ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فروش ابزارهای نظارت بر کارکنان در دوران کرونا تقریبا ۲ برابر شده است

با رونق گرفتن دورکاری در بحران کرونا مدیران برخی شرکت‌ها تلاش خود برای نظارت بر کارکنان را دو چندان کرده‌اند. بر اساس یک مطالعه پس از تعطیلی بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها و دور کار ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

با رونق گرفتن دورکاری در بحران کرونا مدیران برخی شرکت‌ها تلاش خود برای نظارت بر کارکنان را دو چندان کرده‌اند.

بر اساس یک مطالعه پس از تعطیلی بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها و دور کار شدن کارکنان آنها تقاضا برای خرید نرم افزارهای نظارتی به مراتب بیشتر شده است. ظاهرا مدیران بسیار زود دست به کار شده و از ابتدای مارس (یازده اسفند) خرید ابزارهای نظارت بر کارکنان را شروع کرده‌اند چرا که در این ماه میزان فروش این ابزارها نسبت به دوران پیش از کرونا ۸۷ درصد رشد داشته است. در ماه می یا اردیبهشت نیز این میزان شاهد رشد ۷۱ درصدی بوده است.

این مطالعه بر پایه ۲۰۰ عبارت کلیدی مربوط به نرم افزارهای نظارت بر کارکنان و تغییر میزان جستجوی آنها در دوران قبل و بعد از کرونا صورت گرفته است. بر این اساس جستجوی جملاتی نظیر «ابزارهای نظارتی کار در خانه» و «چگونه بر کارکنان در خانه نظارت کنیم» اوج گرفته و طبیعتا کسی جز مدیران رو روسای شرکت‌ها به دنبال نتایج آنها نیست.

ابزارهایی از این دست به محاسبه ساعت روشن بودن سیستم محدود نشده و می‌توانند تمام کارهایی را یک فرد در کامپیوتر انجام داده، در اختیار مدیر کمپانی قرار دهد. حتی برخی دیگر از آنها امکان کنترل سیستم از راه دو را در اختیار مدیران قرار می‌دهند و زمانی که کارمند کاری غیر از آنچه که باید را انجام دهد، به مدیر هشدار می‌دهند. سیستم دیگری نظیر «Enaible» هم با استفاده از هوش مصنوعی به کارکنان امتیاز می‌دهد اما مشخص نیست تا چه اندازه این نمرات دقیق خواهند بود.

پنهان ماندن این ابزارها در سیستم کاربر هم مساله نگران کننده دیگری است. برای مثال NetVizor را در نظر بگیرید که با شعار فعالیت کاملا پنهانی و خارج از دید کاربر فروخته می‌شود اما چه تضمینی وجود دارد که مدیران پس از پایان بحران کرونا و بازگشت کارکنان به سرکار این نرم افزارهای مخفی را غیر فعال کنند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی