید واقعیت مجازی دما را با استفاده از بوهای مختلف منتقل می‌کند

محققین آمریکایی سیستمی جدید از واقعیت مجازی را معرفی کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از بوها و عطرهای متفاوت، احساس دماهای مختلف را به بدن انسان منتقل کند. در واقع این سیستم از قابلیت‌های به خصوصی ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

محققین آمریکایی سیستمی جدید از واقعیت مجازی را معرفی کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از بوها و عطرهای متفاوت، احساس دماهای مختلف را به بدن انسان منتقل کند. در واقع این سیستم از قابلیت‌های به خصوصی از بدن انسان به عنوان ابزاری جهت تلقین حرارت استفاده می‌کند.

کارشناسان دانشگاه شیکاگو موفق شده‌اند احساسات مرتبط با دما را با استفاده از برخی ویژگی‌های بدن انسان، از طریق واقعیت مجازی منتقل کنند. در حقیقت با بهره‌گیری از مواد شیمیایی خاصی، می‌توان عصب سه‌قلو را در انتهای بینی کنترل کرد. این عصب وظیفه تشخیص گرما یا سرما را با استفاده از بوهایی که دریافت می‌کند دارد.

محققین توضیح داده‌اند که این عصب بخش‌های عمده‌ای از صورت را مستقیما به مغز وصل کرده و خیلی از اطلاعات لمسی و احساسی مانند بو و دما را منتقل می‌کند. در این بین برخی از بوها ارتباطی مستقیم با دما دارند و از همین موضوع می‌توان در تکنولوژی استفاده کرد. به عنوان مثال وقتی فردی گیاه نعنا را بو می‌کند، احساسی خنکی دریافت خواهد کرد، چرا که این بو سیستم دریافت کننده TRPM8 را فعال کرده و دمای زیر ۲۵ درجه را تشخیص می‌دهد.

در سوی مقابل بو کردن کپساسین (ماده‌ای در فلفل) نیز می‌تواند سیستم دریافت کننده TRPV1 را در بدن فعال کرده و دمای بالاتر از ۴۲ درجه سانتیگراد را احساس کند. از این ماده به عنوان مبنایی برای توسعه و تحقیق در زمینه تاثیر بوها روی احساس دمای بدن استفاده شده. آنها این اتفاق را «همزادی ادراک» نامیده‌اند.

گفتنی است محققین از کپساسین خالص که بوی خاصی ندارد هم در این آزمایشات استفاده کرده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که این ماده به تنهایی هم می‌تواند TRPV1 را در عصب سه‌قلو فعال کند. «جاس بروکس» یکی از محققان این پروژه در این رابطه می‌گوید: «سنسورهای احساس دما بیشتر در صورت انسان جایگذاری شده‌اند و بدون شک به تنفس ارتباط دارند. [وقتی از کپساسین استفاده کردم] هیچ بوی خاصی احساس نشد، اما فقط کمی حس گرما افزایش یافت، انگار که صورتم در مقابل تابش نور خورشید قرار گرفته باشد.»

سیستم انتقال بو در واقعیت مجازی بسیار کوچک و سبک است؛ طوری که کمتر از ۱۰۰ گرم وزن داشته و حتی تنها ۰.۲۵ وات انرژی مصرف می‌کند. «بهینگی مصرف بسیار مهم است. بدون شک هر نوعی از واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده تنها در صورت قابلیت حمل و سادگی استفاده موفق می‌شود. در همین حین تنها سه شیشه کوچک مایع با ظرفیت یک میلی‌لیتر [از بوها] برای عملیاتی ۶ ساعته کافی خواهد بود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza Molodi
    Reza Molodi | ۸ تیر ۱۳۹۹

    داره به جاهای خطرناکی کشیده میشه...امیدوارم یه روز مثل فیلم اینسپشن نشیم...

مطالب پیشنهادی